Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Gäst 2012

Vad är lätt att missa om man har båten utomhus?

Rekommendera Poster

Gäst 2012

 

Snart är båten på väg upp och i år blir det ett trendbrott eftersom båten i år inte skall förvaras inomhus där vi brukar. Vi skall istället parkera henne på vår megastora, stensatta garageuppfart för att ha vårt stora dubbelgarage med alla verktyg, vatten och el och allt annat close-hand. I år blir det motorjobb och lite inredningsjobb och då är det skönt att slippa transportsträckan till båthallen.

Vattentankarna töms, likaså septiktanken och vv-beredaren; motorerna konserveras enligt alla råd&dåd och allt olje- och filterjobb är redan avklarat, i går faktiskt. Glykolhalten i den inre kylningen skall vi kolla men vad mer? Vad missar man lätt??? Bör man, om det är möjligt, ha lite värme på under vintern???

I år måste vi också köpa presenning för att täcka henne. Någon som kan rekommendera en bra presenning?

post-10022140-1394237262,5674_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej!

Ha alla kranar till skrovgenomföringar öppna.

i en stängd kulventil får man en innesluten vattenmängd som kan spränga ventilhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut dynorna för att undvika ev mögelfläckar tvätta o torka rent inne och sätt ut torrbollar. när det gäller pressar så finns det många ideer själv har jag dubbla pressar för att minimera kondensen har hitils fungerat bra och jag har Biltemas billiga pressar håller 2 säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Tack för inputs!

Man får lite olika råd betr. detta med batterierna. Våra 6 är av den gamla typen dock i fint skick. Ladda i båten eller bära in i varmgaraget?

Värme i båten, avfuktare ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har lärt mig att kulventiler skall stå halvöppna (inte helt öppna) för att minimera risk för frostsprängning. Kommer inte ihåg den exakta förklaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier mår bäst av att stå svalt. Ladda fullt och koppla bort batterikablarna så att du inte har nått som står o drar i onödan. Brukar sen ladda dem engång till i januari och sen lite extra veckan innan sjösättning. Finns ingen anledning att ha värme på i båten under vintern eldar bara för odjur och är en potentiell brandfara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det verkar som du har rätt.

Så här stod det på annat forum:

De rekommenderade att alla kulventiler på land (både båtar och vattenledningar som skall dräneras) skall lämnas i halvöppet läge (45°öppna) på vintern. Då rinner vattnet ut både ur själva kulan och ut från utrymmet mellan kulan och ventilhuset.

Det låter ju inte orimligt, jag ska kika när jag tar upp båten. 

Tack för rättelsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...