Gedda 24 Postad 27 Januari , 2005 Hej Jag läste i en gammal båt tidning för länge sedan att det var en gubbe som hade ritat ut sin båt i konturer på en skiva och sedan satt en lysdiod vid varje strömförbrukare. så att dom lös när den aktuella apparaten var igång osv. jag skulle tycka det vore skoj om man kunde ha en sådan själv men vet inte rikitgt hur man skulle kunna göra. är det busenkelt eller måste man vara en jävel på att trixa och fundera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
playoff 0 Postad 27 Januari , 2005 det finns i nästan alla nya seglbåtar men då endast när det gäller lanternor, men det går enkelt att bygga ut låt fantasin spegla dina ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paco 0 Postad 3 Februari , 2005 Hej Gedda, Låter som man får vara en jäkel på att trixa och fundera, om du inte kan lägga dioder över respektive säkring i säkringsboxen ( i min lilla seglare finns en sån, vet ej hur det fungerar på större skutor ). Då måste man å andra sidan se till att man inte påverkar strömmen över säkringen. Nån annan kanske har en bra lösning här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 3 Februari , 2005 nu är det inte den båten som jag har på min bild som jag vill göra så på utan min andre båt en snipa på 8,5meter. men håller en diod att sätta på en säkring. jag menar det är ju tolv volt. tacksam för fler svar och funderingar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 3 Februari , 2005 En lysdiod har ett spänningsfall i storleksordningen 1,5 tilll 3 volt. Det är alltid angivet i databladet, samt strömstyrka. Det behövs ett motstånd i serie med lysdioden i vilket man eldar upp överskottsspänningen. Ohms lag gäller som vanligt. Låt säga att den diod du skall använda har data 2 volt 10 mA. Din batterispänning är kanske 14 volt vid laddning. 14 - 2 = 10V. Ohms lag U(spänning) = I(ström) x R (resistans). R = U:I= 10v:10mA = 1000 Ohm (1 kilo ohm). Man måste alltid koppla in dioden rättvänd till respektive -. Vanligtvis är det långa anslutningbenet , men kolla alltid för säkerhets skull. Vänder man fel är dioden omedelbart förstörd. Man bör alltid mäta strömstyrkan första gången för att vara säker på att strömmen ej överstiger angivet (max) värde. Lägre ström går bra, ger svagare ljus. Högre ström förstör dioden. Lycka till! SvenA Navigare necesse est.Vivere non necesse... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 3 Februari , 2005 Joodå, det är riktigt om vanliga lysdioder. När mann skall koppla en lysdiod till 12-14v spänning, skall mann alltid, i serie med lysdioden ha ett litet motstånd på 470- 1200ohm, för att begränsa strömmen till max ca.20mA. Mann kann ochså koppla 3-4 dioder, i serie med ett motständ 180-220ohm, men alltid se till att strömmer ej övrstiger ca 20mmA. Starka lysdioder, som är på modet nu, är det nästan samma sak. Det finns klara vita, litet gulaktiga, intesiva röda, intensiva gröna och även blå. Deras egenskapsspänningar är från 2.0-3.5 volt. det innebär att mann för 12-14 volt matningsspänning kann kopplas, 3-4 lysdioder i serie alltid ett begränsningsmotstånd ca 150-220ohm, det måste mann mäta upp. Vi har byggt innerbelysningar, lanternor, amkarljus mm, med starka LED dioder. Mann spar upp till en tiondel av strömförbrukningen, mot gamla glödlampor,!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 4 Februari , 2005 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=23103 Läs där. dom lanternorna ser intressanta ut men dom är så helvets dyra tyvärr. sedan det jag skrev lite längre ner i det inlägget känns som om det vore fräckt men jag vet inte om det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 5 Februari , 2005 Tror inte du behöver krångla till det så mycket som det låter här. Hade liknande förr och använde inga motstånd eller dylikt. Beror på hur seriöst du vill att det ska vara. Biltema har dioder (kanske inte äkta dioder så att säga) som kostar runt en tia har jag för mej. De kan du koppla direkt på så att säga. Du jordar alla dioder och sen sätter du bara pluskabeln typ vid säkringen eller efter strömbrytaren till den aktuella belastningen. Sen är det väl bara rita upp eller hur du nu vill göra me själva bilden av båten och sen borra i dioderna där du har belastningarna. Så om du inte vill göra det allt för avancerat så tror jag inte det behöver vara så bökigt. :-) Tror i o för sej inte det är så svårt att göra det riktigt proffsigt helle rom man bara kan lite om el så går det mesta att lösa. :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 6 Februari , 2005 Jimmy. Du har ett kanontips med Biltema. Har just kollat på deras hemsidan. De har två olika lysdioder, en för 5mm hål, en för 8 mm hål. Lysdiod komplett med inbyggt seriemotstånd och håller. Anpassat för 12 V. Kostar runt tian! Nu behöver man ju inte bygga själv , enklare att bara borra hål, montera. :-Tack SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 6 Februari , 2005 Har ju dock ingen aning om hut kvaliten är på Biltemas dioder, men kostar de runt tian som jag har för mej så kan det väl gå för sej att ha några i reserv :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Februari , 2005 Tack för tipset Jimmy. nu slipper man ju alla motstånd och krångligheter. men som du sa dom kostar ju bara en tia styck så då kan man ha ett gäng i reserv. tack så hemskt mycket för all hjälp och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn Postad 7 Februari , 2005 Hej! Personligen skulle jag resonera så att det är bättre att kolla en gång för mycket än för lite om vad som gäller. Skulle aldrig chansa. Därför skulle i alla fall jag ha kollat med en jusrist. De ställer nog upp kostnadsfritt i ett 5 minuter långt telefonsamtal. Ett annat alternativ är att kolla med jusristen på t.ex. Praktiskt Båtägande. Har för mig att de dessutom har haft en artikel om just detta. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Februari , 2005 Roddarn! Vad svarar du på egentligen? är du i rätt tråd? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 Februari , 2005 Jo du vet Gedda det här med dioder är inte helt lagligt, beroende på vad du har för styrka och färg på de. Tror det är hets mot folkgrupp du kan åka dit på om du gör fel så det är nog som Roddarn säge rbäst att kolla upp det här med en kunnig jurist istället för att lita på mej och chansa på ett par kanske helt olagliga Biltema dioder. :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Humlan 0 Postad 7 Februari , 2005 Hmmm, om ni nu inte ska mäta förbrukning utan bara indikera när strömmen till varje apparat är påslagen, kan ni inte slå två flugor i en smäll och sätta strömbrytare med inbyggda dioder på den där plattan? Då kan ju allt både styras och indikeras därifrån. Att bygga ett system där dioden bara lyser när kompressorn till kylen verkligen jobbar/förbrukar ström är ju ett helt annat projekt. eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 8 Februari , 2005 detta tål att tänkas på. kan inte göra så mycket nu mer än att planera. flytetyget ligger ju 15 mil hemifrån tyvärr. och sen vet man ju inte om man vågar sätta in sånt när roddarn kom och snacka om jurister och sånt ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 8 Februari , 2005 Du får absolut inte montera in fler än max 6-8 stycken dioder om dagen! Hör med din lokala fotbollsdommare innan du gör något riktigt allvarligt fel!! :-D :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 9 Februari , 2005 Haha! det finns lite humor här och var har man ju märkt:) fast det roligaste jag läst var ju den på fendern. han med den otrogna flickvännen och plastekan :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Februari , 2005 :mad: .....Nej....självklart inte! :mad: :mad: fattar inte hur det kunde bli så fel, men skit samma.....alltid gör det någon glad eller i bästa fall lite konfunderad! :-D :-D Tänkte faktiskt ta bort mitt inlägg, men den får vara kvar ett tag till. Ha det så taskigt allihopa! :-D :-D Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 9 Februari , 2005 ja jag kan meddela att jag blev jävligt fundersam. läste det om och om igen och fattade ingenting :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 10 Februari , 2005 Helt klart hets mot diodgrupp! ;-) SvenA Navigare necesse est. Vivere non necesse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Forsell Postad 11 Februari , 2005 Du kan köpa standard lysdioder hos tex Elfa . Då kan du välja mellan flera färger men de flesta kostar under 5 kr. På samma ställe köper du motstånd för under en kr. för 12 volt brukar 1kohm vara lagom. Löda fast motståndet på ett av benen på lysdioden. Sedan testar du vad som är rätt kopplat. Du förstör inte dioden om du kopplar fel, den bara inte lyser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 12 Februari , 2005 Peter!Tack för tipset! men jag väljer nog biltemas färdiga 12v dioder.känns enklare! men tack iaf :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser