Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Mauritx

Nybörjarfråga: Fixa repor med gelcoat, svårt?

Rekommendera Poster

Igår fick jag en liten (runt 10mm) men djup repa vid styrbord sidan när båten hålls på att liftas men kranen,  Kranföraren hade bråtom.  Blev så förvannad. angry

Nu min fundering är hur svår det är egentligen att fylla i med gelcoat och fixa själv?  Jag är urkasst med allt som har med spackling att göra. Jag tror att det kan inte vara så lätt att få till rätt nyansen heller. 

Jag har några fulla repor också i fören och i akter som måste fixas med.  Finns det någon firma som man kan anlita som fixar detta på plats?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har lagat lite djupare repor/hål så har jag först slipat ur lite, gjort rent och sen fyller med ny gelcoat. Efter det så har jag lagt över OH-papper och trycker ut det så det blir så plant och jämt som möjligt. Låter det torka. Sen drar jg bort OH-pappret och våtslipar det hela den, upp till 2000-papper. Avslutar med polering/vaxning.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa ur repan med t.ex en dremel och ett diamantslipstift, måla i repan med topcoat i rätt kulör, låt härda, slipa jämnt med t.ex. ~180 torrslipsandpapper och lämplig kloss och våtslipa sedan 600-1200 innan det hela poleras blankt igen.

Ytan på gelcoat härdar inte helt vid kontakt med luft, den förblir lite kladdig för att man ska lägga den först i gjutformen, och glasfiberlaminatet ska fästa bra i gelcoaten när det lamineras på den. Topcoat är samma sak som gelcoat, men med vaxtillsats som gör att ytan härdar helt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den här med att slippa som jag inte förstor riktig., om du slipper med sandpapper kommer inte området runt om skadan att minska med? Kommer det inte att märkas efteråd att du har varit med sandpapper och slippa? Kanske anlitar någon som kan istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker nog att killen som lyft upp din båt skall stå för kostnaden.. om det är hans fel.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa själva skadan/repan och bara lite runt om. Blås eller borsta

rent och tvätta med ex. röd etanol på en trasa eller nåt. Låt torka.

Det lilla området runt skadan som du slipat täcks ju sedan av

topcoaten.

Slipa efter härdning (använd tidigare beskrivningar) och var

inte rädd för att prova på sådant du inte gjort tidigare.

Det kan inte gå mer än åt helv-te. Och när du fixat sådana skador

2-3 ggr så är du mer eller mindre expert.

Om det skulle bli någon liten nyansskillnad så säg bara att du inte

är någon dogmaterialist, typ!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man behöver slipa ner den nya topcoaten för att få den jämn med den gamla, och eftersom det är så gott som omöjligt att bara slipa på lagningen och få det jämnt får man anfalla en lite större fläck och använda slipkloss så man huvudsakligen bara slipar bort det som sticker upp. Som bonus slipar man bort den (förmodligen) gulnade och smutsiga ytan på den gamla gelcoaten runt lagningen, och slipper därmed få en tydlig nyansskillnad i skarven som det annars kan bli.

Det stämmer att tjockleken på gelcoaten omkring skadan kommer minska, men om man är försiktig behöver det inte handla om mer än några hundradels millimeter - ett par års maskinpolering tar antagligen bort mer av ytan än så. Men man får ju också ha ögonen med sig, ibland kan gelcoaten vara tunn fläckvis och börjar man se lite mörkare fläckar i vit gelcoat är det dags att sluta slipa innan man gått igenom helt... Starkt ljus på andra sidan laminatet kan också avslöja en del om gelcoatens tjocklek, ju tunnare, desto mer ljus kan komma igenom - men är baksidan målad eller något annat hindrar ljuset från att komma igenom fungerar det ju inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte lyfta den här tråden igen för att få lite input innan jag ska ge mig på att fixa gelcoat.

Som ni säkert sätt i andra trådar så blev jag hastigt och lustigt med båt i början av förra sommaren. Nybörjare som jag var så reagerade jag inte nämnvärt på de små repor jag såg på sidan av båten, där är ju ändå från -78.

När jag täckte av båten denna vår så upptäcker jag till min förfäran att dessa repor nu är mer eller mindre sprickor...

Jag vet inte om det kan vara påfrestning från lyft eller om en tidigare ägare gått mot något mindre föremål från sidan som tryckt till, får bara hoppas att det inte är någon skada på laminatet under.

Det handlar iaf om några mindre repor/sprickor i det blå gelcoatfältet och några betydligt längre på den vita delen. Lägger in bilder, de är inte superbra, de på den vita delen är säkert iaf 30cm långa. Man kan se på bottenfärgen att dessa repor/sprickor är i närheten av där bandet har legat under lyftet...då börjar man ju fundera på om det finns någon svaghet någonstans...

post-104904-0-93450800-1430164035_thumb.jpg

post-104904-0-34862600-1430164059_thumb.jpg

post-104904-0-97904900-1430164062_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick inte redigera mitt eget inlägg, mysko...

Ska väl lägga till att jag kollat på "plastbosses" video på båtliv om hur detta skall göras, har till och med hittat vilken färg jag ska ha på gelcoaten (wohoo!). Är ute efter allmänna tips på förfarande. Det här är ju ett rätt stort område...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...