Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
slaffe

Konservering av motor, något fel??

Rekommendera Poster

Fick tipset att ta bort ett tändstidft och fylla upp med oilja för att konservera motorn, och det har jag gjort. Så tänkte jag att om jag drar runt motorn några varv så blandas och smörjer det allting, gjorde jag ocks¨. Men så blickade jag neråt, och då har all olja runnit ur genom propellern, skulle jag kanske inte ha dragit runt motorn då?

 

Eller ska det inte läcka något där iallafall? Har länge trott att det varit något fel på motorn eftersom den drar så otroligt mycket bensin så det kan ingen ana.. Jag har en Johnson 90 HP

 

Ska jag fylla på med olja igen men denna gången ej snurrar motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall inte fylla på olja alls. Oljan du hällt i cylindern har antagligen åkt ut avgasvägen och ut vid propellern

Om du skall göra något skall du använda spray

En Johnson 90 2-takt drar myyyyycket soppa tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack. Vad är det för spray jag ska använda? Kan ej dra igång motorn nu då jag inte har tillgång till kylvatten där båten är uppställd nu. Den står utomhus och kommer således göra tills sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ytterst försiktig innan du startar motorn!!!

Rådet du fick var HELT felaktigt och riskerar att rasera hela motorn! Det du måste göra är att ta ut stiften och dra runt motorn för hand många gånger. När du gjort det kan du dra runt motorn med elstartern flera gånger, även nu med stiften ur. Du måste få ut oljan innan stiften skruvas i igen och motorn kan provstartas.

Om motorn startas med olja (eller vilken vätska som helst) i cylindrarna är det stor risk att vevstakarna knäcks eller andra hemskheter på grund av att vätska inte går att komprimera.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen!! Jag ska göra som du säger. Detta tips har en kompis fått av en båtmekaniker som jobbar med båtar 24/7 365 dagar om året. Men han kanske har fel!

Innan jag drog runt motorn så hade jag nog hällt i 2-3 dl olja, borde inte rymmas mera än några centiliter? Men det blev alltid fullt.. Kan jag ha bensin läckage också? Eftersom oljan rann ut, borde bensinen också rinna ut..?

 

Vad är det för spray jag ska använda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan hälla in olja i cylindrarna men då bara några teskedar per cylinder. Oljan rinner ut genom avgasportarna och ut genom avgassystemet (läs propeller) Har du hällt i stora mängder gör som rekomenderats ovan. Häller man bara i några teskedar så dra runt motorn utan stift och montera sedan i stiften men enklast smidigast och bäst är spray med skumolja eller hur det nu ska översättas. Skyddar nog bättre också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det generella rådet är att köra med lite högre oljeinblandning under konserveringen samt att fogga förgasarna när motorn går på tomgång. När man hör att motorvarvet sjunker dödar man motorn med choken. Fogga är att spruta in olja direkt i insugshalsen, detta kan göras med en vanlig oljekanna eller lite smidigare (men dyrare) med den typ av spray som Peter_K länkar till.

På detta sätt får man en oljefilm över alla ytor inuti motorn som skyddar tills det är dags att starta igen. Man bör sen inte dra runt motorn under långtidsförvaringen eftersom man då skrapar bort oljefilmen.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade på detta spray-alternativet. Är det bara ta av tändstiften och köra i så mycket det går? I alla 4 stift och sedan skruva igen dem och låta det vara? Eller ska man ha motorn igång när man sprayar in detta skum? Har inget vatten så inget kylvatten tillgängligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska INTE fylla cylindrarna med något!! Tänk bort det tips du fått, troligen utryckte sig den erfarna mekanikern otydligt för ingen som kan något om motorer skulle tipsa en novis att fylla upp cylindrarna med något.

Om du inte kan köra motorn sprayar du in lite konserveringsspray, räkna till en pilsner i varje cylinder (alternativt häll i ett par teskedar 2-taktsolja) och snurra på svänghjulet några varv. Sen skruvar du i tändstiften och snurrar inte på motorn mer. Det är bra om du kan tömma förgasarna också men det vet jag inte hur du gör på din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju kommit en del roliga trådar på sistone... Är detta favorit i repris? Kanske kan vara bra om propellern är inoljad om den ska läggas i en låda?smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fylla och båtar hör inte ihop så läs rätt. Och precis som Fred skriver så ska du bara uttala orden en pilsner inte dricka en pilsner för varje hål du sprutar i.

Är du nykterist eller rädd att KBV ska komma så kan du istället räkna till ett glas mjölk

Dock tror jag inte att det du håller på ska räknas till att du gör något av större betydelse för säkerheten ombord, men man vet aldrig. Tror inte detta har prövats i rätten ännu.

Så plocka ur alla 4 tändstiften på din motor och spruta. OBS håll i slangen så den inte åker ini något av hålen och vrid sedan runt motorn några varv och sätt sedan tillbaka stiften. Ser stiften bra ut kan du köra med dem nästa år, annars är det lämpligt att bya alla 4 stiften på din Johnson.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...