Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
sunimod

Hur vinterförvarar man propellern

Rekommendera Poster

Idag var det en riktigt mörk dag. Monterade fäste för lillmotorn och borra ett par hål. Givetvis blev det ett par sprickor i jellkoten eller va de nu kallas. Den där vita lacken ovanpå glafibern.

Ångest.

Så det bar av till marinfirman nästan 12 mil bort. Fick tag i jellkot spackel. Slipa ner som de sa och på med nytt. Sedan slipa efter härdning och de förslog slipa med vattenslip  först 400, sedan 800 och sist 1200 papper. Dyrt som attans men så fick de bli. 

Men attans vilken skillnad, den nya var ju vit och den gamla ser pissgul ut. Och matt blev det nya.

Va gör ja nu? Snälla hjälp. ser inte klokt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får borra en massa hål i båten och lägga i ny jellkot så du får samma färg på hela båten eller så får fu måla om den. Panduro har massvis med färger.

1200 papper tycker jag är lite i grövst laget. Slipar du med sånt så tycker vi finsmakare att båten blir repig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inatt gick det. Som tusan alltså, med blixtar, ljus och ljud. Grannen hörde det med men såg inget direkt.

Så var det med den natten, sov inte en blund mer före sex i morse.

Glömde lite:

De va den röda som var här i natt, precis som för ett tag sedan, men inte själv de var två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

toaen

Jag vet att du har glimten i ögat :-)

Min båt är felkonstruerad, den toppar 9knop och marchar bara 7knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar som går i deplacementsfart är inte felkonstruerade. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va lite trött när jag skrev förra. Jo han se Toyotan igen, den röda. Larmet fungerade och de for iväg när de såg att jag tände i huset.

Imorn ska jag skaffa matreal till en stor järngrind så de inte kommer in på gårdsplanen. Sitter två stora stenstolpar från forna dagar men grinden hahr varit väck sedan 1945. Kriget var slut och ingen trodde man skulle behöva lås och bom igen.

Nu jäklar blir det Fort Nox.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är grindar på plats så inget händer mer i vinter Skönt.

Fråga, hur gör ja med el-utombordarn jag köpte, behöver man göra någon form av vinter koncervering på den?

Glykol? Och om det ska vara glykol, vilken sort ska de va då?

Läste i en annan tråd om termostat, finns de termostat på el-utombordare?

Tänkte förvara den i kontainern och där blir det minusgrader i vinter. Har ingen bra plats i huset me värme.

Proppen på el-utombordarn fick ja loss och får ligga i samma låda som stora proppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd smiley

.

Men jag fick ju svar på min fundering ... Noterade nämligen flera uppställda motorbåtar som saknar propeller ... Jag kunde inte riktigt klura ut varför folk väljer att skruva bort den, skulle exempelvis min alu-propp inte tåla minusgrader? Att propellrar är stöldbegärliga var inte min första tanke .. 

Jag lägger väl min propp i källaren bland allt annat bråte .. och hoppas jag hittar den till våren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...