Lasse-L 341 Postad 6 Oktober , 2012 Vill göra lite PROPPaganda får en propplåda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Oktober , 2012 Snart är det fullproppat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Oktober , 2012 Även denna propp bör förvaras i bomull. http://www.orrefors.se/formgivare/lena-bergstrom/carat/carat-propp-tokyo.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Oktober , 2012 toaen, fundering, om jag har med en extra impeller till min motor kan jag byta den ute på sjön på något sätt eller behöver jag komma in till land först? På en innombordare går det i regel att byta impellern på sjön. På mina två senaste båtar har det dock inte varit möjligt. På storfidran måste man plocka ur aktre stuvet och durken det samma. Sen fick man ligg på den sneda bordläggningen och försöka nå impellerhuset. Get gick till nöds när båten stod på land och låg still. Man borde ha varit dvärg och därtill akrobat. Dessvärre är jag tvärt om. Alldeles för stor och dessutom en stel gammal gubbe. På min nuvarande båt kollade jag inte ens på propellern de första åren. Det var omöjligt att få loss skruvarna i första hand pga att jag hade en hydralpump som satt ivägen. Hade jag inte bytt motor hade jag känt mig tvungen att ta fixa ett impellerbyte i våras. På de andra båtarna jag haft har det varit enkelt att byta impeller när man är på sjön. Förutsatt att man inte har allt för ont av sjösjuk. Det senare har jag hört och sett att vissa människor kan drabbas av. Själv har jag ingen erfarenhet av det problemet. Har ingen erfarenhet av aktersnurror, men tycker mg förstå att det inte är lika enkelt att byta impeller som på en inombordare. Det där att förvara saker i gamla drickbackar är inte så dumt. Utnyttjarde det ofta förr ombord på mina båtar för att förvara allehanda ting. Dränerade i botten och bra handtag, kraftiga och ofta lagom stora. Det går väl att få tag på även idag, men nuförtiden finns det ju hur många plastbckr av olika storlekar. Delade av ett par större stuvfack i min nuvarande båt för nån månad sen med ett par plastbackar från Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Oktober , 2012 Asgarv Du är ju riktigt kul. Bjuder gärna på om ni drev med mig om propplåda. Tänkte inte så långt. Var så inne i tanken propp = propeller. Propp är ju slangordet för propeller. Visst blev propplådan bra. Säkert många som läser detta och är uppe på vinden eller nere i förrådet och gräver fram gamla drickabackar. Däremot ett proppskåp hade varit snyggt. Du vet inget om de där vibrationerna jag har, du vet när man kommer upp fart så darrar det en hel del. Har smörjt in där bak med vasselin enligt tipps men ändå blir det vibrationer. Lurt de där. Satte givetvis på igen efter tippset och provade men där var de där vibratonerna igen. Inte vill man köra sakta utan få ordning på det. Letat efter sprickor men ser inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 6 Oktober , 2012 kan inte du berätta hur du förvarar båten oxå bygger låda? sorry kunde inte låta bli Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 6 Oktober , 2012 När du når 50 knop så misstänker jag att vibrationerna kommer av att propellern sitter lite löst, kolla i toppfart genom att köra ner näven och känn efter om inte proppen wobblar lite på axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Oktober , 2012 Asgarv är bara förnamnet när man läser ditt inlägg!http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Där fick du till det. Kul att du gick på proppskåpet. Men det tog du ju bra! Drickabackar är föresten underskattade byggmoduler som tål en hel del last. Har kommit på en metod att lägga över masten från mastkärran på en liten trehjulig plywoodplattform från Biltema för att få in masten i skjulet. För att få upp masten skruvar jag fast en drickaback på trehjulingen och lägger masten på den. Så klarar frugan och jag vad vi knappt klarade på fyra man tidigare när vi bara lyfte med ren råstyrka. Trehjulingen är så smal att den går in i mastskjulet som har slätt betonggolv. Sen en flerskuren talja med block för att lyfta istället för ryggnäckande lyft för stackars kontorsryggar. Metoden handlar om att mellanlanda på bock eller vagn så att masten nästan balanserar så den i en ände väger så lite att en man orkar lyfta medan den andra flyttar vagn/bock. Funkar bättre än jag kalkylerade med. Var tidigare inte alltid med i lyften då jag har taskig rygg med ryggskott höst o vår och frugan var aldrig med då hon inte heller är nån tyngdlyftare. Nu fixar vi det själva. Lite kul. Jag säger bara, var sak på sin plast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 6 Oktober , 2012 ...För att få upp masten skruvar jag fast en drickaback på trehjulingen och lägger masten på den... Hm, låter krångligt? Själv brukar jag tänka på ett grant fruntimmer, det brukar lösa problemet!. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 6 Oktober , 2012 Brytpinnen kan ha blivit porrös eller skev. Ungefär samma metod, kör ner kardan i friläge och låt en medhjälpare lägga i växel och fullt spett. Hinner du inte säga till polarn att dra av innan proppen snurrar är nog brytpinnen ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 6 Oktober , 2012 Tror för övrigt att nicket sunimod ellr dominus om man så vill, är identisk med ett annat legendariskt nick här på forumet....;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 6 Oktober , 2012 Jag använder en talja i var ände av masten. Köpte Biltemas sex-skurna och det fungerar perfekt. Jag lägger upp masten själv med hjälp av dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 6 Oktober , 2012 Jorå. Köpte en kontanier för några år sedan och ställde in i ladan. Ville inte ställa båten direkt i ladan då det finns råttor där och för enkelt att bryta sig in. Även köpt en del kedjor och hänglås som jag använder och låser dörrarna med. Ska de sno båten så får de det kämpigt. Sedan så har jag inte proppen på samam ställe och batteriet plockar jag ur så de ska få det jobbigt att smita iväg med båten. Kan det vara ett bra tipps? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Oktober , 2012 Varför lägger du så mycket krut på att låsa in båten. Det finns väl ingen som vill ha en sån båt som du har, när det fins riktiga båtar!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Oktober , 2012 De va sista spiken , de ! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2012 Det var bara lite folkupplysning. Det finns massvis med båtägare som inte vet hur en riktig båt skall va konstruerad och därför köper felkonstruerade båtar. En hastig skummning av tråden ser jag att KillerBoo Peter_K forgus31 Lasse-L tompelompe Jobhurt excel319 vet ju hur en båt skall va konstruerad. labbibia hade under en kort period tagit sitt förnuft till fånga, men ........... Så det finns mycket folkbildningsarbete att göra. tommy seglare Varför fungerar inte smileysarna!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 7 Oktober , 2012 Idag var det segt. Måste vara hög luftfuktighet eftersom skallen värker. Joru, råttorna får skaffa bättre verktyg om de ska in i denna bunkern. Men verkliga orsaken är att grannen blev av med sin båt för-förra vintern och en annan blev av med en gammal johnsson från tidigt 80 tal. Grannens båt var en sunkig gammal uttern 510. En sådan där televerks orange. Då belv jag orolig för min pärla, rydsen är i jäkligt bra shick och inga sprickor i skrovet. Ingen skam i kroppen folk som snor ens ägodelar och båt som man lagt så mycket tid på. Grannen hade putsat och fejjat med sin båt i flera år så den var jätteblank men fortfarande sunkig innuti. Frugan hans hade även sytt ett nytt kapell. Han hade även en marriner på den båten. Precis som min lätt trimmad. Han hade som tur vad inte bytt proppen ännu men var på gång att köpa en propulse han med. Det var då jag bestämde att här ska feen ingen sno mina prylar. Hittade en kontainer på blocket och slog till. Men fick hämta den själv. Grannen hjälpte till med traktorn och det tog nästan 4 timmar att få hem den. Gav 12.000 direkt i näven på han som sålde den. En kul prick som ville snabbt bli av med den. Han skulle ha 20.000 men när jag sa att jag inte hade mer och vi åkt långt med traktorn gick han med påt. Så nu står båten fint. Men jäkligt trångt om man ska komma åt motorn som är längts in. Fick krypa in igår när jag fick för mig att kolla mer efter sprickor på motorn. Men va tror ni om låsen, Räcker det med 4 stora hänglås? Köpte dom på Ullared när jag var där med grannen och hans kärring i våras. Vilket ställe, dit ska ni åka. Skitkul med så mycket folk som jagar allt som är billigt. Kom hem med 25 paket bakplåtspapper också, jag som aldrig bakar, har inte ens en ugn. hmmm. Kanske var dumt men billigt va de enligt grannen. Rättning Kollade med grannen, de var 2007 han blev av med båten, inte för-förra året som jag skrev. Tiden går fort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 7 Oktober , 2012 Du menar alltså en sån båt man aldrig kommer fram med ? http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ /> En sån som har en massa tampar man snubblar över, och saknar propeller som vanligtvis förvaras i drickaback, propellern alltså !!! http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/sad_smile.gif\ title=\sad\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2012 Vad är det för båtar du talar om? Hur långt är det längsta du har kommit fram? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 7 Oktober , 2012 Hahaha tills tanken blir tom typ, och proppen gick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2012 Såna problem har inte jag. Har seglat hem fler gånger pga att motorn krånglat än att jag gått för motor hem pga att jag brutit masten. Det senare har skett en gång. Ur många gånger jag seglat hem med en krånglade motor kan jag inte komma ihåg, men det är inte få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 7 Oktober , 2012 Toaen! Under den period jag hade tagit förnuftet tillfånga blåste det alltid åt fel håll, oavsett vart jag skulle, tammef-n! Att ständigt kryssa är ju inte någon höjdare, så det fick bli en hel del gång för motor när vinden och seglen krånglade. :-D Dock ska det sägas att när det blåser åt rätt håll tycker jag fortfarande segling är suveränt! En kompis till mig har en rejäl segelbåt, strax under 10 meter lång. Med den seglade vi från hans hemmahamn på Lidingö ut till Möja för ca tre veckor sedan. Turknutte som han är så blåste det ca 8-10 m/s rakt västerifrån hela dagen, så det blev en helt suverän segling, Inte en meter kryss......Vi seglade t o m genom Stegesundet vid Waxholm, något som under högsäsong inte är speciellt populärt bland andra båttrafikanter....;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2012 Det är egentligen det bästa - att ha en kompis som har en riktig båt som man kan segla med när tillfälle bjuds och en ha en egen plastbalja om mn vill ut på sjön vid tillfälle. Det tycker jag hörs som en perfekt lösning för dig. Mycket av det jag skriver i denna tråden är ju mest för att eggla - alltid kan man reta upp nån. Nån tänkare har sagt; måste mn kryssa så äe man på väg åt fel håll Själv tycker jag alltid att jag är på väg åt fel håll. När jag seglde hem min storfidra från Stockholm 2005 (varför var jag så dum så jag gjorde det!?) så hade jag sydlg vind från Svinninge till Kåseberga. Från Kåseberga till Ystad ca 8,5 distnsmnuter hade jag faktiskt Östlig vind, så svag så jag gav upp seglandet efter halva sträckan. Sen var det kryss till Falsterboksnslen. När jag låg i Höllvikens småbåtshamn på kvällen och lyssnde på väderleksraporten löd den ungefär;Västlig vind till morgonen vridand till Nord. Sen fick jag en sydlig kuling från Syd från helsingborg till Glomen, med en saftig sjögång över Laholmsbukten. Den seglatsen var en historia för sig. Just nu står svärsonen Johan och lagar till en köttfärsrätt. Köttfärs var han inte överhuvudtget intreserad av när vi hade kommit fram till Glommen. Sommarens ensmsegling i norr bohuslän var nog först gången på 50 år som jag varje dag seglde dit vindarna bar. 5 mornar av 7 funderde jag på att segla till Väderörna men valde ett annat mål pga vindriktningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 7 Oktober , 2012 Jäkligt grann båt du har. Den måste du ha jobbat med mycket för sådann brukar kräva en del underhåll. Bilden du visade ser ju ut som bästa vykortet. Båten ligger i en vik och du har troligen klättrat upp på berget för att föreviga känslan. Hade man haft båten i sådana områden skulle man säkert inte haft en snabbgående sak utan en som man hinner njuta av omgivningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2012 Bilden är tagen 1997 och för fyra båtar sen. Båten var en havsfidra och seglar mn den typen av båt får man inte ha brått. Ändå kommer man långt. Fast det krävs ju att man seglar många timmar om dan. Just den seglatsen hade jag tur med väder och vind. Bilden är tagen ganska långt norr om Satvanger i Norge och jag hann fram och tillbaka till Kungshamn på Västkusten på tre veckor. Bilden på den gula bojen en bit upp i tråden är från Sveriges nordlgaste hamn som ligger i Töre längst upp i Bottenviken. Där var jag 2004. Fast det var ju lite fusk. Köpte min förra båt, en storfidra i Kåge norr om Skellefteå och seglade tll Haparand innan jag satte kursen söderut till min dåvarande hemmahamn Svinninge Marina, Åkersberg Bifogad bild är från seglatsen till Stavanger 1997. Platsen är tagen på Norges sydligaste naturhamn. Odden - en hel del öster om Mandal och Lindesnäs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Oktober , 2012 Som snigeln går det sakta men säkert fram. Vinden är fri och när den ibland lägger av får man hoppas motorn hostar igång. Osäkra kort de där men man får gulla med dem så får man ofta utdelning fast det kostar en del diesel förstås. Den lilla trotjänaren från Orust har tagit oss till norska fjordar och öar norr om Skottland, Holland England mm. Seglandet är ett sätt att leva och ibland når man en spännande hamn man aldrig sett förut. Snubbeltråden på däck får man leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 7 Oktober , 2012 Saker att snubbla på är otäcka. Flera gånger råkat trampa på fendrar som ligger lösa i båten. De brukar fara omkring när man kör fort. Har funderat på att få ordning på dem men kommer inte på något bra. Rydsen har lite små stuvfack och där finns massa annat också. Brukar alltid ha med mig extra tvåtaksolja. Går åt en del och brukar blanda i en liter per 20 liters jeepdunk jag häller i tanken. Brukar alltid ha med mig två fulla jeepdunkar när jag är ute. Inte vill man få soppatorsk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 7 Oktober , 2012 Du ä för go, Sunimod. Är du inte rädd att lagren beckar igen med all den olja du blandar i? För att inte prata om miljöpåverkan, fy fy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 7 Oktober , 2012 All olja? Har jag i för mycke? Trodde de skulle var så, 2-3%, blir det väll. Har i en extra skvätt ibland om jag vet att motorn ska gå hårt. 20 delat med 1 liter olja blir alltså 2% Var aldrig bra på matte i skolan men jäkligt bra på träslöjd. Becka igen? Kan det vara det som ger vibrationer när jag kommer upp i runt 50 knop? Nu blir det riktigt intressant. Påverkad, nej för katten kör aldrig båt när jag har druckit. Då vet man aldrig om man kommer hem. Blir så jäkla snurrig av alkohol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser