Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
daun

Propeller....

Rekommendera Poster

Idag åkte hon min nyköpta båt. Jag har haft henne en månad och jag har tyckt att motorn känns väl klen för båten. Acceleration, fart och är inte vad jag förväntade mig. Båten är en Tur 80 (8m, ca 2,5ton, långköl) och i den har jag en penta md1b (10hk).

 

När båten togs upp idag märkte jag att jag har en två-bladig liten propeller. Vingarna är väl ca 10-15 cm.

 

Nu till min fråga. Finns det möjlighet att byta propeller för att få mer effekt? Kan man ha en trebladig, folding? Hur mycket pallar motorn?

 

Kan ingen guida lite genom propeller-djungeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellerspecialisternas råd till mig för några år sedan var att under ca 40 hk var det ingen mening med trebladig propeller. Propellerdimensionering är en hel vetenskap som hänger samman med motorstyrka, vridmoment, motorvarv, båttyp och båtstorlek. Ibland begränsar propellerutrymmet så att man får ta en propeller med mindre diameter och högre stigning än vad som skulle vara optimalt. Bara att byta till en modern propeller i samma storlek som den gamla kan öka prestandan då moderna propellrar ofta har en bättre geometri på bladen än de äldre propellrarna.

Jag skulle rekommendera att du vänder dig till en firma som säljer propellrar och ber dem om ett förslag på diameter och stigning. De har beräkningsprogram som föreslår lämpliga dimensioner. Du kommer nog inte att få bättre svar här såvida det inte finns någon med samma båt o motor som har lyckats med en bra propellerdimensionering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack, har någon tips på något bra propeller-ställe i Göteborgsområdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När vi byte motor på mina föräldrars båt fick vi god hjälp av Ringens Varv i Marstrand, men om de är bättre än någon annan har jag svårt att säga!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde du båten eller tog du bara upp den?

Teoretisk maxfart på en Tur 80 ligger på ca 6,4 knop - med tanke på vattenlinjens längd.

Sen är det ju en gammal motor, som var på 10 hk när den var ny. Hur många av de finns det kvar idag.

Hade under många år en Biaca 27, 3,5 ton med en ny 10 hk Volvo Penta, MD6 har jag för mig att den hette. Acceleration var nog ett ord som inte ens fanns i tankevärlden i samband med den båten. Den gjorde maxfart under lugna väderförhållanden.

Min storfidra, 3,1 ton, hade en MD2b, 25 hk och en trebladig fast propeller. Den hade kraft tex när man skulle vända båten inne i trånga hamnar.

Jag tror din motor är för svag och trött. Men det är ju också en hjälpmotor i en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nog lite otydlig, jag tog upp båten som jag köpte för en månad sen.. Jag har inga problem med maxfarten. 5-6 knop gör hon säkert. Det jag har lite problem med är acceleration och framför allt att få stopp på kärran. Första turen jag gjorde så dundrade jag rätt in i bryggan. När jag la i backen och gav gas så hände det inte mycket! Det är detta jag är lite orolig för. I vissa tilläggningar är det skönt att veta att man kan få stopp någorlunda fort i stället för att behöver driva lååångsamt mot bryggan.

Men det kan vara så att propellern inte är problemet även om den känns i minsta laget. Däremot var den ganska beväxt med sjötulpaner. Antar att det tar bort en del effekt från propellern? Hur håller man den ren, speciell bottenfärg, ett bad med stålborste med jämna mellanrum?

Förmodligen får man ut och träna tilläggning i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Min båt är jämförbar med din, en Fingal på 3,2 ton smat en Md1.

De 7-8 hästarna är väl kanske något trötta men vridet är stort. Båten axar inte snabbt men man kan få större tryck från bladen.

Nu har jag 2 bladigt  som är för liten och ger för dåligt tryck. Kontaktatk ett företag i Sthlm samt ett i Hallstahammar. Båda säger att med tre blad och de långsamma varv MD1 gör så får jag mer tryck, kan alltså bromsa bättre, samt en våg stoppar inte upp båten lika lätt.

Med andra ord. Jag tror du kan tjäna på att byta til trebladigt. Farten blir inte högre. Men du kan göra kanske 4-5 knop även i grövre vågor än spegelblankt.

Varför Toaen´s båt gick så sakta med den motor begriper jag inte. Vi får fråga honom igen och han kanske har något mer tips.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxning på en sådan propeller gör otroligt mycket. Jag hade extremt mycket beväxning ett år och då gick det knappt att backa (började väl röra sig sakta bakåt efter 10 sekunder) och det tog även ett bra tag att komma upp i normal fart framåt och för motorn att komma upp i varv. Kändes som att motorstyrkan hade gått ner till hälften eller mer.

Och då hade jag ändå en trebladig foldingpropeller. Den fungerade nog mer som visp än som propeller och havstulpanerna förstörde all propellerverkan. En snäckfylld propeller skär sig knappast snyggt och smidigt fram i vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen har MG:s äldsteråd levererat! Nästa år blir det en renskrapad trebladig av någon (av återförsäljaren rekommenderad) sort. Någon däremot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts ovan har beväxning av tulpaner en väldig betydelse, det behövs inte mycket för att manöverförmågan nästan ska försvinna. Mitt recept för att slippa snäckor är att inte använda zinkanod på propelleraxeln och att slipa propellern blank med ett grovt sandpapper. Då kommer kopparatomerna att frigöras och snäckorna håller sig borta.

Har man zinkanod äts anoden upp men om man inte har någon anod äts ingenting alls upp.

I andra trådar har antalet propellerblad diskuterats men min och många andras erfarenhet är att med 3 blad får man betydligt bättre ingrepp i vattnet. Vänd dig till Rodahls i Lidköping för att få en korrekt propeller till din båt. Den ska även passa på axeln med rätt kona och kil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Binca 27 med en 10 hk 2cylindrig MD6 gick inte sakta. Den gjorde maxfart om det inte var allt för mycket sjö och vind emot. Men just det där att få stopp så man inte brakade in i bryggan var ju ett litet problem innan man lärde sig att hantera båten.

När jag lärt mig att det inte bra var att backa upp när man var vid platsen så var tilläggningarna inget problem. 

Jag hade båten längst in i Springets hamn ca 200 meter från hamninloppet. I hamninloppet brukade jag lägga motorn på tomgång fram. Då var det inget problem att lägga till utan några större åthävor.

Vi har ett uttyck här ute som i överättning till svensk ungefär lyder; Lungt och sansat, mjukt och fint.

Ett förfarande som i stort sett jag tillämpar fortfarande, fast jag på de tre sista båtarna har haft betydligt starkare motorer och stoppar upp från full fart fram till stopp på mycket kort sträcka.

Har du en MD1b som av åldern är trött i sig och dessutom en propeller full av havstullpaner, så skulle jag va glad om båten flyttade sig över huvud taget.

Hade problem med hydrldriften på min nuvarande båt. De första turerna på sommaren gick det inte att få upp båten i mer än 2 knop. Efter att ha gjort ren propellern fick jag upp den i närmare 4 knop.

Håller med Paliswe i det han skriver både om offeranod och propellerleverantör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...