Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
matpe

Ryyykande TAMD 41 A provkörd...

Rekommendera Poster

Nu har vi varit och tittat på en Nimbus 3003 med en TAMD 41 A monterad. Ett rejält rökmoln blir det vid uppstart, följt av lite blå/grå rök ur avgasröret sedan. Vid gång med varm motor sprider sig ett grå/vitt rökmoln bakom som är ca 5 meter långt och 2 meter brett som verkligen syns. Normalt eller vilken åtgärd? Max varvar gör den till 3400-3500 varv då gör den ca 18-19 knop, Marschar ca 15-16 på 3000 varv, Normalt? Varm motor i marschfart ca 92 graders temp som sedan  går ner till 80 grader så fort vi går ur plan. Normalt? Oljetryck ca 4 kpa vid belastad motor.

Vad säger ni i expertisen. Ringer alla varningsklockor el är det inom den normala ramen.Tacksam för snabba svar då säljaren har fler bud att beakta.

Tack på förhand Mvh Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte uttala mig om rökutvecklingen är onormal eller inte, har själv en 41B motor och den ryker obetydligt-ser inte någon rök överhuvudtaget vid gång med varm motor men 41A-motorn ska ju enligt uppgift ryka med än B-motorn bl.a.  beroende på konstruktionen med ett spjäll på avgassidan.

Motortempen verkar ju helt normal, stabila 92 grader med hårt belastad motor är normalt likaså att tempen går ner vid lågbelastning.

Däremot så skulle det nog inte skada med lite lägre stigning på proppen-bör varva runt 3900 vid fullgas och ca.3500-3600 vid marchfart. Borde ge en lite bättre acceleration så du kommer snabbare upp i plan.

Oljetrycket verkar ju ok. men det påverkas ganska mycket av oljans viskositetsindex vid riktigt varm motor, så till vida att dåligt VI ger en tunnare olja vid höga temperaturer och det gör i sin tur att motorn som inte är ny och därmed lite sliten kan ha svårt att hålla oljetrycket uppe -speciellt när man går ner på tomgång efter en tids hård körning.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med tidigare svar. Mer rök med 0-diesel vid uppstart som sen försvinner, mindre rök med grön diesel som vi ska köra på, dock utan RME.

Borde inte ryka nämnvärt vid varm motor. Kan sota lite vid gaspådrag.

Ta gärna av luftfiltret och kontrollera axielltglapp på turbon. Radiellt glapp (lite) är ok.

 

Med vänlig hälsning,

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan alltså rejält med vit/grå rök vid varm/belastad motor betyda turbobyte?Några andra synpunkter vore jag hemskt tacksam för.

/ Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld så betyder dålig/sliten turbo midre luft till motorn vilket borde ge en svart/sotig rök beroende på dålig förbränning/för fet bränsleblandning, vit rök brukar indikera vattenånga i avgaserna och blårök oljeförbränning-men som sagt detta i min värld, som inte alltid är den rättaindecision.

 

//Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit rök vid pådrag är oftast vatten i cylindrarna. Däremot är a-varianten känd för att ryka vitt vid uppstart. Detta för att dieseln kokar och inte förbränns. Detta blev bättre iom utvecklade kolvar på b-versionen. Denna motor verkar inte helt ok. Kolla youtube på filmer av rykande 41 or och jämför. Kolla så att inte laddluftkylaren läcker vatten in i förbränningskammarna. Tycker också tempen verkar aningen hög och att den inte får upp rätt varv. 3800 varv ska a varianten upp i om jag inte missminner mig. Jag skulle ta höjd för en renovering. Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att vi ska köra på grön diesel kan du då också berätta var vi ska köpa den?smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla inga OT inlägg om grön diesel. Vill att vi håller oss till ämnet i denna tråden då det brinner lite i knutarna. Ja ta höjd för en renovering låter rimligt, men ved menar vi med en renovering i detta fallet? Någon som gjort en totalrenovering på en sån här maskin. Kostnad? Känner på mig att det blir väääldigt dyrt. Någon som har priskoll på  en laddluftkylare, värmeväxlare, avgaskrök och nu vad mer man kanske bör kolla/byta. Spridarna är kontrollerade. Och som ni skriver vit rök vatten. Svart rök diesel. Blå rök motorolja/turbo. Någon som varit med om liknande och kan dela med sig. Alla inputs välkomna

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättelse: Menar miljödiesel (inte grön) ska vi ju köra på lagligt, den finns ju nu oftast utan RME på sjömackarna. 0-diesel eller grön få vi ju bara köpa men inte köra på enl lag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ringt exempelvis Berntsen marin med dina frågor om renovering om det brådskar. Ingen egen erfarenhet av dom dock. 5 meter långt och 2 meter brett låter för mig som lite oroande id varm motor. Fokusera på turbon och laddluftkylare i första hand. Tryck och temp ok enl min mening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en kompis som för många år sedan hade liknande problem med sin bil. Vit rök som gjorde att bakomvarande fordon fick hålla längre avstånd för att inte hamna i ett dimmoln. Det var toppen eller topplockspackningen som hade gått. Kommer inte ihåg vilket, men det blev skroten för den bilen.

Får du in vatten i cylindrarna kan det också bli följdfel som rost och andra problem i cylindrarna. Jag skulle definitivt ta dit en mekaniker för koll innan köp och även göra kompressionsprov. Billigt om det skulle visa sig vara en totalrenovering som krävs. Och minst lika bra om det råkar vara ett enkelt fel.

Utan mer kunskap om motorn så hade jag tagit höjd för ett motorbyte. Då slipper ni obehagliga överraskningar, dom kan bara bli positiva om felet visar sig vara av enklare art.

Var objektiv vid din granskning, se inte båten genom rosa glasögon. Det finns fler. Efter köp kan ni sitta med Svarte Petter i knät så se till så ni VET vad ni köper!

---

Edit: En mekanikers utlåtande är ju en utmärkt grund för att pruta. En ärlig säljare skulle känna sig tvingad att berätta om problemen för andra potentiella köpare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller kostnader så kan jag meddela att byte av laddluftkylaren kostar ca 20000 om du byter hela och gör jobbat själv(ganska enkelt), jag fick byta höljet(isolatorn) på min i våras och 

det kostade 2700:- för höljet (själva insatsen kostar alltså 17000:- -sjukt)+ ca 2000:- för en lockbytessats -då slipper du kopparrören och får slangar i stället utan krånglande klämtätningar med o-ringar.

En uppgraderad utbytesturbo går på ca 9000:- och avgaskröken kan du köpa från Drevdelar

för 2200:-. Alla dessa delar är relativt enkelt att byta själv. Vad gäller värmeväxlare så verkar den nog ok. och en dålig sådan visar sig på andra sätt än rökiga avgaser.

Kostnaden för en helrenovering hos en verkstad kan nog andra berätta om, men som alltid, 

kan man göra jobbet själv och bara köpa delarna så har man bra betalt för tiden som det tar.

Men jag instämmer med dom som tycker du ska ta höjd för ett motorbyte/renovering

för det finns som sagt flera båtar och motorn är alltid den stora pengaslukaren.

 

//Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ni e grymmayes!! Tror det börjar klarna lite i vad det kan vara för fel. Skulle tro att det är laddluftkylaren/intercoolern som läcker och en ev kärvande gammal turbo. Kan man provtrycka en laddluftkylare och isf gör man det på plats i båten eller demonterar man den först. Turbon kollar man ju ganska enkelt själv mekaniskt. Någon som har några andra spekulationer. Redan nu uppe i 30 papp i bara hårdvara.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite mickel borde det väl gå att provtrycka intercoolern med samma typ av pump som man använder till att provtrycka drev med. Problemet är nog att få till helt tät anslutning på intercoolern om det är den gamla typen av lock med kopparrör, med den nya med slangar borde det inte vara så svårt.

Håller den sen trycket så är den ju ok. lite försiktighet med trycket kan ju vara på sin plats med tanke på vad en ny insats kostar-har hört talas om folk som utan att tänka sig för dragit på tryckluft med uppåt 15 bar, inte så kul att sabba en fungerande insats med ett för högt tryck.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grå/vit rök är ofta något så enkelt som vattenånga pga hög temp i avgaskrök. Lite igensatt vattenintag så här på hösten kan räcka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med erfaren mek med erfarenhet av motortypen. Vi kan chansa vilt här på forumet kring orsaker till röken. Gällande laddluftkylaren kan du se om det kommer vatten under den ur ett dränagehål rätt långt bak på kylarens botten. Är det fel på den så går det att hitta beg eller renoverat. Eller lämna insats till rep. Mycket billigare än nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående gråvit rök vid uppstart speciellt på hösten med lite kallare temp är det så man får skämas i vikarna,men efter någon minut ska det i princip upphöra.

Vatten läckage i intercoolern syns som någon nämde genom ett litet hål på undersidan av den,på min kunde jag kolla under färd det började spruta ut vid 3000 rpm ner på startmotorn. Kolla annars hur startmotorn ser ut brukar bli ganska ärgat och vit fläckigt av vattnet

/Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Blev det nån affär?

 

Jag har inte sett din förmågan tidigare, därav det sena svaret.

Har en TAMD 41A i min båt.

 

Ja, det ryker vit rök och mycket på framförallt på hösten.

Jag marscher på ca 3400-3500 varv. Har aldrig provat Max men enligt boken skall motorn varva 3 800 varv.

 

Övrigt se tidigare inlägg vad du kan/skall göra.

 

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...