ChalleJ 3 Postad 2 Oktober , 2012 Hej, har ett egale 300 cuda ekolod som har problem med störningar, ibland fastnar den o då börjar siffrorna blinka som indikerar djupet och startar man om ekolodet så kommer de i gång igen men blir samma efter ett tag ganska oregelbundet, även väldigt dåliga botten bilder titt som tätt i bland är bilden jätte fin men rätt som de är så blir de suddigt o väldigt oklar bild o massa sträck över allt, börjar bli less på skiten nu, antar att de kan vara elektriska störningar från annan elektronik i närheten ? snälla hjälp ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Oktober , 2012 Om jag förstår rätt så har problemen börjat nyligen? Att alltså ekolodet fungerat bra tidigare? Isf kan man ju mer el mindre utesluta felmonterad/feljusterad givare. Har haft Eagle ekolod i 2 tidigare båtar, dock inget Cuda, och slagits av hur känsligt för (låg) spänning det är. Kolla så du inte har spänningsfall upp till lodet, mina 2 -ett Ultra och ett som jag inte kommer ihåg modellnamnet på- visade samma symptom och kurerades i ena fallet med att ladda batteriet (satt i en liten båt utan laddning) och i andra fallet med nya, grövre, kablar från batt till enheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Oktober , 2012 Jag vill inte påstå att KillerBoos förklaring är felaktig men när jag letade placering för min givare förra sommaren fick jag precis de symptom som ChalleJ beskriver. Jag vill ha min givare på insidan av skrovet så jag testade alltså att flytta runt givaren i kölsvinet. Det var svårt att hitta en placering som gav en stabil bild så givaren är ännu inte placerad. När jag testade att kasta givaren över relingen så den låg fritt i vattnet så blev det perfekt bild och inget blinkande. Därför skulle jag misstänka dålig givarplacering för TS. När det gäller strömmatning så har ju originalkabeln löjligt liten area och då spelar det ju ingen roll hur tjock kabel man har fram till den...det flyter inte mer ström ändå. Just originalkabelns klenhet är förövrigt det enda jag tycker är negativt med dessa ekolod. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Oktober , 2012 Jo, att placering osv är viktig är givet, dock tolkade jag det som att lodet fungerat tidigare och att placering/justering alltså är ok..Fast jag håller absolut med om att symptomen överensstämmer även i det fallet. Att kabelbyte till grövre area hade betydelse i mitt fall berodde kanske på att jag först helt enkelt hakade på en befintlig matning, till tidigare blinklod. En kabeldragning som var kanske 5 meter med alla kringelkrokar som gjorts. Och detta med samma klena 0.75 mm2 kabel som tåtarna till apparaterna brukar stoltsera med. Det funkade ibland, men upptäckte vid rödingtrollingen på Vättern att dessa störningar kom när djupet tilltog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Oktober , 2012 Om det funkat bra tidigare (jag läser inte i TS inlägg att så är fallet dock) så bör ju givarplaceringen vara OK...kan väl möjligen försämrats av diverse orsaker men det är inte så troligt. Då är strömmatningen kanske boven i dramat...det kan ju vara dålig kontakt även om kabeln inte är speciellt lång. Jag stör mig väldigt mycket på den klena originalkabeln...det går ju inte ens att krimpa fast en skarv på vettigt sätt! Tyvärr är ju pluggen gjuten så det går ju inte att byta ut till en grövre kabel så det är nästan lödning som gäller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 3 Oktober , 2012 okej ja jo jag har haft mina funderingar kring detta, men eftersom ekolodet har kopplats in av marinan samtidigt som ja köpte båten så borde de ju inte vara fel placerat osv, har ju funkat bra innan, men i år har de krånglat fan i mig hela tiden ! men det kan inte vara nån annan elektronik i båten som stör ut ekolodet i bland då ? vi blev av med våran båtmotor i våras så har köpt ny nu en likadan ända skillnaden att denna lite nyare motor som sitter på båten nu har en inbyggd elktronisk startspärr så innan man ska ut med båten så måste man låsa upp tändsystemet med en liten fjärrkontroll annars startar motorn inte, undra om de kan ha med att ekolodet uppför sig så rötet i bland.. spänning som ekolodet får kan man se på ekolodet i displayen och när motorn går så ligger ju spänningen på 14,5 v så spänning får den ju, är nästan säker på att de är nått som stör ut ekolodet, de är inte så att de har satt sig massa snäckor o skit på givaren som gör att den fungerar sämre ? knappast trodligt kanske.. :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Oktober , 2012 Snäckor och skit kan absolut vara orsaken...jag skulle nog säga att det är mycket mer troligt än att någon annan elektronik skulle störa. Hur beter sig ekolodet med motorn helt avstängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 Oktober , 2012 Man kan ju möjligen tänka sig en taskig laddningsregulator eller långa tunna ledningar ger störning. Men du kan väl mata ekolodet från separat batteri en stund och kolla om det är felet. Eller koppla bort generatorn om det går och testa en stund. Till mina ekolod har jag en pinne som sitter på akterspegeln med en skruvtving och givaren nederst. Det är ett fasligt justerande för att få läget någorlunda rätt så man kan köra och få bra bild. Hade Eagle Cuda innan och den givaren var bättre och mindre känslig än nuvarande Humminbird Piranha. Genom skrovet hade jag förr, men det stjäl känslighet så det har jag icke längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 3 Oktober , 2012 okej, får nog nästan kolla skrovet sen när ja tagit upp båten, har aldrig på ekolodet när motorn är avstängd men kan testa detta i helgen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 3 Oktober , 2012 vad menar du med att det skäl känslighet om man har givaren genom skrovet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 Oktober , 2012 Att känsligheten minskar beror på att ultraljudet ska passera botten med . Dels då det sänds ut och dels då det ska passera tillbaka och registeras. Därmed minska djupet ekolodet klarar av att mäta eller möjligheten att se fiskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 3 Oktober , 2012 så det är bättre att borra hål i skrovet o sätta givaren i hålet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 3 Oktober , 2012 Sett ur ekolodets funktion är det bäst givaren ligger i vattnet. Men sen är det en annan sak om man vill borra hål i skrovet på sin båt och om man har passande givare för det. Jag har sk akterspegelsgivare vilka normalt följer med fiskeekolod och de passar inte att montera med hål i skrovet utan sättes i aktern vid vattenlinjen då båten planar. Se monteringsanvisning för aktuell givare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Oktober , 2012 Det finns -för de flesta fabrikat av ekolod- 3 olika typer av givare: Thru hull som är avsedda att montera genom skrovet och alltså kräver att man borrar ett hål och monterar givaren i. Shoot thru hull som är avsett att montera inombords mot skrovet, exempelvis i ett rör som limmas mot insidan av skrovet. Anv man en sådan tappar man inget alls i känslighet osv, dock finns dessa -mig veterligen- inte med inbyggd temp.givare. Den 3e typen -stern mount- är avsedd att monteras utombords, på akterspegeln. Man kan även montera denna som shoot thru hull, men som 2-taktarn skriver kan man -bl.a. beroende på¨skrovtjocklek- tappa lite i känslighet, spec över djupare vatten. Språngskikt, fiskbananeroch bottenbeskaffenhet kan också bli svårare att tyda. Dessutom missar man åtskilligt i noggrannhet vad gäller temperaturangivelser eftersom temperaturgivaren oftast sitter inbyggd i själva ekolodsgivaren. Har ditt lod fungerat problemfritt tidigare skulle jag först o främst kolla att inte givaren (om den sitter på akterspegeln) inte vippat ur läge eller har kraftig beväxning på sig.Sitter den inombords, kolla så att det inte läckt ur vätska vid stosen den sitter monterad i (om den nu inte är limmad på plats) Kolla även att du inte har ärg vid anslutningen mellan ekolod och givarkabel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 4 Oktober , 2012 aha okej, min givare sitter genom skrovet, så de ända som kan vara orsaken är väl kraftig beväxning vid givaren.. ligger en del vatten i mellan bägge skroven, kan de ha nån betydelse ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Oktober , 2012 Ok, har du en sådan givare finns ju inga justeringsmöjligheter och har den fungerat tidigare lär den ju sitta bra placerad och rätt riktad. Att du har vatten mellan skroven kan jag inte se har någon betydelse i detta fall, dock är det ju inte bra i andra hänseenden. Kolla som sagt beväxning, även om jag kan tycka att det måste vara myyyycket frukt o grönt i vägen för att det ska ge såpass mycket interferens. Snäckor kan ju vara en orsak iofs. Kolla även kabeln som går från givaren till instrumentet så kontakten inte är ärgad och ful eller böjd fram o tillbaka så du har nåt glapp i själva kontakten. Lite 5-56 skadar inte. Har du fortf problem därefter så kolla spänningen fram -med multimeter- ruska lite på kablarna och som sagts tidigare, testa med motorn avslagen. Finns väl f.ö. en del inställningar att göra känslighetsmässigt? Kanske du eller nån fiskepolare råkat pillra på en knapp för mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 4 Oktober , 2012 haha man tycker ju de nee jag har allt koll på grejerna, men i dem flesta ekolod så brukar de väl sitta störnings filter som tar bort en del störningar ? i manualen står de att de ska finnas men det är inget ja hittar på ekoldet dock :/ fan ja fiskar hummer nu för fullt o behöver ha ett fullt fungerande ekolod typist att detta händer nu.. tycker du att egale 300 cuda är bra för den pengen den kostar ? ja tycker att de är bra när de dock fungerar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Oktober , 2012 Jag använde ett Eagle Cuda 168 i tio år och tyckte det fungerade perfekt! Min givare var monterad på insidan skjutandes genom skrovet, framför kölen, på min Stortriss och jag tyckte att bilden var utmärkt med fullt tillräcklig upplösning. Nu använde jag inte lodet för fiske i någon större utsträckning utan mer för att se hur mycket vatten jag hade under båten när jag ville smyga in i grunda vikar så jag kan inte svara på hur bra det fungerade på stora djup. Festligt nog stämde temp-givaren i princip helt med andra digitaltermometrar jag testade i vattnet vid sidan av båten. Skrovet hade väl samma temperatur som vattnet och luften runt givaren påverkade inte nämnvärt. 168:an är 300:ans företrädare men de har nästan identiska specifikationer. Så för att svara på din fråga om 300:an är bra för pengen så skulle jag svara tveklöst: Ja! När det gäller ditt problem; kan du inte hoppa i sjön och rengöra givaren lite för att se ifall störningarna försvinner? Jag tänker eftersom det brådskar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 4 Oktober , 2012 okej låter ju bra ! men ska de inte finnas ett inbyggt filter som tar bort en del störningar ? nja aaså ska ändå ta upp båten nästa helg så ja får kolla påt då hummer har de ju blivit i alla fall så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 Oktober , 2012 Det finns en inställning för känsligheten men den gäller bara störningar i själva ekot. Kolla sidan 15 i denna manual: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.sportmanshipmarin.se%2Fassets%2Fdocuments%2Fmanualer%2FCuda%2520300.pdf&ei=47ttUKTqCaPh4QSz_4GQBA&usg=AFQjCNEEy8Kq2QTJZpwl2Xp4WaOTQgjQ6A&sig2=9Q6VNy0iajVLjtXxf1wPXw Dina symptom lär dock inte bli bättre genom att fippla med Sens utan jag tror fortfarande att du har problem med skräp på givaren. Har du målat bottenfärg på den förresten? Läs igenom manualen och studera avsnittet Felsökning extra noga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 4 Oktober , 2012 det är noise reject ja menar man kan ställa in men den finns inte i menyn konstigt nog tror dock marinan har målat över givaren med färg, får kolla detta ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 6 Oktober , 2012 har ställt in störningsdämpningen på hög nu, nu fastnar inte bilden på ekolodet lika mycket längre, men blir inte den ultimata bottenkurvan än men kan hända att givaren måste göras rent också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 Oktober , 2012 Så du hittade den i menyn? Var den där hela tiden eller var det något annat du var tvungen att göra få att få fram den? Det skulle ju vara bra ifall du hade möjlighet att göra rent givaren innan du tar upp båten...annars får vi ju leva med ovissheten tills du lägger i båten i vår! Det tror jag inte att jag klarar! Jag har ju ett likadant lod och hade samma problem som du när jag letade bra plats för givaren. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 7 Oktober , 2012 fan fred jag läste lite förfort i menyn trodde de stod strömningsdämpning och börja fundrerar på va fan de va för nått men sen till slut efter ett par gånger fram o tillbaka i menyn så fick ja de till störningsdämpning så de va ja som läste lite för snabbt.. skall ta upp båten nästa helg nu så hinnner nog dessvärre inte göra rent givaren innan ja tar upp den, men ha sneglat lite smått bakom o undertill där ja kommer åt med synen o de verkar vara en del snäckor o dylikt på så skulle verkligen tippa på att de är skiten på skrovet som orsakar att ekolodet tappar ekon i bland ska återkomma så fort ja vet resultatet sen i vår mvh challe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChalleJ 3 Postad 16 Oktober , 2012 fan jag fick ju se nu när jag tagit upp båten att min givare till ekolodet satt innanför skrovet, undra va de kan vara som gör att de blir så mkt störningar då tro ? mvh challe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser