Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
IW23

Spolarvätska i båttoaletten?

Rekommendera Poster

Jag har kört i glykol som instruktionboken säger.. 

post-15276-1394237278,6607_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolarvätska har funkat bra för mig i tre år. Färdigblandad för -20 har räckt även om det varit kallare vissa vintrar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk också på att det inte räcker att hälla sitt frostskydd i skålen och pumpa torrt. Man har fortfarande vatten uppe i pumphuset som endast nås via inkommande vatten. Alltså, ska man frostskydda dasset så skall glykolen pumpas in samma väg som det kommer i normalfallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varning för Glykol!

Livsfarligt för hundar!

Eftersom denna tråd tar upp glykolproblematiken vill jag efter 35  år i veterinäryrket varna för etylenglykol. Dödlig dos för hund är 4-6 ml / kg vilket en hund lätt sätter i sig om den söta glykolen läcker ut från t.ex. en bil. På vintern bildas då en söt glykolsörja som   hundar lätt och snabbt glufsar i sig med svåra njurskador som följd alternativt lång- och plåg-sam död.

Även människor dör i glykolförgiftning här anger GIFTINFORMATION  30 ml vara tillräckligt för att insjukna i njursvikt. Här är ett utdrag ur läkattidningen som klar illusterar detta Förgiftning med etylenglykol, kylarvätska, ses vid suicid- försök eller vid förväxling med etanol.I mitten av 1980-talet uppmärksammades flera förgift- ningar i Österrike då en vinproducent hade använt etylengly- kol som sötningsmedel i vitt vin. Etylenglykol har nämligen en söt, ej obehaglig smak.

Ska man absolut använda glykol använd då PROPYLENGLYKOL  som man förövrigt  används som medicin till kor som drabbats av Acetonemi = ämnesomsättningsrubbning

Själv använder jag våtdammsugare för båttoan. 

Puffarius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du har hält glykol i toan .Häll  lite matolja i där också för att smörja packningarna som annars kan torka i hop av glykolen . Jag har vanlig frityrolja från hemmet det går åt 1 - 2 dl.

Tipset kommer från MG från början

Mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Alla!

Ang etylenglykol.

När jag skrev mina inlägg utgick jag från mina egna erfarenheter.

Har  nyligen fått reda på av en veterinär att mycket små mängder etylenglykol har faktiskt skadat/dödat hundar.

Så mina vänner, jag gör avbön här om den saken. Håll efter hundar och barn när ni handskas med etylenglykol.

Enklast är att använda prolylenglykol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för upplysn om giftigheten med glykol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett Tips!

Prova att testa att tända grillen med spolarvästka!

- när du gjort det så förstår du att det är en lättantändlig och mycket brandfarlig vätska!

- det har hänt att bilar där man har haft en 5 liter spolarvätska i bakluckan - som blivit påkörda bakifråntagit eld!

- och vad tycker vi om brand ombord!

mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyfter den här tråden nu när intresset för frysskydd i toan bör vara riktigt litet. ;-)

Jag har känt mig skeptisk till att använda spolarvätska eller glykol som frysskydd. Dels för diskussionerna om gummipackningar skadas, dels för att vätskorna kanske inte är helt harmlösa. Men mest, behövs det?

I höstas så nöjde jag mig med att pumpa ur toan, lossa den vita spolslangen (syns på Cronas bild längre upp i tråden), skruva av toppen på pumpen (så att jag kunde dra upp pumpstången) och öppna dräneringen till toatanken.

Funkade prima. Det var väldigt lite vatten kvar efter pumpningen. Och inte något som befann sig i något stängt utrymme som riskerade att sprängas av isen.

I höst kommer jag inte att göra annat än att öppna dräneringen och ta bort spolslangen.

Jag tror helt enkelt inte att det finns någon märkbar risk för fryssprängning om jag pumpat ur ordentligt. I alla fall inte med den toamodell som jag har (Jabsco där man vrider pumphandtaget för att låsa). 

Jag kan inte dra mig till minnes att jag har hört talas om någon som fått sin toa sönderfrusen. Däremot flera, inklusive jag själv, som fått kulventiler sönderfrusna. 

I år inskränkte sig frysskadorna till att kvarlämnad plastflaska med grönsåpa frös sönder.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en som fått toan sönderfrusen, jag häller i glykol eller spolarvätska viket som finns tillhands i garaget.

Slog i en skvätt i skålen och pumpade ut men det fanns vatten kvar uppe i skålen där vattnet kommer när man spolar som inte fick något frostskydd så hela överdelen frös loss, inte kul.

Numera låter jag pumpen suga från en dunk så att hela systemet blir frostsäkrat.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...