forgus31 139 Postad 6 Oktober , 2012 Metoden med våtdammsugare är ju värd att utveckla. När man tagit upp båten ser man en hel del sjövattenintag som är jättelätta att nå. Kan det vara idé att gå med våtsugen där och suga ut vatten ur fickor, slangar och utrymmen? Våtsugen har ju ingen större sugkapacitet om man mäter vattenpelare men har stor volymkapacitet. Går man under den uppallade båten når man lätt alla hål och det kan var gjort på ett par minuter att suga bort vatten. När det gäller vattenpelare är man ju på rätt sida, vattnet rinner ju ut med hävertverkan själv men måste hjälpas på traven på ställen med slangar som ger kvarståernde vatten. Fördelen med våtdammsugen är att den blåser rent från nästan allt vatten och håller man på en stund torkar det nästan torrt. Vad kan man suga bort för vatten? Vatten till sjövattenpumpar borde vara en given grej. Intag av sjövatten till toan, pentryt, motorn mm. Kan bli nödvändigt att öppna nån slang el. ventil, impellerlock mm och släppa in luft. Vattnet i vattenfiltret till motorn t.ex blir nog helt torrt. För min del som inte glykolkör motorn har ju guldläge att få även Martecen (värmeväxlaren) torr. Och oljekylen för den som har sån. Vakuumventilen, kröken kyllimapn osv. Backventiler i manuella pumpar borde öppna när man suger men som sagt är sugvakuumet inte så starkt i en våtdammsugareätta på en slang el. likn. så medan man suger kanske man ska pumpa. Testa. För visst stämmer metoden: inget vatten inget fruset. Sättet är bara att få bort det mesta av vattnet. Vi får utveckla detta men tycker det kan finnas potential med våtsugen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 7 Oktober , 2012 I längden billigar och betydligt mer miljövänligt. En bra våtsug är även bra när man tvättar dynor mm och använder en del vatten vid rengöringen eftersom man då kan suga bort vattnet. Använder våtsug till bilen när jag tvättar golvmattor och får då bort vattnet bättre. Har hänt att vatten från gummimattor på vintern åkt över kanten på mattan när man ska tömma dem och hamnat i textilmattorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Oktober , 2012 Bara för att tipsa lite ...Jula har en för 299-399:- ..kommer inte ihåg , den jag har köptes för flera år sen ....och funkar fortfarande ! Kanon till att suga ur det sista ur alla dessa små slangar å kranar i båten . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 7 Oktober , 2012 Jula har en sådan för 399:- http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-10-l-1200-w-230030 De har även en billigare för 299:- http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-1000-w-230005 Själv har jag en kraftig Kärcher. Men Julas duger säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Oktober , 2012 Den gul/svarta för 299:- är den jag har . Funkar kanon , och jag är inte ens rädd om den , ett under att den hållt så långe :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Oktober , 2012 Det är precis så jag gjort sen åttiotalet. Våtdammsugaren placeras först i sittbrunnen. Jag har en lång sugslang, kanske 7-8 meter. Sen går man runt. Dammsuger inte bara vatten utan ev skräp också. Brukar lossa slangen före vaccumventilen dvs efter värmeväxlaren och suga där. Det drar ur allt vatten i motorn. Och dammsugaren drar igenom länspumpens backventil. Sen lyfter jag ner dammsugaren och suger ur alla genomföringar. Hela operationen tar kanske en halvtimma. Numera har jag en 300 kronors dammsugare från Ö&B i passande rostfritt utförande. Förr hade jag en Famulus som hade försetts med en ventil så att man kunde stänga av och tappa ur vattnet utan att behöva öppna hela dammsugaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 8 Oktober , 2012 Fullt med vatten? Jag ska inte vara för kaxig men jag har aldrig haft några frysproblem i toaletten och de gånger jag skruvat isär pumpen har det inte varit några större mängder vatten där. Fuktigt snarare än blött. Och inte något slutet utrymme där jag sett någon större risk för fryssprängning. Jag *tror* att jag får det tillräckligt torrt genom att pumpa torrt och sedan öppna bottenpluggen. Eller så har jag haft tur under fem kalla vintrar ;-) Jag ska kolla närmare efter upptagningen om några veckor. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 8 Oktober , 2012 Låter som vi försöker hitta en lösning på ett problem som inte finns. Fick jag en sådan där déjà vu känsla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2012 Visst är pumphuset på spoldelen normalt fylld med vatten. Men torrpumpar man lite när man kommer upp så brukar det mesta vattnet försvinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 8 Oktober , 2012 ok, torrpumpa och sen skruva i sär pumphuset och thats it? Vågar jag göra så. Låter ju som väldigt braom det stämmer att det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 Oktober , 2012 Tänk också på att om tanken ligger högre än toan så har du vatten i avloppsslangen också. Så antingen får du öppna den och släppa ut vattnet eller så får du glykolfylla den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 9 Oktober , 2012 Nu blir det 2 L ren glykol som åker i. Utvärderar i vår. Fått tips av bra källa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Oktober , 2012 Hej IW23 Du kan vara lugn, det kommer inte att ske något med gummipackningarna. Glykolen är faktiskt i sig lite smörjande, samma nytta som oljan som en del häller i. Att bolagen skriver olika,...tja de vill ha ryggen fri, du använde fel medel så vi betalar inte. Däremot vill jag gärna klargöra en sak här för de flesta av oss som använder glykol. Den är inte giftig!!! Gifitig i bemärkelsen som arsenik eller DDT eller cyklamat eller PCB, kvicksilver osv. Dessutom, hör å häpna nu, dricker man några droppar rent kvicksilver så får man världens rännskita, ursäkta ordvalet, men den tas inte upp i kroppen. Om man däremot andas in den.....ja då lagras det och man blir en levande termometer. Så av samma orsak så sluta använda aluminiumkastruller för alla de som har Alzheimers har skyhöga aluminiumvärden i hjärnan. Vilket är vilket, hönan-ägget kan ju diskuteras. men tillbaks nu till glykolen. Det är faktiskt en sockerlösning som löses upp till vatten och kolhydrat i naturen. Klart om man bälgar i sig en liter att man får ont i magen. Häller man ut det så händer det absolut ingenting. Inte ens fiskarna dör. Och skulle nån hund slicka i sig gruset med lite glykol i så spyr den och sedan är det inget mer. Etylenglykol är mer lättlöslig än propylen, enklare kolväte kedeja i molekylerna, o framförallt billigare. Men inte lika bra. Så är man lite orolig så köp den dyrare, den smörje i vart fall bättre. Nu kommer jag få en massa mothugg här å få på käften men det skall i så fall bli spännande. Jag tycker det går hysteri i farliga saker och mijlö används urskiljningslöst i allt. Vi silag mygg och sväljer kameler. Okunskapen florerar. Förrexten så äre farligt att äta mer än 30 påsar lakritskola om dagen, det blir giftigt i magen. Prova själv. Å nu kom jag från ämnet. Kanske Crabbis blir glad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 9 Oktober , 2012 Tack så mycket för det svaret, nu har jag ännu mer att gå på. Nu till en förmodligen väldigt dum fråga, men jag behöver tyvärr ställa den: pumpa igenom glykolen och fånga upp med en hink utanpå båten när det kommer ut,eller stänga kranen ut och låta 2 L glykol ligga kvar där i tanken över vintern. Säkert självklart för alla andra vilket som gäller men jag frågar för jag vet inte. TAck på förhand,hoppas någon av er svarar. Tanken är ovanför toan, om det har någon betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 10 Oktober , 2012 Nu hör jag ju till jag-tror-inte-att-det-behövs-glykol-falangen... Men om jag skulle glykolkonservera toan så skulle jag se till att fylla upp och pumpa igenom ordentligt så att jag är säker på att det inte finns vatten eller alldeles för utspädd glykol någonstans. Sedan skulle jag tappa ut glykolen redan på hösten. Idéen är ju att få bort vatten som fryser, inte nödvändigtvis att det ska stå glykol överallt. Med motorn är det annorlunda, där vill jag ha glykol och inte luft i kylkanaler och värmeväxlare för att hålla luft (syre) och därmed korrosion under vintern. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 10 Oktober , 2012 Det där du Kalman säjer om glykol och hundar- är det sant så blir jag bara glad , har nämligen fått höra av veterinär att det räcker med ytterst lite glykol för att det inte ska gå att rädda en hund som slickat i sig. Har hund själv och livrädd att spilla när jag konserverar. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 Oktober , 2012 Grrr...@@ Skrev ett svar och tröck på fel knapp å det försvann. Skall försöka skriva om det igen. Jo. Vi bor på landet på vischan och haft hundar o katter i alla år. Naturligtvis så häller jag inte ut glykolen med flit, spar det å silar i Melittafilter å återanvänder. Men ibland blir det lite spill. Min erfarenhet är att alla normala djur, inkl. småbarn (oups....?!) spottar ut det omedelbart om de råkar slicka på den. Visst kan ett litet barn i ett obevakat ögonblick få i sig en hel klunk, så kanske även hunden men då lär de spy rejält omedelbart. Det smakar vedervärdigt sött, har testat själv. Småbarn har inte fullt utvecklat smaksinne. Skulle det rinna ut lite på gruset så inte är hunden där och slickar i sig. Så jag förstår inte varför veterinären sa som den gjorde. Det lär visst vara väldigt farligt att ge chocklad till hund åsså. Men våra har ätit och aldrig fått nån men eller blivit sjuka av det. Så jag förstår inte utalandet, det florera mycket snack. I synnerhet när det gäller miljö-gifter. Jag skulle vara enormt försiktig med om jag hade småbarn nu med tex Ftlater, mjukgöringsmedel i plast, elsladdar, TV apparat skal. Det är redan klart bevisat att stackars små barn har fått i sig en massa redan. Men det sägs inget om. Men ett himla liv om några droppar glykol.Den ser vi. Gifterna i plasten, å det är riktiga gifter, den ser vi inte. Bara till för några år sedan rann det mesta av glykollen ut på Arlanda innan man började samla upp den. Landade en gång i snöstorm på Bangor, Usa-Kanada gränsen. De fick avisa planet 3 ggr. Sista gången ute vid änden på själva startbanan. Vart tog allt det vägen? Nu är det så dyrt så man samlar upp det på plattan och renar och återanvänder. Vi pratade om att det kanske skadar gummipackningarna. En sak vet jag att glykol på billacket får den att bli matt. Sedan så tål inte reparationsfärgena på burk till billack vanlig T-röd. Tyvärr vet jag det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 Oktober , 2012 Man ska vara försiktig med vad man påstår. Det finns ofta mycket info på nätet:Etylenglykolförgiftning är en mycket allvarlig förgiftning som skadar framför allt njurarna hos den som druckit etylenglykol, som bland annat finns i kylarvätska. Intag av kylarvätska kan antingen ske med flit, så som vid självmordsförsök, eller oavsiktligt av barn och djur. Det är relativt vanligt att katter och hundar blir förgiftade av kylarvätska då de slickat i sig en pöl från en bil som läcker eller att de hittat en flaska i garaget. Det räcker med väldigt små mängder kylarvätska för att få stora skador, för en katt är dödlig dos ett par matskedar etylenglykol och för en hund på 30 kg är en dödlig dos 2 dl. Tänk också på att ren glykol i sig inte ger något frysskydd. Glykol fryser vid -13°C men blandar man med lika delar vatten blir fryspunkten -40°C. Betydligt enklare/billigare/bättre att helt enkelt avlägsna vattnet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 10 Oktober , 2012 Själv har jag skruvat ur och tagit in både toalett och septitank i förrådet, det måste väl vara det bästa fryskyddet ? ( Tänker försöka sälja dem och köpa en kemtoa istället ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 Oktober , 2012 Visst. Jag kanske tog i för mycket. Medges. Det handlar om mängder. Men glykolen bryts ner väldigt snabb i marken/naturen. Men jag vill se den hund som dricker 2 eller ens 1 dl. I bilen/båten är det oftast inte mer än 50/50 så det skyddar mot -32 grader. Då skulle vovsingen behöva dricka 4 dl för att dö. Man tar knappt en droppe för det smakar fan och man spyr direkt om man sväljer ett par droppar. Det är de mängder jag pratar om. Klart om man bälgar i sig..... Men annars det jag egentligen retar mig på är när folk blandar giftigt med skadligt. Att tappa en enkilos blyklump på foten är skadlig i bemärkelsen det gör ont, men inte gifitigt. Men att andas in blyångor är giftigt och ger inre skador, dels på njurar dels på hjärnan. Ftalaterna ger nervskador men man ser det inte. Glykolen ser man och drar högre växlar på den än nödvändigt. Det är olämpligt att dricka saltsyra åsså. Men tillbaks till båten. Jag anser det är lugnt att fortsätta använda glykolen men självklart inte hälla ut det i naturen. Vi skall inte ha en storm i vattenglas igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 Oktober , 2012 Saltvik... ..skall vi byta? Jag får din toa och tank och du får min sparsamt använda PortiPott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 10 Oktober , 2012 varför späder många glykolen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 11 Oktober , 2012 Den skall vara blandad ca 50/50 med vatten. Ren glykol fryser vid relativt höga temeperaturer men blandad med vatten får den fryspunkt som är lägre (kallare) Edit: (och vid edit funkar inte länkar i denna skiteditor) http://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol Där står att ren glykol har en fryspunkt på -13 grader C Vatten fryspunkt 0 grader C och blandning glykol/vatten 50/50 har en fryspunkt på ca -40 grader C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 12 Oktober , 2012 Köpte idag Julas näst billigaste våtdammsugare på 1200 w. Kostade en trehundring och funkar kanon. Reverseringen har läckt olja och propelleraxeln har dragit med sig vatten upp i båten (alternativt att det läcker någon annanstans?) och blandat sig med oljan. Hade tankar på mer primitiva lösningar för att få bort sörjan eftersom jag inte trodde att en dammsugare skulle klara jobbet. Men efter att ha läst den här tråden så beslöt jag mig för att prova. Det var inga som helst problem att suga upp oljeblandningen från en nästan meterdjup kölficka. Efter ett par tre tömningar hade jag sugit upp närmare 10 liter och är nu glad över att slippa iscensätta andra kladdigare lösningar. Så tack för tipset ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Oktober , 2012 I min manual till min Sealock toa står det att man ska använda en giftfri glykol blandning.. finns det giftfri glykol? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Oktober , 2012 Självklart inte för då är det inte glykol. Däremot finns det två olika typer varav den ena är mindre giftig för människor. Dock är nog de behov man gör i toaletten inte heller så hälsosamma att förtära. Etandiol baserad är mer giftig för människor än propandiol Dock hävdar man att etandiol inte är så farlig för naturen och bryts ned. Är man osäker på vad man ska göra och värnar om miljön är troligen tidigare föreslgna våtdamsugaren ett bättre alternativ. Hoppas det gav dig lite svar på din fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Oktober , 2012 Propylenglykol är inte gifitg i sig. Används tex i hud- och hårvårdsprodukter. STATOIL PROPYLENGLYKOL Propylenglykol är biologiskt lätt nedbrytbar, har låg giftighet för vattenorganismer och bioackumuleras inte i vattenmiljö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 Oktober , 2012 Du har rätt. Sökte lite mera och propylenglykol är enligt vad jag hittade först giftigt i högre mängder, alltså om man skulle börja dricka av det Se dock upp med det föreningar för frostskydd där tillsatser för att hämma korrosion är tillsatt. Men som rent ämne verkar det vara bra. Mer om proppylenglykol Är tillåtet i livsmedel upp till 3 gram per kilo Används tydligen för att bevara fukten i bröd. Även bra alternativ för miljön Lätt nedbrytbart. Godkänt av Svenska naturskyddsföreningen som Bra Miljöval av lösningsmedel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 14 Oktober , 2012 Tack, men nej tack. Har redan fått tag på en kemtoa. Jag säljer gärna däremot. http://www.hudiksvalltorget.se/annons/198710/vattentoa_med_septitank_och_pump__hudiksvall_ Priset kan självklart diskuteras. Mvh, Saltvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 14 Oktober , 2012 Min mugg åker ut ur båten och in i varmgarage på vintern. 4 st M6bultar, 2 slangklämmor att lossa + 10 min arbete, klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser