Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
IW23

Spolarvätska i båttoaletten?

Rekommendera Poster

Spolarvätska i båttoaletten: rätt eller fel? Alternativ?

Det står ett tips om att det är så det ska gå till, i senaste praktiskt båtägande sid 19. Finns det nackdelar? Andra tips på hur man kan skydda toan från att frysa sönder?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är ägare till en våtdammsugare så kan du suga ur rörkröken. Finnst.ex. att köpa för 300:- hos Jula.

Jag vet inte hur packningarna i toan reagerar på spolarvätska. Kan ju bara hoppas att PB kollat detta innan de skriver detta tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör igenom i liter 50% glykolblandning som det sista innan vintern. Har fungerat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att dom rekommenderar spolarvätska. Jabsco är tydliga i sin bruksanvisning om vad man ska använda:

VAR FÖRSIKTIG! Användning av antifrysmedel REKOMMENDERAS INTE, eftersom det är omöjligt att försäkra att det tränger genom hela toalettsystemet.  Om du av någon orsak måste använda antifrysmedel, MÅSTE det vara glykolbaserat.

Jag har kört med glykolblanding (samma som till motorn) de senaste 10 åren utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol är miljöfarligt och numera förbjudet är spilla ut i naturen. Kanske blir svårt att unvika om man häller i toan? Vet inte hur/om spolarvätska påverkar gummipackningar men det saknar det korrosionsskydd som glykol har men det är kanske mindre viktigt; tanken är väl syrafast, plast el alu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol finns som två varianter dels etandiol och propylenglykol.

Dessa har vi tidigare diskuterat och kommit fram till att de INTE är direkt giftiga för vattenlevande djur. Etandiol däremot är giftig för människor. (prova sökfunktionen)

Men nu är väll detta inget problem då man inte ska släppa ut något från båttoaletten i sjön utan ska sugtömma den tank som är ansluten till toasystmetet, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick svaret, då jag frågade representanter på Jabsco, att absolut inte använda glykol eftersom det förstör packningarna.

Personligen tror jag det ska vara helt tomt på vätska i hela systemet.

Ja det är inte lätt att veta.

Det ända jag med klarhet vet är att gummipackningarna i Jabscos toaletter är inte av den fina kvalitén som det var i en del andra fabrikat för 20 år sedan. Nu får man alltid ha en yoke-valve (backventilen till tanken ) i reserv eftersom de sällan håller mer än ett par år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter jättekonstigt om Jabscos representater säger att man inte skall använda glykolbaserat frostskydd. Det är ju precis det dom rekommenderar i manualen (som tidigare nämnts i tråden).

Spolarvätska är väl sprit-baserad (etanol)? Etanol är ruskigt aggressivt mot många vanliga gummimaterial, jag skulle själv aldrig våga använda spolarvätska i toaletten.

Bäst är väl att suga torrt om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under alla år öppnat dräneringspluggen pumpat ut allt vatten torkat torrt där jag kommer åt och detta har fungerat utmärkt så jag skippar att hälla i något o båttoaletten

 

/Kenbja

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör i först 5 liter Glykol. Tömmer systemet. Sedan kör jag i 5 liter matolja, Tömmer systemet.



Effekten: Om det skulle stå vatten någonstans så vet jag att den fått glykolblandning. Grejen är att folk överdriver ofta med glykol, även små mängder med glykol gör att sprängkraften i vattnet förstvinner helt. Det blir en sörja bara utan sprängkraft.



Matoljan smörja packningar och pump ända ut. Samtidigt finns det ingen sprängkraft i oljan. Så det gör inget om det blir stående lite här och där och blir som en skyddande hinna över allt.



Så har jag gjort, och aldrig haft problem med packningar.



Mvh

Kristian



 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar pumpa tanken full med vatten några dagar innan jag tar upp. Tillsätter lite klorin i skålen när jag börjar pumpa. Sen får det stå tills vi lyfter, då öppnar jag tömnngsventilen. När båten kommit upp suger jag torrt med våtdammsugaren. Bör kanske tilläggas att jag ligger i sötvatten. Har man tömning från däck så kan man fylla upp tanken den vägen. I andra båtar har jag haft en ingång till tanken där man kunnat ansluta en slang och flusha tanken, i nuvarande båt har jag inte orkat fixa det.

Våtdammsugaren är båtägarens bäste vän. Man kan dränera allt (med visst förstånd) få bort äckel-päckel på oåtkomliga ställen mm. Sen några år har min båt fått en alldeles egen våtdammsugare för typ 300 spänn på ÖB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Första vintern jag hade båt med vattentoa frös pumphuvudet på Jabscotoaletten. Hade inte tänkt på att det fanns vatten kvar där. Fick sedan rådet att använda OKQ8 Frysskydd för tryckluftsystem (755114) alkoholbaserat med tillsatser för att skydda packningar. Tar loss vattenslangen (inloppet) till pumphuvudet, fyller på frysskydde i slangstumpen, sätter tummen för slangen och pumpar försiktigt med handtaget. Pumphuvet genomspolas med frysskyddet, överskottet går till skålen som också har fått en skvätt frysskydd.

Aldrig fryst sedan dess.

MVH

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man säga då att spolarvätska: ja

Gklykol: nej

och matolja innan = bra tips?

 

ps i PB står det att man EJ ska använda glykol, utan spolarvätska. bara som ett förtydligande. ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det kan man inte enligt min uppfattning.

Jabsco rekommenderar glykolblandning i sina manualer.

Spolarvätska består av etanol och propanol båda uttorkande och avfettande samt agressiva mot många gummikvaliteter.

Matolja - ja, men om man kör inoljningen innan man häller i sprit lär man ju avfetta packningar och andra gummidetaljer med spriten så då minskar man nyttan av oljan.

Bäst är väl att kolla vad tillverkaren av din toalett rekommenderar.

Innan jag är motbevisad skulle jag aldrig konservera gummidetaljer i sprit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ArneRadar. Jag fortsätter med (miljövänlig) glykol tills jag ser en bra andledning att byta.

Inte skulle väl någon fundera på att konservera motorn i spolarvätska? Där kör vi glykol utan att fundera och både slangar och impeller är av gummi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprit fungerar bra. OM, man inte är rädd om sina packningar. 

Då är glykol mycket bättre alternativ. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man vara riktigt säker kan man ju köra med EC1 som inte alls påverkar gummi mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EC1 är en syntetisk kylarvätska (ersättning till glykol). Går säkert att hitta info på nätet.

Angående artikeln i PB så var ju det ett hemma-hos-reportage där rekommendationen att använda sprit kom från en enskild båtägare. Sidorna efter var det ett annat hemme-hos-reportage med en annan båtägare som rekommenderade glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen har vi olika toalettinstallationer...

... men jag ser inte någon anledning att konservera toan för vintern. Botten på toaskålen är lägsta punkten i mitt system. Där finns en dräneringsplugg. Jag pumpar ur allt jag kan, öppnar pluggen och lägger en trasa där för att samla upp det som rinner ut.

Jag har en handpumpad Jabsco-toa.

Det finns antagligen små vattensamlingar hör och var, men jag har inte hittat något ställe där vattnet blir instängt och det bildas sprängkraft när vattnet fryser.

Jo, ett ställe. En kulventil frös sönder ett år när jag blev överraskad av minusgrader redan första natten efter upptagning. Dagen därpå, när jag skulle öppna ventilen så sprack godset och jag fick en aerosol av toavatten i ansiktet. Mindre trevligt. Numera är det det första jag gör efter upptagningen att öppna - stänga - öppna alla ventiler några gånger.

Men, tillbaka till ämnet... Var är det vi har frysproblem i toasystemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återvinner alltid glykolen jag använder i båten. Det går att rigga upp en hink mot skrovet med 2-3 rep som spänns mellan relingslisten och under båten så att det kommer mitt för bottenventilen. Så går det att samla upp 99 % som sedan kan skickas till destruktion. 

För mig har det funkat att använda glykol i toaletten. -Men det svåra är att få in fryskyddsväskan i spolsystemet. I Min båt är det kopplat så att jag kan använda handfats-vatten till att spola med i toaletten och kan därför få in glykolvatten den vägen, genom att spola några gånger.

Går åt 0,5 - 1 liter koncentrerad glykol. Blandningen som blir kvar bör då hålla minst ca 30% för att man skall vara säker på att slippa frostspänning.

Före upptagning bör man komma ihåg att spola ur toasystemet med rent vatten några gånger så att man slipper lukt i båten till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nästan alla mina båtar har jag kopplat ihop handfatets avlopp med toalettens vattenintag. Främsta anledningen är att minska antalet bordsigenomföringar, men det underlättar om man vill vinterkonservera med glykol, slå bara i några lite i handfatet och pumpa så har man fått ut glykolen överallt. Har funderingar på att sätta en tank på några liter under handfatet, då kan bottenventilen vara stängd och har bar föregående användare a toaletten tvättat händerna så finns det färskvatten att spola med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

I bilen har jag spolarvätska till vindrutetorkarna, ganska mycket gummi och plast i det systemet. Har även spolarvätska i toan på båten, har alltid fungerat.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en ny grej!

Återanvändning av vatten kanske inte behövs i vattenrika länder som Sverige men toan mår säker bättre av att slippa saltet. Tvålvatten smörjer nog lite också.

På vår båt kan jag tänka mig att duschvattnet också kunde anslutas. Det pumpas nu föresten redan upp till handfatet via den gamla saltvattenskranen, återanvändning även där. Tanken ska förstås ha bräddavlopp om man tvättar sig mer än man spolar.

När man hittar på nån finess kommer ofta följdfinesser med av bara farten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen stor hemlighet att det finns gummikvaliteter som är beständiga mot och framtagna för kontakt med sprit. Frågan är vilken sorts gummi vi har i våra båttoaletter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under minst 20 år använt glykol, både etylenglykol och propylenglykol som frostskydd till toaletten. Kör en 50/50 blandning med färskvatten. Jag har aldrig märkt någon skada eller förändring på toalettens packningar. Fungerar alldeles utmärkt och tänker fortsätta med det så länge jag har båt med spoltoalett. Sprit skulle jag nog inte ens fundera på.

/Moltas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett kvalitet på mina torkarblad blir gummit uttorkat.

Man kan inte utan vidare köra på E85 (85 % etanol) i äldre motorer utan att byta ut en del gummidetaljer i bränslesystemet.

Det finns ingen anledning att riskera att förstöra gummipackningarna i toan i förtid. Dessa packningar är sannolikt inte alls framtagna för att klar av etanol utan att torka sönder i förtid.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika typer av gummi, NBR, EPDM; FPM; Viton mm.

De har olika motståndskraft mot kemikalier och om man inte vet vad som sitter i toaletten så kan det bli galet.

Om man inte vet så kan det vara bättre att försöka tömma systemet helt på vatten (som tidigare föreslagits).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumphuset i en typisk toalett á la Jabsco är full med vatten. Det spelar ingen roll att man tömmer skålen, det finns vatten kvar där uppe. 

 

Lösningen är frysskydd, eller att riva isär pumphuset och torka torrt. Det gäller för övrigt andra typer av pumpar också, tex tryckvattenpumpar, länspumpar, mfl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...