Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Hemingway

Orust båtar

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Har under en längre tid studerat annonser på begagnade segelbåtar i storlek över 40 fot, utan att för den skull vara köpare. Jag märker att Orustbåtarna ligger ca 1 mille över båtar som kommer från Frankrike eller Tyskland. Jag har försökt ta hänsyn till utrustning, ålder, renoveringar, segelbyten m.m. Orustbåtar har ju ryckte om sig att vara av mycket hög kvalitet men är kvaliteten så mycket bättre att det motiverar en så stor prisskillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du berättar inte i vilken prisklass/åldersklass de båtar du studerar ligger. Men jag antar att de är några år gamla men samtidigt inte 20 år. Istället för beloppet 1 mille kanske man kan säga att Orustbåtarna är ett visst antal procent dyrare.

Men för att svara på din fråga (och detta är min högst personliga åsikt eftersom det alltid finns dom som anser att det är fel) så tycker jag att det är helt korrekt att Orustbåtarna ligger högre i pris. Dom är oftast också dyrare då dom är nya, det är ju ett faktum. Att dom är dyrare som begagnade anser jag som ännu mer självklart eftersom det först efter några års användning och slitage syns skillnad mellan ett högkvalitébygge och en massproducerad båt från kontinenten. Sedan slits säkert segel, motor, instrumentering motsvarande mycket i de flesta båtar men själva skrovet, hur installationer är utförda och framför allt inredningen är oftast ett betydligt mer genomtänkt arbete än de massproducerade kan uppvisa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jo jag har jämfört Orustbåtar i prisläget från 2 till 5 mille.....och där ligger massproducerade båtar betydligt lägre.....

Visst kan jag förstå att handarbete kostar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog räkna med att den prisskillnad som var mellan Orust och massprod när båtarna såldes nya även gäller beggade båtar. Så en mille i skillnad på iaf vissa modeller är nog helt ok. Om det är värt pengarna kan bara den enskilde köparen, dvs du svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högre kvalitet på orustbyggda båtar? Det gäller nog inte alla. http://www.sittbrunnen.se/intressanta-batar/269-hr-uppgoerelse Bengt Nordé fick till en uppgörelse med HR förra året efter att deras HR 37:a hade dellaminerat i skrovet. Själv skulle jag aldrig köpa ett nyproducerat orustbygge i tron att man får det bästa pengar kan köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag har ett Orustbygge från -91 och jag är mycket nöjd....Fick den grundligt besiktigad av accrediterad besiktningsman för köp...Jag var medveten om bristerna och kunde ta dem

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten på plastarbeten etc är nog inte bättre, iaf inte numera. En orustbåt köper man enligt mig för inredningarna och förfiningen i detaljer. Där ligger massbyggena klart efter. Men skillnaden blir hela tiden mindre medans prisskillnaden består. Vill man ha mer eller mindre handgjord inredning i utvald mahogny och äkta nåtad teakdäck i sin båt, ist för billigt faner/melamin och omallat däck i iroko eller liknande så får man betala för det. Så är det bara. Ditt exempel med reklamationen kan ju dock vara en signal att HR mfl förösker spara in där det inte syns för att försöka hålla priserna nere så mycket det bara går när tiderna är dåliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Tackar för Era synpunkter och konstaterar att det kostar att ligga på topp. Huvudsaken är väl att alla är nöjda med det de betalat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här.. har just köpt ett Orust bygge som jag hittade i Holland.. besiktade båten innan köp.. det kostade 8000kr men det var det värt tycker jag.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Hallberg Rassys fall verkade det handla det om leverans av ny typ av plast med mer vax för mindre styrenutsläpp till luften. Detta medförde att skrovet behövde av-vaxas/slipas innan nästa plastning efter att isoleringsmaterialet lagts på.

Det var inget sätt att förbilliga tillverkningen utan mer miljöhänsyn. Det är säkert inte lätt med ändringar i rutinerna och den nya plasten tog dem på sängen.  

Har själv en Orustbåt som vi tycker är bra kvalitet. Inget man tänker på men unkar fint och var fritt från fukt vid fuktmätning innan köpet för tio år sen.

Lindisfarne, en Forgus 37 som seglas av Annika och Björn såldes till en kund som sett båten på en söderhavsö och fattat tycke för den. Han frågade om chans på att köpa båten om dom skulle sälja nån gång. Annika och Björn gjorde slag i saken och sålde för att köpa en rymligare båt då det ju är deras hem och blir lite trångt med allt som man behöver och samlar på sig.

Ett urklipp ur deras hemsida:

Lindisfarne är nu inspekterad, såld och betalad!

Efter en dryg vecka med upptagning, inspektör i båten två dagar och en del åtgärder på grund av anmärkningar om avvikelser från USA-regler så blev Lindisfarne med beröm godkänd.

Skrov, däck och balsasandwich helt utan fukt! Och det på en båt som legat i vattnet sen sjösättning våren 2004! Det är inte utan att vi tycker oss därmed fått kvitto på att vi gjort rätt som lämnat Lindisfarne i vattnet under våra Sverigeresor.

Båten har blivit mer eller mindre det allmänna samtalsämnet på Yacht klubben, inte minst på grund av det höga betyget utdelat av den värsta inspektören.

Köparen gratuleras ständigt när vi vistas på klubben. Väldigt roligt även för oss som naturligtvis får del av berömmet.

Det finns en HR 39 och en Malö 39 i klubben, så man har erfarenhet av Svensk kvalitet!

Den båt de köpte var en fin båt från välrenommerat varv men det är heltidsjobb i flera månader att få den i stridbart skick. Epoxi på trästomme och en väldigt fin båt som jag gratulerar dem till. 

http://www.sailaround.info/

Håll utkik på bl.a SXK efter deras föredrag. Dom är i Sverige varje vinter.

Föredragen är mycket intressanta och välbesökta. Fantastiskt trevliga människor att lyssna till och fina bilder och filmer. Känns som man själv är där ute och seglar. Man får det goda serverat men slipper slitet. För visst är det ett heltidsjobb att segla båten dag efter dag och i hamn är det fullt upp att hålla båten i skick. Det lyckades dom bra med med besiktningsmannens facit. Det bästa han sett på länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jo jag har följt Annika och Björn på alla deras äventyr och har haft stor glädje av det. Följer dem även på deras (nya) båt MOON.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Nordén är ju ett fall. Man kan ju undra hur många reklamationer Orustbyggen har jämfört med massproducerade båtar.....det talar väl i klartext om var ribban ligger...... Men den infon hålls säkert hemlig. Det vore kanske ett försäljningsargument om man redovisade reklamationer.

Man kan ju jämföra det med bilbranchen.....alla tillverkare har måndags exemplar....men därför är inte alla bilar av det specifika märket dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga med HR är att deras personal intygade att det är standard att borrpluggar från nya skrov delaminerar vilket nu har avfört HR från framtida båtköp.

Jag vill att skrovet hålls ihop oavsett val av material, om man använder nya miljövänliga material men struntar i att följa anvisning för dessa ökar risken för delaminering.

HR har globalt sett förlorat hela sin godwill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...