Steve_Drake 1 Postad 2 Oktober , 2012 Hallå. Jag har en Albin 25 DL som jag har haft i tre säsonger nu och jag har en liten fråga om hastigheten. Den har en MD17c och varvar upp i cirka 2200varv. Förra ägaren har nämligen bytt propeller på den för att den skulle få lite mer drag i starten(varför man nu vill ha det). Den gör för tillfället max 7-8 knop och ligger på ca 6-6,5 vid 1800 varv. Låter detta normalt eller kan det vara dags att byta tillbaka till originalpropellern för att få högre marschfart? Tacksam för svar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 2 Oktober , 2012 Har själv en MD17C i min snipa och jag tror inte att du kan förvänta dig någon fartskillnad genom att byta propeller, däremot kanske du får upp varvtalet något. Jag brukar ligga och köra i ca 2000 varv eftersom jag upplever det som en behaglig gång, ökar jag mitt varvtal, så ökar bara hastigheten en bråkdel i förhållande till motorljud, detta skulle då vara ca 2500 varv, har dock inte maxvarvat båten någon gång men misstänker att den skall klara närmare 3000 om jag inte minns helt fel. Den enda anledning som jag kan se till att han försökt att få mer kraft i starten är när man håller på med manöverövningar fram och tillbaka och ger snabb gas fram och bak för att kunna styra båten utan att fara framåt nämnvärt. Mer propellerkraft skapar högre tryck på rodret vilket ger bättre styrförmåga i en snipa. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Oktober , 2012 Detta är helt normala siffror för båten med denna motorn, Vilken storlek är det på propellern nu? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 2 Oktober , 2012 Det är en helt normal hastighet för en Albin 25. Har själv haft en med samma motor som Du - bytte sedan till en Solé - med deras originalpropeller. Fick en fantastisk motor men hastigheten var densamma. Du bör vara nöjd och inte slänga pengar på ny propeller. Vänligen Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Oktober , 2012 Ville bara tilläga att båten klarar en motor upp till 50/60 hk utan problem om man vill ha lite mera fart, 9/10 knops marchfart om det är en DL. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser