Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
pgh73

Utländska köpare?

Rekommendera Poster

Har min segelbåt ute till försäljning. Utländsk köpare har hört av sig. Vill komma och titta på båten. Han har inga problem med att att göra upp affären/betalning inne på min bank. Jag har sagt att kontant betalning till mitt konto är förutsättning, inga problem. Han vill också styrka köpet via Notarius Publicus som han behöver när han tar in båten till sitt land.

Behöver jag vara orolig, vad ska jag tänka på?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köparen vill hämta den till våren, inga problem för mig att ha den tills dess. Hur göra med betalning, 50 % nu och 50 % vid leverans? Vad tycker ni?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Vad jag kan se så bör Du kanske tänka på ansvarsfrågan under tiden den är i Ditt förvar. Har köparen erlagt 50% och något händer med båten så köpet inte kan slutföras så bör Ni båda vara skyddade.

Man har ju sett vad som händer i andra trådar inte minst när polisen får för sig att sänka båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra punkt det där med ansvarsfrågan fram till våren. Får fundera på hur man löser det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Jag föreslår ett köpeavtal som reglerar dels er ekonomiska överenskommelse, tidsplan och ansvarsfrågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar nästan alltid dyka upp utlänska köpare på båtannonser, i 99,9% av fallen är det försök till bedrägerier!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men nu rör det sig om en en presumtiv köpare som vill komma och titta på den. Göra upp affären, betala kontant. Hade inte gått vidare om det hade inneburit överföring via nätet hit och dit osv.

Själv klart skall alla datum finnas med i kontraktet. Inte helt enkelt med ansvarsfördelningen nu under vintern och fram till våren kontra betalningen. Tips?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man köper/säljer hus så brukar det stå att säljaren har skyldighet att ha fullvärdesförsäkring fram till överlåtelsedagen. Kanske något liknande i detta fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Bra jan och den bör köpare och säljare dela på eftersom köparen vill skjuta på övertagandet men ändå vara säker på att få just den båten. Kanske köparen ska stå för hela....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det osar katt lång väg...hämta till våren? Köper man båt vill man väl ha med den på en gång! Jag skulle invänta annan köpare, helt klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han vill betala allt nu på bank direkt in på mitt konto. Då slipper jag mycket ju.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du ska vara riktigt säker när du gör den här affären. De flesta begbåtar går i riktning mot Sverige. 

Givetvis är allt möjligt men det omöjliga är mindre sannolikt. Vad tror du det är som attraherar den utländske köparen. 

Jag skulle ta en personuppgift hur det nu går till i annat land. Känsligt är det ju också att misstänka sin kund. Man så länge du har båten är det mindre risk. Utväxlingen får väl bli nåt liknande kidnappad mot lösensumma som man ser på film. 

De som luras i såna här affärer sätter över pengar men tar tillbaka köpeskillingen på nåt sätt. Men det vet de flesta så det kan vara nåt nytt sätt.

Luringarna kan vara kreativa och har även särskilda skolor med s.k elevundervisning. De med mer erfarenhet delar med sig till de nya eleverna.

Men lägg inte för stor vikt vid mitt inlägg. Själv är jag inte så rädd för mina med/motmänniskor som det låter. Har sällan drabbats trots många år av aningslöst beteende med full tillit vid affärer. Man vinner ju också en del på att inte vara alltför försiktig. Dock har det inte alltid funnits internetluringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan som direkt dyker upp är hur man kan ta tillbaka pengarna som finns på mitt konto? Jag är också mycket försiktig, ofta misstänksam initialt. Men om han betalar nu, jag ser att pengarna finns på mitt konto och sen hämtar båten i maj. Vad kan gå fel i era ögon? Hjälp mig nu här, plx. Låter det för bra för att vara sant så...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur dom gör för att ta tillbaka pengarna men det går snabbt skulle jag tro. Du kan sno pengen direkt du ser dom på ditt konto och lägga dem i madrassen en stund. Tycker kundet det är OK så är det nog det för din del också.

Kanske de säger att de satt över till fel konto eller nåt. Har inte gått den skolan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är ju så jag tänker. Att jag får pengarna cash och själv gör insättningen. Usch, vad villrådig jag är.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betala nu och hämta båten i maj. Vilken seriös köpare skulle agera så? Tycker det är varningsklockor nog.

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag iaf. Jag vet att klockorna ringer ordentligt. Blir bara lite medtagen då man viftar med kontanter osv. Jag har nu mailat att - Kom med cash annars blir det inget. Sen kan han hämta båten när som helst...

Någon som har stött på en Tomas Parseliunas?

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Redan gjort. Finns på fejjan. Ser trovärdigt ut där, hur nu man kan avgöra det??? Haha. Har också fått ref här i Sverige som han tidigare har köpt båt av. Skickat ett mail till den personen. So far so good. Har tydligen också köpt en Accent tidigare och seglat hem den från Kalmar till Riga.

Jag kommer nog fortsätta dealen. Lovar att lämna rapport kontinuerligt :-)

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men ni får lova att inte säga vad var det vi sa när allt skiter sig sen! Hahaha. Tur att det inte handlar om båtköp runt miljonen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte ta ifrån dig en lyckad båtaffär! Hoppas allt går bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, ni får gärna skratta sen när det skiter sig men inte så att jag hör det :-)

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska inte misstro varenda människa, det stora flertalet vill inget ont. Men man ska givetvis vara på sin vakt och ta reda på så mycket det går om personen. Jag har själv köpt en båt i en högre prisklass, visserligen här i Sverige men långt hemifrån, sent på hösten och sedan hämtat hem den på våren. Gick bra.

Fråga rent ut varför han inte vill ta hem båten på en gång? Är det för kallt/mörkt att segla hem till Riga så här års eller? Du kanske får ett svar som får dig att begripa varför han inte vill plocka hem den just nu. Ju mer man pratar med en person desto större blir risken att en lurendrejare pratar bort sig medans en ärlig person oftast framstår som mer och mer seriös.

Sedan det här med kontant betalning. Nu vet jag inte vilka belopp det rör sig om men räkna med att du får många frågor på banken då du kommer med en hög slantar som du vill sätta in. Det blir till att fylla i blanketter och du måste visa köpekontrakt mm. Inte helt enkelt numera, dom är rädda för pengatvätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Forgus31

Är köpare i andra länder mindre trovärdiga än Svenskar som köper båt utomlands? Våra storföretag säljer dagligen produkter i andra länder varför skulle man inte kunna sälja sin båt om man iaktar försiktighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Be honom skicka pengarna med Western Union och ta ut dem kontant här sen kan Du själv sätta in dem på Ditt konto....då har han inte en chans att backa pengarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett scenario som förekommer ganska frekvent är att en köpare sätter in pengar på ditt konto som sedan kan tas tillbaka. Hur det fungerar mellan banker i olika länder vet jag inte, inte heller hur lång tid man har på sig innan man kan ta tillbaka pengarna.

De mer utstuderade bedragarna lägger dessutom in ytterligare en peng, kanske tio tusen, som lastbilschauffören skall ha för att hämta båten. Köparen låter altså dig betala frakten med pengar du fått av köparen. Dagen efter saknas alla pengarna på kontot, har du tagit ut dom så står kontot på minus och du är nu skylldig din bank pengar.

Sist jag sålde en båt hade jag kontakt med en polack som verkade intresserad, visade bra och sunda signaler på att han ville ha båten vilket han troligen också ville, däremot kunde han under inga omständigheter betala med kontanter (Det handlade om 20.000kr i det fallet) utan skulle göra en överföring. Jag sade att det enda jag accepterade var kontanter i svenska kronor, efter ett tag hörde han inte av sig längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Jag köpte min båt på hösten.....eftersom säljaren redan lagt den på vinterförvaring hämtade jag den i april....Jag tecknade omedelbar försäkring på båten eftersom den var min. Skälen kan vara många till att man vill ha en senare leverans...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontant affär är helt klart suspekt. Ingen vit människa kommer med en skokartong med pengar. Gör upp affären med din bankkontakt och se att dom för över från hans konto till ditt. Be banken om hjälp med kontraktskrivning. Kostar kanske en slant men är nog värt varenda öre. Har han inget konto, eller andra invändningar, glöm det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Rembush är kanske ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...