Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
msandberg

Tvätta med bil schampo?

Rekommendera Poster

Kan man tvätta båten med vanligt bil schampo? Eller måste man åka och köpa båt-schampo?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan...man kan tvätta båten med diskmedel, såpa, hårshampoo eller egentligen vad som helst som löser smuts.

Bilschampoo innehåller ofta vax så det är säkert bättre än de jag räknade upp ovan som saknar vax.

Många bilar byggs också på samma sätt som båtar och jag har aldrig hört någon som tvättar dem med båtshampoo så använd du bilshampoo om du hellre vill det. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskmedel ska man vara försiktig med då det avfettar bra. Såpa lämnar rester efter sig.

Kör du med bilschampo men berätta inte för båten, hon kanske skulle känna sig lite förnedrad då.smiley

Dessutom är bilschampo betydligt billigare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde med diskmedel och bilschampo i helgen och resultatet blev kanon. Insidan av kapellet körde jag såpa med ljummet/varmt vatten!

Lycka till

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättar också bara med bilschampo och det fungerar hur bra som helst. Dock skulle jag inte rekommendera Supertvätt då det på min båt iaf fick en flammig yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

En fråga till allvetaren Flintstone: Om man tvättar båten med schampo, tror du då att man måste använda balsam efteråt. Fön kanske?

post-10022140-1394237262,2467_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättar men båten med schampo måste man använda balsam i stället för polish. Balsamet tar nämligen bort shampots negtiva effekter. http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rbalsam

Man skall dock va försiktig med fönen då värmen kan ge oönskade effekter på gelcoten sk appelsinskal. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...