ChrisO 4 Postad 1 Oktober , 2012 Tjenare. Undrar om det är någon här som har ägt eller äger en smuggler 18? Kompisen köpte precis en sån här med volvo b20 motorn. Undrar om det är någon herrejösses skillnad på soppaförbrukningen med att köra med v8 jämfört mot en b20? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula Postad 2 Oktober , 2012 Stoppa i en v8 o strunta i den eventuella höjningen av soppaförbrukningen... Skillnaden är nog inte så stor vid typ 30knop men det blir en helt annan båt, rolig, rapp framförallt uppe i plan på nolltid. V8:an varvar ju inte lika mycket som en B20 vid ex. 30knopar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 2 Oktober , 2012 Är det vanligt med V8:or i Smuggler 18? Om inte så är det bra att fundera på hur mycket den extra vikten kommer påverka båtens egenskaper. V8:an väger rejält mycket mer än de små fyrorna och sen kanske ett kraftigare drev måste monteras med ytterligare vikt som följd. Vår båt är konstruerad för de raka fyrorna och 100-drev. Med V6:an och ett 290-drev har jag varit tvungen att vikta ca 70 kg längst fram i fören för att få upp rumpan. En del av vintersäsongens jobb består i att flytta fram så mycket befintlig vikt som möjligt för att kunna ta bort bly från dödvikten i fören. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 3 Oktober , 2012 inte en aning. har sett 2 st som har varit till salu med v8. 270 drevet sitter på dom så läste lite att odm dreven är anpassade även för att klara v8:or. sen kan jag ju hålla med också att varven blir ju betydligt lägre så är ju också positivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Oktober , 2012 Stora fördelen med att byta ut de gamla Volvo 240-motorerna mot V8:or eller V6:or är att man kommer ur hålet snabbare. Båten hoppar upp i plan istället för att sega sig upp och man kan dra av på gasen mycket tidigare vilket drar ned bränsleförbrukningen. En sak att tänka på dock, om man sätter en för stor motor i en liten, lättdriven, båt så finns risken att man får en för hög tomgångsfart. Detta kan vara väldigt irriterande när man vill köra långsamt, man får läga i och ur växeln hela tiden för att det inte ska gå för fort... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 3 Oktober , 2012 Stötte på en kille med masserad V8 och en toppfart på över 60knop. Han sa att han hade en tomgång på 7knop:) Lite mekigt att lägga till... Ett vanligt problem med en V8 i liten båt är att aktern blir så låg. Det läcker in vatten när man backar eller om det går lite sjö akter ifrån när man ligger förtöjd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 3 Oktober , 2012 jo det kan ju bli lite meckigtatt köra sakt och de. kan man köra med en vanlig bilmotor i en båt eller är det väldigt omständigt? tänkte på att annars så kan man ju köra med helalu v8:or som är väldigt lätta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Oktober , 2012 De flesta V8:or och V6:or ÄR bilmotorer i grunden, vår motor (GM 229) satt i t ex Chevrolet El Camino. Dock krävs det en del anpassning för att motorerna ska passa marinapplikationen så som gnistfria generatorer/startmotorer, andra kamaxlar, kylsystem etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 3 Oktober , 2012 aha ok. rätt mycket jobb då.nu vet inte jag så mycket om just smuggler 18 båtarna men kom dom bara med b20 motorer eller även v8:or? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Oktober , 2012 Här är en bra sida för info: http://www.smuggler.se/sagan.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 3 Oktober , 2012 läste igenom sidan nu, vad jag fattar de som så gjordes aldrig smuggler 18 med v8. stämmer de? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 Oktober , 2012 Jag är ingen expert på Smugglerbåtarna men jag har svårt att tro att konstruktörerna satte i V8:or i dem. Det är små och lätta skrov som inte är gjorda för så stora motorer. Sen att folk ändå sätter i V8:or i dem är ju en annan sak...det finns folk som sätter i V8:or i VW Bubblor och race:ar dem på stripen också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Oktober , 2012 Finns de som förstärkt båten och stoppat in V8 men båten är inte gjord för det så frågan är väl också om det går att försäkra en sådan med V8 kan vara värt att kolla upp. Skulle satsa på en V6. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 4 Oktober , 2012 jo det är ju kanske sant. finns det några roliga v6:or som inte väger så mkt? eller någon roligare/modernare 4:a? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 6 Oktober , 2012 vad tror ni om att stoppa ner en rover helalu? svårt och konvertera så det passar för marint bruk? eller kanske satsa på en cheva 4.3l v6:a? vad är det som skiljer sig på en 4.3L bilmotor och marinmotorn? kylsystemet och grenrören så klart. andra toppar,kam kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 6 Oktober , 2012 Lägg in en RR/ Allison 250 gasturbin, lite dyrt kanske men kul http://www.gas-turbines.com/squirt_1/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 6 Oktober , 2012 VW Bubblor är snabbast på strippen utan amerikanskt industriavfall. men ska man välja mellan Volvos sura bensinare och amerikansk dito, så tror jag att V8:an funkar bäst, även om den är 70% tyngre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 7 Oktober , 2012 jo fast det lite tråkiga är ju att det kan ju inte bli för tungt bak heller då dom kommer ner alldeles för mycket med aktern. Funderar har nog riktat in mig mest åt 4.3l v6:an fast frågan är ju hur mycket eftermarknadsdelar det finns just till den motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser