Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
ChrisO

smuggler 18 motorfråga

Rekommendera Poster

Tjenare.

Undrar om det är någon här som har ägt eller äger en smuggler 18? Kompisen köpte precis en sån här med volvo b20 motorn. Undrar om det är någon herrejösses skillnad på soppaförbrukningen med att köra med v8 jämfört mot en b20?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula

Stoppa i en v8 o strunta i den eventuella höjningen av soppaförbrukningen... Skillnaden är nog inte så stor vid typ 30knop men det blir en helt annan båt, rolig, rapp framförallt uppe i plan på nolltid. V8:an varvar ju inte lika mycket som en B20 vid ex. 30knopar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vanligt med V8:or i Smuggler 18? Om inte så är det bra att fundera på hur mycket den extra vikten kommer påverka båtens egenskaper. V8:an väger rejält mycket mer än de små fyrorna och sen kanske ett kraftigare drev måste monteras med ytterligare vikt som följd.

Vår båt är konstruerad för de raka fyrorna och 100-drev. Med V6:an och ett 290-drev har jag varit tvungen att vikta ca 70 kg längst fram i fören för att få upp rumpan. En del av vintersäsongens jobb består i att flytta fram så mycket befintlig vikt som möjligt för att kunna ta bort bly från dödvikten i fören.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte en aning. har sett 2 st som har varit till salu med v8. 270 drevet sitter på dom så läste lite att odm dreven är anpassade även för att klara v8:or. sen kan jag ju hålla med också att varven blir ju betydligt lägre så är ju också positivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora fördelen med att byta ut de gamla Volvo 240-motorerna mot V8:or eller V6:or är att man kommer ur hålet snabbare. Båten hoppar upp i plan istället för att sega sig upp och man kan dra av på gasen mycket tidigare vilket drar ned bränsleförbrukningen. 

En sak att tänka på dock, om man sätter en för stor motor i en liten, lättdriven, båt så finns risken att man får en för hög tomgångsfart. Detta kan vara väldigt irriterande när man vill köra långsamt, man får läga i och ur växeln hela tiden för att det inte ska gå för fort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stötte på en kille med masserad V8 och en toppfart på över 60knop. Han sa att han hade en tomgång på 7knop:) Lite mekigt att lägga till...

 

Ett vanligt problem med en V8 i liten båt är att aktern blir så låg. Det läcker in vatten när man backar eller om det går lite sjö akter ifrån när man ligger förtöjd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det kan ju bli lite meckigtatt köra sakt och de. kan man köra med en vanlig bilmotor i en båt eller är det väldigt omständigt? tänkte på att annars så kan man ju köra med helalu v8:or som är väldigt lätta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta V8:or och V6:or ÄR bilmotorer i grunden, vår motor (GM 229) satt i t ex Chevrolet El Camino. Dock krävs det en del anpassning för att motorerna ska passa marinapplikationen så som gnistfria generatorer/startmotorer, andra kamaxlar, kylsystem etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha ok. rätt mycket jobb då.nu vet inte jag så mycket om just smuggler 18 båtarna men kom dom bara med b20 motorer eller även v8:or?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste igenom sidan nu, vad jag fattar de som så gjordes aldrig smuggler 18 med v8. stämmer de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på Smugglerbåtarna men jag har svårt att tro att konstruktörerna satte i V8:or i dem. Det är små och lätta skrov som inte är gjorda för så stora motorer. Sen att folk ändå sätter i V8:or i dem är ju en annan sak...det finns folk som sätter i V8:or i VW Bubblor och race:ar dem på stripen också...cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns de som förstärkt båten och stoppat in V8 men båten är inte gjord för det så frågan är väl också om det går att försäkra en sådan med V8 kan vara värt att kolla upp. Skulle satsa på en V6.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är ju kanske sant. finns det några roliga v6:or som inte väger så mkt? eller någon roligare/modernare 4:a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad tror ni om att stoppa ner en rover helalu? svårt och konvertera så det passar för marint bruk? eller kanske satsa på en cheva 4.3l v6:a? vad är det som skiljer sig på en 4.3L bilmotor och marinmotorn? kylsystemet och grenrören så klart. andra toppar,kam kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

VW Bubblor är snabbast på strippen utan amerikanskt industriavfall.

men ska man välja mellan Volvos sura bensinare och amerikansk dito, så tror jag att V8:an funkar bäst, även om den är 70% tyngre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo fast det lite tråkiga är ju att det kan ju inte bli för tungt bak heller då dom kommer ner alldeles för mycket med aktern. Funderar har nog riktat in mig mest åt 4.3l v6:an fast frågan är ju hur mycket eftermarknadsdelar det finns just till den motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...