Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Ricke

Planera ny brygga - Båtplatser

Rekommendera Poster

Har sökt runt lite på det här forumet och har även googlat en del efter info om hur man planerar för ny brygga och framförallt lämpliga bredder för bomplacering.

Jag hade hoppats hitta någon form av hjälpprogram som kan användas till detta. Helst från någon leverantör av bryggor och bommar och allt som hör till för att på så vis se hur det blir med de rätta måtten osv. (Typ Ikeas köksplaneringsverktyg)

Finns här någon som tipsa om något sådant? Eller hur gör man när man planerar för nya bryggor.

I vårat fall är det ingen jätteanläggning som planeras utan vi behöver ca 15 platser till för vår småbåtsklubb

Den här tråden från 2006 innehåller något som är åt rätt håll, hur stämmer de måtten med hur det brukar vara eller göras ?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=129714&highlight=projektering Skrivet: 16 december 2006 - 12:40

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack, jag har lagt en beställning till biblioteket.

Ska bli intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smartaste sättet är att ha en skena på bryggan som bommarna sitter i då kan de lätt justeras i sidled. Många gånger räcker det att justera lite grann så funkar det för alla. Alternativt välj tex 3m på de flesta platserna den bredden brukar funka för de flesta som inte har dubbelmontage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, skena låter intressant, är detta baserat på egen konstruktion eller något som finns bland bryggleverantörerna (tror inte jag sett något sådant)

Annars är ju det som jag ser som det största problemet, vid inpassning av bommar till flytbryggorna, att få dem att ej hamna på varsin sida om bryggskarvarna (undvika brytningar) och ändå få en god (maximal fördelning)

Det vi tänker oss nu är 3 sektioner som kan ge oss 16 platser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett standardfäste som kallas t fäste eller t järns fäste. Finns hos alla y boms leverantörer tex båtbryggan googla på y bom och t järns fäste

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför bygger ni bryggan med tre delar? Välj en modell där bryggsektionerna kan bultas ihop till en 20-metersbrygga i stället. En sådan brygga blir stabilare att gå på och ni slipper problemet med att få bryggskarvar mitt i båtplatserna. Det finns en flytbryggetyp som kallas Typ 31 (höjd över vattenytan ca 55 cm) och Typ 32 (höjd ca 40 cm). Dessa bryggor flyter på cellplastfyllda betongflytblock som kan ligga i sjön året runt. De kan byggas ihop i långa längder och är väldigt stadiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår planerade nya brygga kommer liksom de två äldre att inför vintern lyftas upp på land. Så har vi gjort sedan mitten på 80-talet när klubben startades.

Det har med isen, varierande vattennivå och säkert gamla ideer att göra.

Annars skulle det förstås vara ett intressant alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni några \faktiska\ skäl för att ta upp bryggorna? Där jag ligger har vi flytbryggor med 230 platser. Där förädrarna ligger har de 100 platser. Båda inom samfälligheter. Under 30 års tid har det mig veterligen aldrig varit tal om att ta upp några bryggor på vintern. Vi ligger i östersjön utanför Norrtälje i skyddade vikar med rejält med is varje vinter. Men det kanske är andra förhållanden hos er? Annars borde ni ju som föregående skrev satsa på en lång brygga med skenor tycker jag. Skenorna blir ju grymt smidiga när någon vill ändra bredd på platsen. T ex svenska flytblock finns väl lite överallt och har bra lösningar på flytbryggor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har passat frågan vidare inom styrelsen. Att alltid ha gjort på ett sätt behöver ju inte innebära att man alltid måste fortsätta på samma sätt.

Jag googlade också runt lite på trä/betong bryggor och inser det intressanta.
En avgörande fråga kan ju även vara kostnaden.

En flytbrygga från Svenska Flytblock kostar enligt den prislista som ligger på nätet knappt 22000:- ex moms (2,0x7,55 10 BP-block)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...