Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
davidi

Köpes! Vad gör jag för fel?

Rekommendera Poster

Nu ger jag snart upp, det är nog inte meningen att jag ska ha nån båt.

Alla snackar om att det inte går att sälja båtar nuförtiden, men det är inte särskilt lätt som köpare heller.  Jag har bevakat Blocket ett bra tag nu, och det är i stort sett samma objekt som ligger där konstant, uppenbarligen alldeles för dyra eftersom de ligger kvar.

Ibland dyker det upp en intressant båt med rätt pris hos en handlare.  De kan vara både finare och bättre utrustade än de oftast dyrare privata annonserna, men då blir de också sålda hyggligt snabbt.  Jag har grubblat aningen för länge på två objekt nu, som har blivit sålda precis innan jag bestämt mig.

Med ledning av vad de har sålts för har jag pratat prisnivåer med några olika säljare, både före och efter jag har tittat på båtarna, men de säger självfallet blankt nej när jag nämner helt andra nivåer än vad de har tänkt sig.  Och där står de med en osåld båt.  Jag ser dessutom ett värde i att köpa av en handlare, eller åtminstone så är en privat säljare inte en faktor som både påverka priset UPPÅT.

Så, är enda sättet att vänta in att en handlare lägger ut något och vara där och knipa den så fort som möjligt?  Jag tänker åtminstone inte betala överpriser privat bara för att jag råkar vilja tänka några timmar för länge på en handlarbåt.  Privatpersoner som annonserar på Blocket verkar inte vara särskilt intresserade av att sälja sina båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt vad söker du för nåt då ? Typ ? Och vad har du tänkt dig det ska kosta ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ute efter en bra seglare.  Den får kosta vad marknaden tycker att den är värd.  Handlarna verkar som sagt ha bättre koll på den detaljen, och det känns inte särskilt klyftigt att betala MER för en motsvarande båt av en privat säljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant. När jag som handlare får in ett objekt går jag ut och kollar vad man begär för liknande objekt och lägger mig under den billigaste och det säljs ganska omgående med garantier, finansiering osv. 15 båtar sålda på två veckor nu allt ifrån Lycksele ner till Grebbestad.

Många privata ligger hellt uppe i det blå och svävar, priserna har rasat och så är det vilket de flesta handlare tar hänsyn till men privatsäljarna vägrar inse detta vilket ju gynnar oss så jag klagar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det ju sådana som du som dumpar marknaden till er egen fördel och privatsäljarna gör den stora förlusten. Precis som på arbetsmarknaden där man tar in polacker som gör jobbet billigare och svenskar får stå utan jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ehhh... nu är jag inte båthandlare, men är det inte marknaden som styr...? Det är väl klart att man som handlare vill ha båtarna sålda, det är ju inte så att sea_ray_230 bedriver verksamhet för att upprätthålla priserna för privatförsäljarna, har vet väl bättre än de flesta vad en båt är värd. Han skulle ju rentutav vara korkad om han tog mindre betalt än vad han vet att han kan få. Han står ju dessutom för en garanti på sex månader oavsett.

Jag köpte också av en handlare när alla privatsäljare hade båtar som låg över det handlaren begärde. När jag i dagsläget kollar på vad likadana båtar ligger på hoppas säljare fortfarande på att kunna sälja äldre båtar av samma modell och med sämre motorer för mer än jag gav... i slutet av september.

Utbud och efterfrågan... något de som säljer båt bör ta sig en funderare över. Å andra sidan, tror att många lägger ut båtarna för dyrt medvetet, vill inte sälja egentligen, men väntar på att få göra ett klipp (för att sedan kunna köpa en dyrare båt till ett riktigt bra pris.) Och det är ju inget fel med denna strategi. Har man tur hittar man kanske nån som är beredd att betala ett överpris...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så måste det naturligtvis vara.  Handlarna gör medvetet förlustaffärer på sina båtar av ren illvilja.  Egentligen finns det jättemånga köpare på hela marknadens utbud, men alla väntar på att vinna på handlarlotteriet.

Nej, handlarna får inte heller alltid sina båtar sålda direkt, men de sänker priset tills de möter köparna.  Under tiden ligger de motsvarande privata objekten kvar på nivåer över vad handlaren ville ha innan sänkning.

Finns det egentligen något jag kan göra som köpare annat än att vänta in handlarobjekten?  Det där stora utbudet verkar inte existera.  Det är mest brus som försvårar för mig som köpare att hitta ett marknadsanpassat objekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt fel. Vi som jobbar med detta lever i verkligheten och vet att Euron gått ner kraftigt de senaste åren och vi i och med detta sänkt priserna på nytt lika kraftigt. Jag kan ju då inte sälja en begagnad båt för mer än vad jag tar för en ny som privatsäljarna försöker göra. Tex, Du kan köpa en ny Buster M -12 för 130.000:- av mig. Har sett flera privatanonnser där man vill ha 140.000:- för en 2 år gammal Buster M!  Menar du att jag ochså ska ta mer för begagnat än nytt?

Nä, man måste leva i verkligheten och visst vill jag ha så mycket som möjligt för båtarna men läget är inte så idag. Det gäller handlare och även dig om man vill sölja något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När krisen lägger sig och marknaden hämtat sig euron stiger hjulen rullar, så stiger priserna igen, då har de som handlat billigt gjort en god affär. Så har det varit i alla tider och så fungerar marknaden. Endera säljer man båten billigare eller så väntar man tills allt ökar i samhället igen och köparna står på kö enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anser inte heller att sea-ray_230 gör något fel då han förmodligen kan marknaden betydligt bättre än vad privatmarknaden kan. Jag tror att många ligger kvar i den tid då man kunde sälja sin båt till vilket pris som helst. Allt gick att sälja. Så är det inte riktigt idag och man måste acceptera det läget tyvärr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har spenderat många timmar på blocket i sommar och har precis hittat och köpt den båt jag vill ha och kan leva med ett tag.

Jag kan bara hålla med, de flesta som ska sälja privat har satt ett hutlöst högt pris, blivit liggande länge med sin annons och vägrar dessutom att gå ner.

Jag tror mig se att det finns två kategorier av säljare:

1, de som inte har bråttom. De vill bara se hur mycket de kan få, om inte priset blir högt så säljer de inte utan behåller båten.

2, de som inte fattat att det verkligen är köparnas marknad, att priserna gått ner och att färre affärer görs. Dessutom så är kronan stark, vilket gör att många nya båtar är billigare idag.

Samma sak gäller på båttillbehören kolla tex båttrailers på blocket. för ett flera år gammalt släp ligger priserna någon tusenlapp under de rea/höstpriser som handlarna  marknadsför. Hur tänker säljarna?

Dessutom tror jag det finns för många gamla båtar. Det är en generationsfråga. 80- talisterna och kanske även tidiga 90-talister är inte intresserade av att äga en båt, med allt jobb och alla kostnader som det innebär. De unga vuxna idag är mer intresserade av Iphones och tv-spel och är dessutom för lata för att satsa på något.

Jag tror inte att det kommer att bli dyrare med båtar till våren så har man inte bråttom och inte hittat rätt objekt. Vänta ut marknaden och de hårdnackade privatsäljarna som inte fattat att det är punka på marknaden. // Petter

ps. det blev en Fjordling på blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen beror det ju vilken typ av utrustning det finns, och hur båten är skött !!! finns många burkar letat länge själv. Kollade många båtarmed bristande underhåll inget investerat på kanske alla år man ägt sin båt. Jag betalar gärna ett litet överpris om båten är servad och i fint skick. Hellre lite för mycket för ett fint objekt och sådana båtar finns det ju faktiskt, jag fann min, och enl marknadspris gav jag kanske lite för mycket, men det kostar också att pruta och sen börja underhålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med! Jag värdesätter mycket utrustning som är färdigt från början och därav kan jag tänka mig att betala ett lite högre pris för det. Då slipper jag de inköpen samt framförallt monteringen som kanske inte  alltid är så enkel. Sådant kostar en hel del pengar också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...