Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Paliswe

Keps med visir

Rekommendera Poster

Undar om det finns någon mössa/keps/lättare hjälm som också har ett visir som går nedanför näsan och kanske lite längre, så man inte får stänk i ögonen när det regnar och skvätter. Den ska ju då vara vattentätad uppifrån på något sätt. Någon som har en idé? Vad har grabbarna som seglar Volvo Ocean Race?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett den på Jula men det är ett metallnät framför ansiktet. Den jag tänker mig är med klar plast som visir. Motorcykelhjälmar finns det många modeller av men det är ju lite häftigt att ha en hel MC-hjälp på sig till sjöss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hockey målvakter har ett sådant visir. Men var man köper?  Inte en aning.

Cyklop och sydväst, funkar bra det med. Ser inte klokt ut men vad gör det  cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Keps, huva på jackan och skidglasögon är nog det närmaste man kommer om det ska vara någorlunda bekvämt och användbart. Med skidglasögon kan man ju få inbyggda solglasögon också. Det gäller bara att det inte immar igen, så man får väl inte knäppa till allt för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra med hörselskydd också så man slipper vågskvalpet.

Kan man få den marinblå? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en genomskinlig plastpåse å dra över huvudet vet jag! Glöm bara inte att göra lufthål, för gör du det, så är snart vind och regnstänk ditt minsta problem.....

Allvarligt talat, skaffa en regnjacka med åtdragbar huva och ett par MC-glasögon ifall regnet besvärar dig....

post-22515-1394237261,5504_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte på att jag sett hjälmar med visir när jag kollat på tokstollarna i TV-serien Whale Wars så jag sökte på rib helmet. Det verkar som att firman Gecko har speciella hjälmar just för vattenstänk vid båtkörning: http://www.geckoheadgear.com/helmets/open-face-helmet

Gissar att dessa huvudbonader inte är speciellt billiga så du kanske skulle överväga en vanlig hockeyhjälm med plexivisir? De är lätta och du kan säkert hitta en begagnad för några tior på typ Tradera eller Blocket! http://images.sportsverige.com/files/6276935_440x326.jpg

Hur mycket får det kosta att se cool ut jämfört med att inte göra det...\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har åkt ribbåt med jobbet ett par gånger de två senaste åren. Vid de tillfällena var det tjock vadderad heloverall med huva som gällde. På huvudet fårskinnsfordrad flygarhuva och rejäla MC-glasögon. Funkade klockrent trots 50 knops fart, kuling och ösregn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Folk som jobbar i labb har ju ofta ett visir....kolla med något företag som säljer skyddsutrustning.......kanske apoteksbolaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gecko head Gear är precis vad jag tänkt mig, har googlat lite och den produkten verkar väl genomtänkt. Man kan sätta spotlight eller en HD-kamera på den och spela in forsfärden om man vill :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att vi tänkte på samma sätt!

Har du sett några priser på hjälmarna? Jag såg något på typ 130 pund men det kanske finns flera varianter.

Smart med ett universalfäste för lampa eller kamera...kan vara väldigt användbart i många lägen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger i det prisläget. Har dock ingen aning om vilka storlekar som finns. Jag har en MC-hjälm  (när jag kör min MC, har inte den när jag seglar =) och den är smalare på bredden än vad som är standard. Ska mejla dom och fråga vilka storlekar det finns, samt om det finns någon som säljer den i Sverige. Vill helst prova den innan jag slår till.

EDIT: Hittade prislistan och grundhjälmen kostar £115 men sedan ska man ha visir för £35 och sedan momsen £30 vilket blir £180 = nästan 2000:-. Ska man ha komm-set eller stripes eller annat på den kostar det också. HD-kameran kostar £500 så den får nog stå över :)

http://www.geckoheadgear.com/contact/quote

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...