Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Blaggan

Koppar mot havstulpaner

Rekommendera Poster

Jag fick en idé som det är tillåtet att tycka till om. Har precis lyft båten och dessa förbannade havstulpaner. Har provat Propshild som inte är bätter än allt annat skit som finns. 

enlightened Om man klär plåtdelar roder etc med kopparplåt, växer havstulpanerna på koppar tro?

Tyck till alla forumexperter smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du problem med galvaniska element istället. Kopparfärg har man på plastbåtar och inte på Al båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en plastbåt. Roder och div är av rostfritt, propeller är mässing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla spänningskedjan för saltvatten. Där är Koppar bland de ädĺare metallerna. Rostfritt är en blandning av oädlare metaller. Mässing innehåller koppar redan. Kopparn kanske ska vara förenad koppar för att göra nytta? Kopparsulfat och kopparklorid smakar förfärligt illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jotun kom med en färg med koppar som ska fungera på drev, man lägger en grundfärg först och sedan 2 lager Jotunfärg. Detta håller snäckorna borta utan att korrodera bort aluminiumet. Jag har sett drev som dels målats med prop-o-drev och dels med Jotun och det är en klar skillnad, det Jotunmålade drevet hade bara lite slem på sig men var i övrigt rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köra med Biltemas zinkbaserade polerande färg på din rostfria plåt. Alternativ 2 är att epoxybehandla för att sedan använda vanlig bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man grundfärgar först så skapar man isolerande skikt och det uppstår inga galvaniska element då förutsatt isoleringen håller .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din idé är klart intressant. Kopparförhydring, som det kallades förr, var vanligt på t.ex. fiskebåter. Man klädde helt enkelt skrovet med kopparplåt och slapp på så sätt undan beväxning. Hur det skulle fungera på RF-plåt med ev. galvaniska element är tveksamt. Kan i.a.f. berätta att jag, under 4-5 år målat mina rostfria trimplan med färg som innehåller pulver av metallisk koppar. Trots att jag inte grundat med någon annan färg har jag inte sett någon som helst korrosion. Kanske skulle du testa med att, för säkerhets skull, lägga på en epoxiprimer, och sedan limma dit en mindre bit kopparplåt. Jag kan naturligtvis inte ge några garantier, men min bedömning är att risken för några större korrosionsskador under en säsong är minimal. Om det funkar kan du ju utveckla konceptet följande år. 

P.S. Utgår naturligtvis från att dina plåtdelar inte är av aluminium. D.S.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trilux är en kopparbaserad bottenfärg och fungerar på aluminium enligt tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft en kopparbaserad färg på båten i år ?

Kopparfärg är ok i östersjön nu samtidigt som zink nu är förbjudet.

Jag la på kopparfärg och har ännu inte tagit upp båten, får se hur det ser när den lyfts upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparförhydring som nämts tidigare var effektivt på träbåtar. När fiskebåtar i järn kom på 60-talet i Bohuslän låg järnarna, åtskilda i hamnarna från, träbåtatarna pga. korrisionsrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även bly användes tex i medelhavet (inte så stor risk för isskador). Förhydring satt i vattenlinjen och en bit ner. Med tiden insåg man att kopparn även skyddade mot beväxning och då lät man förhydring gå längre ner. Man lärde sig också att det inte var så smart att spika plåten med järnspik.
Saken är lite känslig numera men nog vore det bra om man kunde belägga skrovet med koppar på samma sätt som när man gör kretskort. Men tsv är väl Copparcoat det bästa alternativt. Propellrar mm går ju att belägga med koppar elektrolytiskt.

EDIT: Skrev in riktigt det jag tänkt:

Förhydring var i första hand till för attt skydda mot gång i tunn is

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med hård kopparfärg ett antal år nu. Både Norge modellen och den lagliga Sverige varianten av International. Norge modellen är bättre mot beväxning. Svenska versionen fungerar bra men behöver målas med nytt lager varje år. 

I våras tyckte jag båten såg bra ut och hoppade över målningen. Resultat blev relativt mycket havstulpaner. 

Utan att testa noga så kuned troligen Norge varianten fungerat med målning vart annat år men Sverige varianten behöver man måla varje år.

Det trista är att det var relativt mycket havstulapaner som jag nu fick köra bort med högtryckstvätt och därmed en hel del bottenfärg lossnade. Blir mer slipa och måla till våren än vanligtvis\no\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_down.gif\ title=\no\ width=\18\ />

Edit: 

Drevet (Aluminium Aplha One) målar jag med Trilux (hård) kopparbaserad och motverkar beväxning bra. Rostfri propp omålad (givetvis) brukar jag få en hel del beväxning på och måste skrubbas flera gånger under sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, kopparplåt ger hyfsad antifouling-effekt!

Men inte fullt lika bra som den dyra bottenfärg som jag som västkustbo sen länge använder på  plast-segelbåten, alltså Internationals Micron WQ. (Har även en omålad mässingsgul-propeller/axel och har inte märkt av några galvaniska problem med detta.)

Har alltså sen typ 15 år en omålad kopparplåt på rodret som antennjord, den är i.a.f. vid radiotrafik elektriskt jordad med batteriminus via en grov rörlig kopparfläta. Har f.ö. inga yttre zinkanoder.
(Axeln/propellern däremot är - tror jag - ständigt isolerad från inombordsmotorns chassieminus genom axelkopplingens flexgummin.)
Minns som synes inte detaljerna angående den viktiga galvaniska kopplingen längre, och eftersom det tycks funka bra så rotar jag ogärna i det. ;)

Idén med kopparplåt som antifouling skulle förmodligen kunna funka riktigt bra i skåne, men hur fäster du plåtarna?

Själv borrade jag rodret* fullt med aningens för trånga hål och spikade sen helt sonika in kopparspik runt plåtkanten.
Spikarna sitter bra och dess skallar aväts dessbättre inte galvaniskt, däremot plåten runt skallarna. (Bygger varje vår upp litet med glasfiberplast runt de spikar där hålet är större än skallen, och har i.o.f.s. framgångsrikt hankat mig fram på detta sätt hittills. Men nu börjar plåten bli allt tunnare så det blir besvärligare med åren.) 

*) Blir ju läckor men med ett dräneringshål töms rodret vid upptag, alltså innan frosten kan skada. Metoden med otätade kopparspik kan alltså hjälpligt funka på ett roder, men knappast annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla med en färg som heter International Interspeed om du är bekväm. Inget växer på den färgen den är inte ens lite slirpig när man tar upp båten på hösten, det enda som behöver spolas av är en eventuell smutsrand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...