Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
eembretsen

Albin Vega, Storlek

Rekommendera Poster

Finns Albin Vega i olika storlekar? 
har sett på blocket att de säljs både som 27, 28 och 29 fot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag tror det finns två varianter av Vegan.....dock inte längden men jag tror att man ökade ståhöjden i båten 1974.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 ökade ståhöjd någon i den svängen, 1974 eller 1976? Vegan är oförändrad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Ahhha ok jag böjer mig....man kan inte alltid ha rätt och som jag skrev, jag var inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vegan ser de flesta fall likadana ut i original. Men båten har funnits i många år nu, och många ägare har modifierat båten under årens lopp (tänk Ole Bramserud, SOS sällskapsresan 3) med olika resultat. Till exempel har många båtar fått utombordare när den gamla Albin-motorn gett upp, men man måste då tänka på att kompensera för viktförlusten om motorn lyfts ut då Vegan är ritad med lågt deplacement och enligt konstruktören behöver motorns vikt som extra tillskott.

Flera exemplar fått utanpåliggande häckroder för bättre manöverförmåga och bättre balans vid segling med vinden för om tvärs. Vegan kan då vara rätt tung på rodret, speciellt vid kraftig vind.

Det lär också finnas ett par test-exemplar byggda med dinettelösning, men det slog tydligen inte väl ut eftersom den lösningen aldrig kom i serieproduktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vegan blev inte längre, men väl litet högre. Så här står det på Vegaklubbens hemsida om hur båten förändrades 1977:

Nytt däck med grövre halkmönster, platta sargkanter. 70 mm högre sittbrunn och pentry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, pentryt och sittbrunnen blev högre - inte resten av båten.
Och sargerna mer sittvänliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hrm..lite trött..Därav det lite flummig i mitt inlägg.

Känner en, som har en Vega. Båten heter Vegan. Han är en Vegan. (Äter inte kött osv)

Han brukar små le när jag frågar om han ska me å kölhala nygrilld gris. :)

Ursäktar trådkapningen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...