Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Kenneth_S

Biltemas nya västkustfärg...

Rekommendera Poster

Målade botten med Biltemas nya bottenfärg för Västkusten, i våras. Plockade upp båten igår, rejält nyfiken på hur botten såg ut... Den var helt ren från snäck och bôs...! Fantastiskt roligt att se :-) Äntligen ser det ut som om de lyckats med bottenfärg för Västkusten... Enda tillstymmelse till snäck och bôs som fanns, var en liten ansamling där jag haft ett bockstöd under vintern, men å andra sidan hade jag förra året målat med dödskallefärg där... Det var även fler andra hos oss som målat med den nya färgen, och de var lika positivt överraskade som jag. En hade gjort ett eget vetenskapligt test och målat med sex olika färger... Biltemas vart den dom klarade sig bäst - inte en snäck där... Så det blir Biltema för mig nästa år igen... Hoppas jag blir lika glatt överraskad nästa höst, och att det inte kommer en tråkig botten då...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har deras färg blivit bättre, dock får man komma ihåg att det varit en relativt kall sommar. Vädret har en ganska stor inverkan på hur mycket påväxt man får, det tycker i varje fall jag mig kunna se.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu avslutat andra säsongen med biltemas västkustfärg och resultatet är liksom förra året utmärkt, brunt slem men nästan inga snäckor alls. Visserligen har det inte varit varmt men båten har körts lite och legat vid bryggan mycket vilket brukar öka beväxningan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju kanon, skippar internationasl svindyra färg nästa år då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna färgen har funnits på biltema i Norge i flera år. Har köpt den själv och även köpt med den till folk hemma i Sverige. De vill inte ha en annan färg än biltemas för den fungerar så bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas västkustfärg som kom till säsongen 2011 är inte samma färg som sålts i Norge tidigare, denna färg uppfyllde inte dom speciella kraven för att få säljas i Sverige, förmodligen var den norska färgen ännu bättre än vad biltemas nuvarande västkustfärg är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt säkert.

För jag har köpt på biltema Norge och tagit med hem den fungerar kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte säkert det är samma blandning men heter samma.

International har vissa bottenfärger med samma namn i både Sverige och Norge men de har olika sammansättning.

Kan man studera via säkerhetsdatabladen som ska finnas till repektive variant.

Färg för Norge brukar ha högre andel koppar eller mer aktiv substans och fungerar bättre men inte godkänd i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funnit ut hur man kan se vilken som är vilken. Slipa lätt på färgen med sandpapper så kommer du på den svenska varianten att avslöja en orange färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt sett tycker jag mig se att kopparn biter mot havstulpanerna, men vill man få bukt med det gröna slemmet är det Irgarol som krävs vilket inte är tillåtet i Sverige. Åtminstone inte på ostkusten. Därför tror jag att det inte ingår i någon färg här och därför kan det vara det som är skillnaden gentemot den variant som sålts/sälj i Norge under samma varunamn.

I Tyskland är det godkänt och ibland undrar man hur dom stiftar lagar och regler inom EU när båtar hemmahörande i Kiel respektive Helsingborg inte får använda samma färg... men färdas i samma vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog upp i lördags. På grund av väder och andra åtaganden har det blivit dåligt med rörelse på hösten. Sista två månaderna kan man säga att den legat still. Ligger på västra hisingen. Bifogad bild visar resultatet av Biltemas färg och jämförelse med Hempels som kölen är målad med. Kölen har ljusare kulör från början. Ingen skillnad i beväxning endast slem på både skrov och köl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte bottenmålat alls. Tog upp båten i lördags. Inga snäckor, brunt och fult visst, högtrycks tvättade, sprutade på med egen blandning av oxalsyra och vatten 8 liter. (jfr super medlen som kostar ca 350 kr litern) All det bruna bara rann av, Högtryck igen och en sista gång  svampa på med koncentrerad International båtschampoo. Skölj och skrovet vitt och blankt och ser ut som nytt. 

Tänker inte bottenmåla nåsta år heller: Varför?

Båten ligger i Stockholm saltsjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...