Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
herkules25

Antal gångtimmar på Yamaha 115 från -99

Rekommendera Poster

Hej, Jag är intresserad av att köpa en begagnad båt som har en yamaha 115hp 2-takt från -99 Både båt och motor är i bra skick enligt min bedömning men jag har en fundering. Dessutom vet jag att säljaren är helt ok dvs ingen lurendrejare. Säljaren köpte båten 2008 och då var reglagen nymonterade eftersom de gamla var stulna. Säljaren säger att antal gångtimmar då blev nollade. Den står nu på 40 timmar sedan 2008 vilket kan vara fullt rimligt. Det jag undrar är var antal timmar lagras på denna motorn. Om det är i reglaget eller instrumenten så kan ju det som säljaren säger stämma, men om det lagras i motorn så stämmer det inte. Kan någon förklara hur det funkar? Med vänlig hälsning, Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timmarna lagras inte i denna motorn. En timräknare på en Yamaha utan Command Link kopplas på varvtalssignalen. Finns varvtalssignal räknas timmar. Bara 4-taktare med EFI och 2-taktare med HPDI minns sina timmar i databoxen, o det är bara dessa motorer fr o m 2007 som kan utrustas med CL. Med CL tas timvärdet från databoxen o räknaren visar rätt även om den är bytt.

Men det finns egentligen ingen anledning o bry sej om timmar på denna motorn. Om den levt sitt liv på en fritidsbåt kommer timmarna knappast ta livet av den. Det är ålder o dålig skötsel som gör det. Ser motorn bra ut, går bra och har fått föreskriven service så är den bra.

Ta gärna ett kompprov oxå, det ska va jämnt mellan burkarna o inte ligga under ca 8 bar. Jämnheten är viktigare än det absoluta värdet. Kolla även att växelhusoljan är fri från vatten. Uppfyller motorn detta så är det bara att handla. Yamahas sena 90-tals o framåt förgasarmatade 2-taktare är ruggigt hållbara och tillförlitliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...