Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Gäst Torsken

Varför stry inte min båt??

Rekommendera Poster

Gäst Torsken

Varför styr inte båten när jag backar?? har provat allt. Finns det någon som har ett bra knep. Tack Torsken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt? Rak axel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag antar att det är rak axel vi talar om. Tänk på att gängningen på propellern, dvs det varv propellern roterar åt, spelar stor roll för båtens uppträdande när du backar. Om du har en vänstergängad propeller kommer båtens akter, på grund av vattnets täthetsskillnad vid övre del resp undre del av propellern, att dra sig sb hän vid back trots att ditt roder står i linje med långskeppslinjen. Ett roder har i allmänhet dessutom sämsta möjliga utformning för att arbeta effektivt vid back. Stabiliteten blir likt en bakvänd dartpil. (Hörde jag JAS 39 Gripen?) Påfrestningarna blir stora på rodret och det finns kanske anledning att kolla upp om rodret står i rätt riktning vi back och inte, på grund av det passerande vattnet, ställt sig fel. Lycka till /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ett knep är att först köra bakåt och få lite fart sedan lägga i neutralen dvs utan drivning på propellern, och därefter styra. Pröva det, lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Om man har dåligt med manöverutrymme kan man med fördel lägga spring när man backar och vill komma ut från exempelvis en kaj. Det gör jag ibland själv om det är blåsigt från fel håll eller byigt. Det är ganska intressant att se vilken hög manöverförmåga man får med spring. Mvh /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter1904

Om man ligger förtöjd långsides mot en brygga/kaj och vill komma ut från bryggan/kajen på ett smidigt sätt så kan man använda sig av spring. Antingen ett förspring (förtöjningstampen i fören fäst akterut i bryggan/kajen) och man kör sedan framåt vilket leder till att aktern kommer ut från bryggan och man kan sedan backa rakt bakåt, eller ett akterspring (förtöjningstampen i aktern fästs längre förut på bryggan/kajen) varefter man backar så att fören kommer ut från bryggan/kajen och man kan sedan köra rakt framåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vår sjöräddningsbåt från -63, har haft samma problem.vi fick ett tips som jag sett att många andra större båtar haft samma. man svetsar ett uppkapat ca.35-60 mm rör lodrätt bak på rodret, alltså man trär röret på rodret och svetsar ihop det i båda ändar och i rodret, man bör fylla det med olja eller dylikt för att det inte skall rosta innifrån. Varför nu göra detta? jo för att när man backar och har ett för smalt roder så skär det bara i vattnet och styr inte.men när röret kommer dit så måste vattnet tvingas runt det och ett helt annat tryck bildas på rodret. detta förutsatt att man har en båt medett ordentligt roder.jag kan ju inte garantera att det fungerar men allt kan bara bli bättre av det, inte sämre.om du inte fattar skicka till mjin hotmail så kan jag bifoga en ritning.adress jonas757@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...