Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
PCP-Roger

Vad styr varvräknaren AD 41

Rekommendera Poster

Någon som vet vad det är som ger signal till varvräknaren på AD 41-an, misstänker att det är generatorn men det finns nog någon som vet bestämt.

Anledningen till frågan är att min varvräknare lagt av och det verkar som även generatorn inte ger någon laddström att tala om, verkar dock som den ger spånning som den ska för voltmetern visar ca.14 v  och laddlampan slocknar.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min -31 motor är det generatorns w utgång som ger pulser till varvräknaren. Det är samma på -41 an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, då var det som jag trodde. Blir till att plocka bort generatorn och kolla den-har ju tid på mig tills  i vår.        smiley

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag undrar ändå om felet kan vara i generatorn eftersom att den laddar som den ska. Det låter mer som fel antingen i kabelbrott eller i själva varvräknaren. W-utgången är förbunden med en av lindningarna i generatorn som ger strömpulser till varvräknaren. Det kan förstås vara så att lödningen på lindningen släppt men mitt tips är att kolla upp räknaren och kabel först.

/Larban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ska kolla om generatorn verkligen laddar, verkade inte så när jag märkte att varvräknaren lagt av, fick bara in ca 2 A i batteribanken enl. batteriövervakningen (som antagligen kom från solcellerna), brukar vara betydligt mer när motorn går även vid fulla batterier-har 5 st 100Ah AGM på förbrukningen.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generatorn ger konstant spänning och har du mätt 14V på batteriet så gör generatorn sitt jobb. Batteriet är nog fullt och kan då inte ta mer ström vid 14V. Ska du få i mer måste spänningen upp och det är heller inte bra för batterierna. Tycker generatorn verkar frisk. Kan pulserna gå att mäta med en voltmeter? På AC borde man kunna se om det kommer lite pulser. Nån som vet värdet på pulserna? Ganska liten sannolikhet till att felet är generatorns tycker jag. Om du är osäker på generatorns laddström, slå på en massa förbrukare då ska det bli minus på battmetern om den är kass. Solceller håller batterierna i topp så det är normalt att det blir låg laddström från generatorn innan batterierna dragits ur lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i båten i går och det verkar som generatorn är ok. trots allt, körde ur oljan med en elektrisk pump och efter att den belastat batterierna ett tag så laddade generatorn med 22 A så det är nog så att batteribanken var full när jag testade sist.

Blir nog till att skaffa en ny varvräknare, någon som har ett tips på icke original som kan tänkas fungera-med tanke på VP´ s hutlösa reservdelspriser??

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så hjärtligt, köpte en därifrån.

Skulle det mot förmodan vara något annat än varvräknaren som är kass så kan man ju ha den som reserv till det priset.

smileyyes

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte varvräknaren i går och nu fungerar den som den skasmiley.

Tackar än en gång för tipsen som besparade mig både arbete och pengaryes.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...