Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
volvoxc

hur göra med förvaring av "blöt" båt?

Rekommendera Poster

Har en plast/glasfiber-snipa i hop med en vän och båten har en skvätt vatten nere i (kölsvinet?) botten där båten för övrigt är fylld med något asfaltsliknande material. Det mesta är regnvatten tror jag, men det har även droppat upp vatten genom skrovet vid rodergenomföringen och därmed är även glasfibern fuktig. Jag vet att båten kan drabbs av s.k. böldpest om den fryser i detta tillstånd. Men jag och vännen är inte helt kunniga och inte heller helt överrens om hur båten ska vinterförvaras i detta tillstånd.
Hur ska jag gå till väga nu?
Planerar att ta upp båten på vagn inom det närmsta och sen vinterförvara, men där är vi inte helt överrens om förvaringen bör ske i värme eller i ouppvärmt förråd/lager/ladugård/maskinhall.

Ska båten förvaras i värme då glasfibern är blöt i skrovet? Torkar det då upp över vintern?

Eller kan man förvara båten i ouppvärmt förråd/lager/ladugård/maskinhall utan värme där det finns en överhängande risk för att temeperaturen faller under nollan i takt med utetemperaturen?

Till nästa höst, när båten förhoppningsvis är torr, är det då värt att förvara båten i ouppvärmt lager/maskinhall/ladugård, eller räcker det med att täcka den med pressennig som A-format hustak med ventilationsspalt?

tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte riktigt se hur vatten ska kunna droppa uppåt men jag tror inte ni ska vara alltför oroliga för det vatten som de facto finns i båten. Ta bort så mycket vatten som möjligt, skaffa gärna en grovdammsugare och/eller en oljesugpump så underlättar det att komma åt där det är besvärligt att torka med trasor. Se till att ventilationen är god i alla skrymslen och vrår så undelättar det upptorkningen.

Alla båtar suger upp vatten i glasfibern under sommaren i vattnet utan att det blir några skador över vintern. Denna fukt avdunstar relativt snabbt så fort luftfuktigheten sjunker när det blir lite kallare. Utan tvekan förvaras majoriteten av alla båtar utomhus i det breda spektrum av minusgrader vi har i vårt land och inte förstörs det massor av båtar varje vinter.

Bara för att klargöra: du får inte böldpest på grund av att vattnet i laminatet fryser, det är helt andra orsaker till det (googla!). Faran som finns är om laminatet har väldigt mycket vatten i sig och man får frostsprängning med delaminering som följd men det är inte speciellt vanligt.

Hur ni ska förvara er båt måste ni själva avgöra. Givetvis är det både bra och trevligt att ha båten inne i uppvärmd hall. Enda nackdelen torde vara kostnaden som ofta är väldigt hög. I ouppvärmd hall slipper du arbetet med att täcka båten och hålla koll på den vid stormarna men båten far inte illa av att stå under vanlig täckställning med presenning på.

Slutligen: en stor fördel med plastbåtar är att i princip alla skador går att laga ganska lätt så skulle ni mot all förmodan få delaminering någonstans betyder det inte att ni måste skrota båten.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att har man tillgång till ett varmföråd som inte kostar skjortan så är det ju det bästa - åtminstone för ägarna när de skall jobba med båten.

Att det skulle uppstå böldpest pga det du anger är inte troligt - i så fall hade båten redan haft böldpest. Debatten om böldpest är betydligt överdriven.

Torka ur det vatten som står i kölskrapet.

Om det droppar vid rodergenomföringen - vad är det då som läcker?

Är det i själva tätningen runt roderaxeln? Eller är det i plasten runt om?

Om det är i plasten - glasfiberlaminatet - det läcker, och ni lyckas få det torrt under vintern så är det precis lika blött nästa höst när ni tar upp.

Skall ni komma till rätta med problemet måste ni ju hitta läckan och täta efter att laminatet torkats ut.

Sen är det ju en gammal båt med fel och brister. Om jag hade en båt med de små detaljproblemet skulle jag ta det med ro om jag inte visste exakt vad det var och kunde åtgärda det. Allt kan inte va perfekt.

Det duger gott att vinterförvara ute under presenning. Har man tillgång till kall eller varmhall kan man ju bli klar med vårutrustningen tidigare. Man kan stå inne och jobba med båten när det är snöglopp ute. Det är ju i regel en kostnadsfråga. För båten spelar det mindre roll.

Bifogad bild visar hur jag vinterförvarar min båt. 

post-945-1394237261,0385_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vatten kommer upp droppvis genom plasten/laminatet ca 1-2 cm från där roderröret går igenom skrovet, antar att läckaget är från tätningen på utsidan.
De prisförslag vi hittils fått är ca 4000:- för kallförvaring och ca 6000:- för varmförvaring. Har annars möjlighet att ha båten ute ca 60 m från tv-rumsfönstret kostnadsfritt, kan det vara ett bättre alternativ än att lägga pengar på förvaring?

Roderläckaget är tänkt att gå igenom nu under dockningen, vet dock inte när det blir eller hur man gör för att täta det. Tips på det?

Annars kanske det är bättre att lägga pengarna på att någon mekaniker tätar det i stället för att hyra förvaring?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade definitivt valt aternativet 60 meter frånTV-rumsfönstret. Kan du inte få den närmare?

Pengarna hade jag satst på ett litet oljefyllt elektriskt element som jag satt för att värma läckagområdet lokalt - Isolering på in och utsidan.

Hade jag varit säker på var läckaget var hade jag redan nu slipat upp det läckande området så att det fick större tjangs att torka. Fast det är ju alltid bra om man vet vad man gör.

Du skriver inte var i Sveriges avlånga land du befinner dig.

Var och hjälpte till att byt oljetanken på en snipa som jag tror va en Myra 21 i våras. Trevlig båt.

Fast å andra sidan. Innomhusförvaring i varmhall är inte dumt. Speciellt inte om man hr en del andra saker man vill ha gjort. Hade min förra båt inne under två vintrar för att reparera en böldpestskada. Fick gort en hel del annant under den tiden båten stod inne gott och varmt. 10 plusgrade är en behaglig arbetstemeratur

post-945-1394237261,1589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också klart föredra att ha båten på tomten om det var möjligt! Då har man nära till allt man äger och behöver inte riskera att glömma något hemma, eller komma på att man behöver något, när man ska fixa med båten.

Om du har möjlighet så kan du ju bygga din egen kallhall genom att göra som jag, bygga täckställning av båthustyp. Vi kommer komma undan med mindre än 3000 kr för själva stommen för ett hus på 8 X 3,5 m. Presenning har vi sen tidigare. Ett par lysrörsarmaturer i taket så kan vi jobba hela vintern trots mörkret! yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

båten finns utanför varberg, likaså jag.

Den platsen utanför fönstret är på kommunens mark där det är någon form av parkering. har stått bl a husvagn där. Tyvärr finns ingen möjlighet att få el dit eftersom det går en väg/gata i mellan mig o parkeringen. Kan eventuellt även flytta båten närmare tv-rummet kortare stunder o dra ut en kabel om så behövs. Har gräs ca 30 meter upp till altanen och kan inte dra upp båten på det, så båten kan komma ca 30 m från huset. Måste ha möjlighet att skrapa havstulpaner o alger samt slipa med slipmaskin innan målningen som troligen blir i vår.

Om man bygger någon form av snedtak med pressenning, finns det någon risk för att det rasar in på båten om det blir blötsnö på?
Är det en säker och bra lösning med typ reglar och pressenning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju givetvis på hur du dimensionerar. Använder du blompinnar till stommen håller det inte för många flingor...använder du telefonstolpar håller det för 50 meter snö. 

Givetvis fungerar det utmärkt med snedtak. Alla täckställningar av typen båthus är två stycken snedtak, ett på var sida av nocken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du borde få spöstraff p.g.a. Din vinterförvaring!!winkyes Haha.

Det värsta är att det TYVÄRR ser ut som på Din bild, på MÅNGA ställen i detta land!

Blir RIKTIGT ledsen i ögat då Jag ser sådan misshandel av våra skönheter..angry!

Sorry om Jag snodde tråden lite.

Till TS.

Hoppas att det löser Sig för Dig.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spöstraff för att man har båten i sitt rätta element!!!?????

Vad är det för misshandel som jag och många med mig som vi utsätter våra båtar för!!!?????

Jag tror desvärre att du har ganska bristande kunskaper när det gäller båtar.

Dessvärre hade även ägaren till båten på bilden det - bristande kunskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Äsch Toaen, bry sig inte om töckendäringa svar, haaru båtten i sjön din på ventern som du bruker vettja. snart kommer jag följa ditt essempel. Ferhopeenligen ren nähste vinter vettja.

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sååja!

Lugn och fiin nu.

kan Jag vara MER tydlig i Min sarkasm än Jag var med t.e.x. detta efter mitt inlägg?? winkyes Haha!!????

Du kan sluta knyta nävarna i byxfickorna nu och även sluta gråta som en liten skolflicka. crying

Suck..

Förlåt Mig TS för spamet

Vh

Fralito

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej såna däring tomsingar som inte har en aning om verkligheten bryr jag mig inte alls om. Jag har läst hans tramskomentar efter ditt inlägg. Han har en hel del att lära sig om tex sarkasm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...