Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Gäst 2012

Dieselstart vid kyla

Rekommendera Poster

Gäst FlyingColors

Är det vanligt att dieslar är lite med trögstartade om de stått stilla under några dagar och det är kallt, dock ej minus. Märker att man måste krusa motorn mer men när det gått varm och man startar om startar den på ett kick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, åtminsone min AQAD41-a. Den har glödstift som förvärmer den första portionen insugsluft. Det märks en tydlig skillnad med och utan glödning när det är kallt. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förra veckan var motorn som död. MD2B utan stift, men med kallstartsknapp, var en lång historia att starta förra veckan. 10 sekunders malande på startmotorn och ordentligt pådrag krävdes. Oroar mig lite för vad som händer denna veckan och nästa, kommer den att starta öht?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselmotorn är betydligt svårare att starta i kyla jämfört med bensinmotorn. I dieselmotorn ska luften komprimeras kraftigt så att temperaturen blir runt 600 grader när när bränslet sprutas in och självantänder. Kall luft är tätare än varm och det krävs mer kraft att komprimera än om luften är varm. När kallt bränsle sprutas in sjunker temperaturen i förbränningsrummet och det blir svårare att tända. I en kall motor går allt mycket mera trögt, svårare att bygga upp oljefílm mm. Kan man inte värma motorn eller åtminstone förbrånningsluften så krävs det mycket mera kraft att dra runt motorn och då räcker inte alltid startmotorn till. Gamla Caterpillar hade en liten bensinmotor som startmotor. Med den kunde man mala runt länge tills diesel startade. På byggen, när det var kallt och maskinerna stått över helgen, så drog man igång Caterpillern som sen fick bogsera igång de andra. Militären brukade ha koleldar under motorerna för att de skull vara startvarma. Har man tillgång till 230V kan man prova att blåsa i insuget med an vanlig hårfön så brukar motorn starta snällt. Lite mer påkostat är ju att sätta 12V värmespiraler i insuget. Men det kan vara värt att testa en 600W hårfön via invertern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tipsa dig om att tyfta dekomprssionshantagen så att du får lite extra snurr på motorn vid kallstart, Det underlättar något enormt för mig att stratta min MD6a, som inte har glödstift, när det är under 5°C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noh_ja! Finns det dekompressionshandtag på en MD5B? Min motor (från1981) har alltid varit svårstartat under ca 16 gr.C vattentemperatur men väldigt pigg om den blev förvärmd av en 2KW luftvärmare i motorrummet. Den hade tidigare dålig kompression som höjdes 1993-men vad hjälpte det? Har dock alltid kommit igång i naturhamnarna på vårkanten-även om det ibland känts lite oroande efter sisådär en halv minuts vevande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är lite olika med de olika versionerna av MD5, vissa har dekompressionshantag och andra inte.

I den här PDF-filen ser du på första bilden var handtage sitter om du har något. http://www.fbf.se/download/Filer/md5-for-dummies.pdf                                  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En piggare startmotor är också ett sätt att få startvilligare dieselmotor. Dubbla effekten ger nog dubbel så snabb start dock inte så lätt att fixa. Misstänker man att startmotorn vevar extra långsamt kan det vara nåt fel på den förstås. Men det vanligaste är väl att motorn fått sämre komp och behöver bättre schvung i startmotorn och varmare luft för att bli som i ungdomens dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,jag hittade också webbsidan för dummies strax efter att jag slängde ut frågan.Jag har alltså inget kompressionshandtag,den förutsätter  självstartanordning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...