Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Amber

Lyfta ur motorn

Rekommendera Poster

Hej,

Har tänkt lyfta ur min motor i vinter och vill gärna ha tips, idéer mm om vad jag behöver tänka på. Är det något speciellt förutom att lossa alla slangar, kontakter  odyl. Jag har en Searay 270 Sundancer, -98, med en Mercruiser 7,4 MPI.

Tacksam för alla tips.

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En digitalkamera med riktigt bra upplösning är också bra. Ta massor av bilder från alla möjliga vinklar innan du börjar riva så har du referens på hur allt såg ut. Se till att ha riktigt bra ljus så bilderna blir skarpa och fina samt ställ in kameran att ta stora bildfiler. Då kan du zooma in utan att bilden blir grynig.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde det i vintras. Samma båt & motor.För att byta styrtappen.

Passa på att byta ut det mesta, typ styrtapp, växelvajer mm när du ändå har isär allt. Jag bytte prylar för ca 7000:- från drevman, men eftersom det kostar 20-40 000:- i arbetskostnad att få grejorna bytta om du behöver anlita någon senare, så passa på. 

Börja i tid, och som någon sa: fota allt!!! Det är jättelätt att råka dra en kabel eller vajer fel när man monterar ihop, och då är bilderna suveräna.

Jobbet var enklare, men tog betydligt längre tid än jag trodde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, ska märka upp allt och dessutom ta foton.

Du Alfa-Freja, hur gjorde du när du lyfte, använde du travers eller truck ellen något annat och hade du motorn i någon typ av bänk eller liknande när den väl var ur båten?

Det är just styrtappen jag ska byta och samtidigt passa på att byta alla slängar, limpor och knän, funderar även på att byta oljetråget och packningen då det i princip är omöjligt när motorn sitter i båten. Ska samtidigt passa på att tvätta, skrapa rost och måla med original motorfärg. Ser fram emot vinterarbetet och ska se till att börja i god tid.

Tar gärna emot fler tips om någon har.

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tillåts svara så kan jag berätta hur arbetet utfördes när vår motor monterades. Båten var tom på motor och drev men jag såg när mekarna lyfte i och ur flera andra båtar. 

De hade en gaffeltruck som utförde lyften. Sling i motorns lyftöglor och runt gafflarna helt enkelt. Jag har för mig att de satte en vanlig skruvtving framför slingen på gafflarna för att säkra så slingen inte skulle glida av av misstag.

Sen lades motorerna på vanliga europallar vilandes på trågen och uppallade med klotsar vid motorfästena. Vid mekande lyftes blocken, med svänghjulskåporna bortmonterade, upp till motorbockar typ biltema.

Jag hade förmånen att kunna helspraya mitt block med originalfärg. Först avfettning och högtryckstvätt, sedan stålborste på rost och flagande färg. Avmontering av förgasare och annat som inte skulle lackas, maskering av alla hål och packningsytor, tvätt med bromsrengöring för att avsluta med några lager sprayfärg.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tipps som går att använda vid allt skruvande där en hel del skruvas isär.

Använd plastlådor typ sådanna för fiskedrag eller för större delar insatser till besticklådor.

När man skruvar isär så lägger man delarna i olika grupper, alltså skruvar, brickor, muttrar och andra mindre delar. När man ska skruva ihop så går man i omvänd ordning.

När man precis har skruvat isär har man realativt bra koll på vart respektive del ska vara men om det går några veckor eller månader tills man ska skruva ihop så har man säkert glömt en del.

Lägg gärna lappar i facken om vilken del de tillhör så blir det ännu enklare.

Lådor med lock (sortimentslådor eller för fiskedrag) är säkrare mot att något välter och smådelar åker ut.

För delar som ska sitta i en viss ordning kan det vara bra att trä upp dem på ett buntband och låsa. Då har man dem i rätt ordning när det är dags att montera igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid lyft kan jag verkligen rekommendera en sån här.

http://www.jula.se/motorlyftkedja-601004

Helt klart värt pengarna enl. mig. Med denna kan man vinkla motorn fram-bak medan man lyfter. I min båt var det omöljigt att få ur motorn utan att vinkla den lite. 

Lycka till!

/Larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit eltejp och tuschpenna.. Märk kablar / kontakter, tex med siffror, så blir det lätt att få ihop dom med rätt kabel igen när skiten ska tillbaka ;) jag har en liten ultraljudstvätt som är flitigt använd när småpryttlar ska tvättas - en enkel och billig lösning som sparar tid..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag använde en lastbil med kran för att lyfta ur motorn. Det finns 2 st lyftöglor  diagonalt babords framsida & styrbords aktersida. 2 stroppar med schackel och sen lyfte vi. Motorn var ganska väl avvägd, och med endast 2 fästen så kunde man vrida motorn lite i vilket läge man ville. vi vred inte motorn pga platsbrist, utan höll fronten på motorn framåt hela tiden vid demontering. Vid montering testade vi att vrida motorn 90 grader för att lättare få ner den, men det gick inte att vrida den rätt väl nere.Så ha motorn i rätt vinkel hela tiden.. Motorn väger nog knappt 500Kg.

Finns några låsbrickor (ser ut som korta fjädrar) vid bultarna som håller motorn i drevet som lätt försvinner när man lyfter motorn om man inte håller koll på dom....

Sågade till klossar innan som jag skruvade på motorfästena, och sen skruvade fast i en europall. 

Räkna med att få använda en domkraft för att få loss skölden (tryck från insidan). Kolla noga så allt är lossat först bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyft inte ur motorn (eller montera) den med bara en kran/truck osv. Gör själva finliret med en spaklyft eller liknande. Det är väldigt lätt att skada främst båten om man har tex en lastbilskran som ofta är ganska ryckiga. Motorlyft som rekommenderas ovan är kanon, det är svårt att hitta jämvikt/rätt läge med bara stroppar.

Kontrollera noga höjden på motorfästena i båten när motorn är ur, det kan vara knepigt att väga av dem om man tagit bort brickor eller ändrat muttrars lägen. Om de är stumma eller gamla gör de mycket för ljud/vibrationer att byta ut dem.

Vanliga plastpåsar att sortera prylarna i funkar bra när man skruvar , skriv på dem vartefter.

Ett bra tips är att provköra motorn ordentligt när den är ur båten innnan återmontage.Det är lättare att hitta småläckor och annat och framförallt enormt mycket lättare att fixa dem än i båten, det är såpass mycket jobb att montera en  motor i en båt det är skönt att veta att den är helt OK när man stoppar i den.

Ställ motor på en pall och gör motorfästen av träklotsar dra ihop med gängad stång. Ett tips är att sätta hjul på pallen. Lätt att flytta i garaget och man kan själv lasta motorn på en vanlig bilkärra med en spaklyft och en ramp av plank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...