Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
IW23

Nödvändig utrustning för att segla till Gotland?

Rekommendera Poster

Vad tycker ni att man behöver för utrustning för att segla till Gotland?

Alltså inte vad som kan vara trevligt att lägga pengarna på om man inte kommer på något annat på båten att bränna pengarna på. Utan:

vad MÅSTE man ha, dvs vad skulle ni låta bli att segla dit, om ni inte hade för grejer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade på gotland i somras, veckan avslutades med överfarten till södertälje, ett hopp på ca 80 nm. Vi hade inga moderna hjälpmedel utom en handburen GPS, en äldre VHF och självklart sjökort.. Vi la i waypoints i GPSen och fick ut kurser som vi kunde sikta på med kompass. Detta räckte absolut! Om ni ska göra överfarten så är autopilot lyx, vi byggde en egen med block, taljor och gummiband.

Alla seglare har självklart olika mått på vad som är absolut nödvändigt!

Ha stenkoll på väderrapporten och njut, det är grymt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morfar brukade åka över i en träeka på 5,5 m som hans far hade byggt. Skulle kanske inte jag göra men folk har seglat över haven innan alla dagens säkerhetsbälten uppfanns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minimum:

Kompass och riktiga sjökort.

GPS-plotter och ekolod

APP-telefon med väder-appar (kollas noga före färd)

Fylld termos med ingefärs tea (bra mot sjösjuka)

Färdigjorda mackor och annan mat som inte behöver värmas/lagas

Frukt

Ficklampor, extra batterier

Kikare, med pejlkompass

Rejäla seglarställ/overaller

Mistlur (manuell blås)

Säkerhetssele, med lina och hakar (minst 2)

Reservsäkringar

Solcell med regulator och lagom stor batteribank (kan få batteribrist under långsegling)

Säkerhetshöjande ytterliggare bra ha grejer

Nödraketer

Pluggar, slangklammer, vulktejp, gummiduk, ståltråd, vaxtråd

VHF-radio

Gummijolle eller nödflotte på däck

Reservdunk med bränsle

Förbandslåda med bättre grejer än bara plåster och huvudvärkstabletter

AIS-mottagare (eller ännu hellre en AIS-transponder)

Livboj med livbojsljus

Extra länspump (komplettera den maunuella med en elektrisk eller omvänt)

Reservlanterna

Elmätinstrument erf verktyg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var seglar du ifrån och till? Tar man skuttet till norra Gottland från tex Landsort tar det en dag om  man går tidigt på morgonen och vinden är bra. Inte särskilt långt och förutom säkerhetsutrustning som alltid ska finnas ombord klarar man sig på kompass och sjökort. Vill man vara säkrare kan man ha en GPS och plotta in sina positioner på papperssjökortet varje timme. En handburen VHF är också skönt att ha.

Jag tycker att överfarterna blev mycket mer avslappnade efter att vii skaffade plotter men den är ju inte nödvändig.

När det gäller säkerhetsutrustning skattar jag livselen högst. Den har jag alltid om sjön är bråkig.

Gottland är fint - go for it!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytväst typ räddningsväst (inte bara typ seglarväst)

Är det kallt i vattnet så vore troligen flytoverall bra.

Eltejp tycker jag är jättebra, kan även användas vid skärskador för att stoppa blodflöde.

Sedan givetvis pengar så man kan ta en fika när man kommer fram och givetvis solglasögon om vädret blir fint.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plotter är mycket skönt att ha, det är ju lång tid man inte se land och man känner sig litet tryggare då man ser den lilla pilen sakta men säkert ta sig fram över kortet. dessutom får man ju ett hum om när man är framme.

vi har bara åkt dit på natten, kan vara skönt med små barn som kan sova men som tycker en dagresa blir för lång. dessutom så slipper man riskera att komma fram när det är mörkt om det blir stiltje.

på nattresor är dock en plotter extra go att ha med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips!

Tack för tipset om att gå från Landsort. Jag hade annars tänkt gå från småland och över, för att korta sträckan på själva överfarten, men det kanske är lite att ta i. ;)
vi pluggar = sommarlov så det finns ingen tidsbegränsning vi behöver ta hänsyn till vad gäller val av väg. men vi har ingen direkt längtan efter att segla längs ostkusten heller, utan det är seglingen på gotland sedan som vi är ute efter. 
Vad är den smidigaste överfarten på hemvägen? Är det att börja närma sig land på natten för att fyrarna är lättare att se? Min båt är inte så snabb så det blir väl till att räkna på när man ska sticka för att det ska vara ljust eller mörkt när man kommer fram. Har man mer nytta av att det är mörkt när man lämnar landsort/gotland eller har man mer nytta av att det är mörkt när  man börjar sikta landsort/gotland? jag tror inte jag gör hela överfarten på en natt direkt. speciellt inte i början eller mitten av sommaren när nätterna är korta. knappast i slutet på sommaren heller.   

Plotter har jag men VHF behöver införskaffas.
Jag tar gärna emot tips på VHF av dem av er som har en ni är nöjda med.
Lite off topic: om man har en VHF som är handburen, kan man ändå ha antenn på masten då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni inte säkert vet att ni inte har anlag för sjösjuka vill jag rekommendera lämpligt medel. Det är en dryg resa. Blir man dessutom sjösjuk känns den fruktansvärt dryg. Kolla med apoteket vad som kan vara lämpligt.  

I somras testade jag ett tuggummi som man kunde ta då man kände av illamående. Det smakade inget vidare, men illamåendet släppte för ett par timmar.

Försök dessutom ordna (mat, kläder etc) så att ni inte behöver vara nere i ruffen längre än nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi valde att inte gå så att vi skulle angöra Landort på natten. Det är nog skönare att gå så att det är dagsljus när man närmar sig land. När vi gick så lämnade vi Lickershamn på gotland vid 15 på eftermiddagen. Då var vi framme på förmiddagen. Detta var för att inte riskera att behöver gå in skärgården mot södertälje i mörker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi seglar och bor ombord ett par dagar innan överseglinar till havs. Då är risken mindre för sjösjuka tycker vi. Det gungar ju lite så fort man är ombord och man lär sig båtens rörelser och blir snarare lite vimsig när man kommer iland. Planera alltid att angöra i dagsljus. Det finns alltid risk för fisknät, bojar mm man kan segla på. Vissa hamnar är lättare än andra. Generellt stora hamnar där man håller sig nära eller strax utanför SB sida i leden. Fartyg syns ju alltid men kommer mycket snabbare än man räknar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry

Jag åller med dig i mycket, men - flytväst skall va med inbyggd sele.

Grundregel 1; Håll dig alltid kvar ombord. Då är det inte flytväst i första hand utan livsele med livlina med tre krokar.

Vi talar om en seglats Landsort - Gottland, inte en sväng på Klevkilen.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att båten håller tätt innan. Vi seglade över en sommar med en hyrd båt. Den tog in vatten löpande när den gick för motor, vilket många äldre segelbåtar gör tyvärr.

För små korta turer spelar det ju ingen roll, men Visby Sandhamn är 90 distans. Då kan det bli det mycket vatten.

Se också till att tanka fullt. Låt säga att din båt drar 0,5 liter distans, då bör du ha minst 50 liter i tanken för att slippa segla i alla lägen.

Nu på hösten lär det ju inte vara vindstilla som på sommaren. Men det kan ju vara tvärt om, värsta ovädret. Då vill man kunna gå för motor.

I vrigt skulle jag se som minimum:

-Plotter

-Fast monterad VHF, helst en handburen backup

-Gärna en gummibåt med snurra på släp

-Bra elsystem, solcell aldrig fel

-Grotamar i tanken

-Kolla värmaren innan

-Kolla alla lanternor

-Däcksbelysning är bra. Liksom handhållen sökarljus.

-Väl brepövad båt som ni känner till att den håller pall

Sist men inte minst, segla förståndigt. Att ligga och stampa i hård bidevind med max ställ sliter på båt och besättning. Ta det lugnt, gå hellre en liten omväg för att få en bekvämare tur.

I 9 fall av 10 är det helt odramatiskt att segla över. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första VHF (mitten av 80-talet) var en handhållen ICOM med maxeffekt 5W. Jag valde den för att den var strömsnål och jag hade bara likströmsgenerator på motorn och behövde snåla med strömmen. Den VHFen hade löstagbar antenn där jag kunde ansluta en antennsladd till masttoppsantenn (masthöjd ca 10 m), den kunde även anslutas direkt med 12V till båtens elsystem. Vid ett tillfälle låg jag på bortsidan av Åland och pratade med Stockholm Radio via Väddösändaren, det hade aldrig gått med radions egen antenn (det var nog riktigt bra radioförhållanden vid det tillfället för i teorin så skulle det inte gå att få förbindelse på det avståndet men ibland så överträffar verkligheten teorin...). Så antennhöjd och en bra masttoppsantenn med tillhörande lågförlustkabel är bra för att få räckvidd. Halvvågsantenn (ca 0,5 m lång, även kallad blindkäpp) brukar vara bra). Alla handhållna VHF har inte möjlighet till extern antenn så du måste kolla att det går att ansluta innan du köper.Läs gärna i databladet för VHFen så att den även har bra känslighet på mottagaren (mäts i dB), det är viktigt för att få en bra mottagning. Tyvärr så brukar dessa krav innebära lite dyrare apparat men din trygghet i att kunna få hjälp i en nödsituation ökar.

Övrig utrustning: GPS ger en trygg angöring. Det går en cirkulär ström medurs mellan Gotland och fastlandet så navigering med enbart logg och kompass kan bli någon distansminut fel. Med en GPS så har du koll på var du angör land och kommer inte att ha några problem att hitta rätt, alla dagar är ju inte vackertvädersdagar. En annan effekt som finns utanför Gotland är uppvällning av kallt bottenvatten som ibland kan skapa lokala dimbankar strax utanför land. Då är det väldigt tryggt att ha en GPS för navigeringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, skulle båten av någon orsak sjunka så skulle jag nog föredra att koppla loss selen och ha något som hjälper till att flyta och hålla värmen.

Ett alternativ som inte omnämns är kompis säkert trevligare att vara två och man kan hjälpas åt om något går snett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har du fått tips om allt som man kan tänkas vilja ha ombord - sjösjuketabletter inte minst! Tänkte inte på det då  jag hittills inte drabbats men har ett exempel vid över farten till Gotland där min man var med som skeppare:

En kille som ville segla med som en test inför sin planerade jordenrunt-segling. Han var tvungen att styra själv hela vägen för att inte spy. Han hoppade av båten när dom var framme och tog flyget hem. Det blev ingen långsegling där. Trist om det blir så (sedan gav han sig lite väl lätt - det finns något som heter sjöben)

Var ni ska segla ifrån är ju en fråga om vindar och väder. Är det busväder och kryssvindar när ni ligger på Landsort så ge er ner i den vackra St Anna och Gryts skärgård istället för att ligga still och vänta på bättre dagar. Det är helt fantastiskt där och seglar ni tidigt på sommaren är det ganska tomt också ( mest hollandare, tyskar mm) Far sedan över när vädret passar. Gottland tar det inte ett helt sommarlov att göra - ni har tid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tycker att man skall eftersträva att ha en VHF med DSC funktion i även för kortare överseglingar. Vill det sig illa så går det fort och det är kanske det ända sättet som man hinner larma på.

Rätt kopplat och rätt programmerat ger det en billig och bra larmväg som tas på allvar!

Själva har vi en VHF Dsc med dubbla handenheter så vi kan larma både från sittbrunnen och nere, om tex brand uppstår är det oftast vid motor/batteri/spis och då låses vår inre vhf fast utan att vi når den! så länge som vi seglar omkring i VHF täckning så känner vi oss helt trygga med detta. 

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte segla till Gotland om jag inte hade:
Koll på vädret.
GPS, kompass o mobil
Båtsportkort. Gotland, Öland och kustområdet
Fungerande motor plus reservmotor o soppa
Segel som håller
Full verktygslåda
Käk o dricka
Bra musik och ström nog för att kunna lyssna hela resan
Flytväst med sele, nödbloss
Lanterna. Behövs bara en batteridriven 360° för IW 23
Och eftersom jag ofta seglar med mina barn: en dator

Tänkte ta mig över förra sommaren i den F18/IW23 som jag ägde
då. Men brist på sammanhängande ledighet (hade bara en chans),
samt otur med vädret gjorde att vi vände några distans utanför
Häradsskär.
En meter höga vågor rakt in i sidan på en sådan liten båt plus
varningar om mycket kraftig åska över Gotland blev för mycket
för den lilla seglarsjälen.

Vädret är väl nästan alltid den viktigaste faktorn så tima väl och
lycka till!

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...