Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
moorgan

Vad har jag köpt för båt?

Rekommendera Poster

Hämtade hem en båt igår och undrar vad det är för märke på den, den är 420 lång tror jag. Är väldigt intresserad av att få veta.

post-10020896-1394237260,1091_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Trimaster 14 har jag fått reda på designad av Harry Becker på Lidingö båtvarv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur beter sig denna skuta i sjön? Med tanke på sidoskroven relativa storlek känns det som att den borde ta motsjö bättre än gemene trimaran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte vart ute på sjön med den ännu men tor att den i lagom fart tar hård sjö ganska bra. Är nog även ganska stadig om man använder den som fiskebåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande konsruktion. Sätter en del tankar i rörelse. Är den tänkt att plana eller har den skarpa skrov hela vägen för att gå fort ändå i deplacementläge? Det behövs väl en enorm snurra för att få den aatt plana annars. Men den kanske har platt botten att hasa på därbak. Annars kan du leka med tanken att trixa till några bärplan och då kan det undan så du bräcker de flesta båtgrannar. Kräver nog ett ganska lätt skrov och en skaplig motor. Annars en liten snurra och ganska kvick båt ändå. Är pontonerna smala hela vägen kan den vara lättrörlig i måttliga farter. Tyvärr är det mycket våt yta som bromsar. Jag skulle inte kunna hålla mig från att googla bärplan och hydrodynamik och plasta lite i garaget för att få upp skrovet ur sjön en halvmeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pontonerna går hela vägen bak så den är inte platt där bak... Jag har också googlat bärplan men vet inte hur det ska lösas och fästas på bästa sätt samt vart exakt de ska placeras. Har en fundering på att montera stabilatorer på sidorna men vet inte om det är bra eller dåligt?

Sitter just nu en 40hk men tidigare ägare hade hängt på en 80snurra utan problem... ska ta lite fler bilder på den och lägga upp, tack för visat inresse :)

post-10020896-1394237275,9715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant tycker jag att det känns lite bakvänt att modifiera skrovet innan du ens har testat hur det uppför sig i sjön. Båten kanske är en dröm i vattnet som den är och sätter du igång att skruva fast en massa lister och grejer på måfå så kanske egenskaperna helt förstörs.

Jag tycker du ska vänta tills du kört med båten en sommar innan du drar igång projekt Förbättra egenskaperna. Kanske behöver du inte göra något alls! yes

Skrovet har ju en väldigt udda form och skulle den vara superbra så hade fler båtar sett ut så, så jag har full förståelse för att tanken på modifikation dykt upp hos dig. Min känsla är att skrovet är mer kul än bra och jag är mycket nyfiken på att få en rapport från dig när du testat första gången! laugh

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är att göra så lite som möjligt till en början, och göra några justeringar när du vet hur den beter sug i tex sjö eller om den är så pass instabil under gång att du bör sätta  på trimplan? hör med den förra ägare hur har upplevt den i olika förhållanden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...