Amikino57 0 Postad 28 September , 2012 Hej, har uppfattat det som att man efter upptagning ska köra motorn med färskvatten tills termostatventilen öppnar sig och därefter fylla med glykollösning tills systemet är fyllt. MEN hur vet jag att ventilen öppnat sig???? (VP MD 11C- motor) Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 28 September , 2012 Hej, kör du motorn på normalt tomgångsvarvtal 10-15 min så är termostaten öppen. Läs mer om vinterkonservering: http://www.drevia.se/db/konsdiesel.html Kolla även i handboken (http://www.82ms.se/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf) Lycka till Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 28 September , 2012 Kyler Du motorn med sjövatten direkt eller har Du värmeväxlare? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 29 September , 2012 Det säkraste är att tömma motorn på vatten innan du kör i glykolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 29 September , 2012 Du ska inte FYLLA systemet med glykol, du ska låta motorn sörpla i sig glykolen i den takt den själv vill. Fyller du upp hela motorn rinner det baklänges ner i cylindrarna om någon ventil står öppen och det är inte bra. Kör gärna motorn några sekunder efter att du kört slut på glykolen, det viktiga är att ersätta vattnet med glykolblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lil-Bossan 0 Postad 29 September , 2012 Tjéna. Jag har en Yanmar men jag tror detta gäller de flesta motorer. Jag fick lära mig av han som servade min motor att man kan ta bort termostaten så får du in glykolblandningen direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amikino57 0 Postad 29 September , 2012 Det är en värmeväxlare, Martec tror jag den heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 29 September , 2012 Har du en Martec värmeväxlare har du färskvattenkylning. Då har du glykolblandat vatten i ett inre system. Med det gör du ingenting. Detta kyls av ett yttre sjövattensystem där sjövatten går igenom vattenpump, vacuumventil, värmeväxlare och ut i avgaskröken och till vattensamlaren (som många kallar ljuddämpare). Det du ska göra är att koppla glykolblandat vatten till intaget (sjövattenpumpen fungerar) och låta motorn gå någon minut tills det kommer ut glykolblandat vatten i avgasröret. Det brukar röra sig om 4-5 liter. Sen är det klart. De som har en motor som är sjövattenkyld får hålla på att varmköra så termostaten öppnar sig eller plocka bort termostaten tillfälligt och sedan köra igenom glykolvatten. Det går någon liter eller två till då. Man bör kolla att glykolvattnet har kommit ner runt cylindrarna genom att öppna avtappningsventilen för kylvatten och se att det kommer ut glykolvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 29 September , 2012 Det var det jag misstänkte, då behöver Du bara köra igenom glykolen men glöm inte att kontrollmäta fryspunkten på den glykol som kommer ut ur avgasröret. Glykolen späs ut av det vatten som fanns i systemet, så jag brukar behöva spetsa blandningen och köra igenom den en gång till. Om Du inte har någon glykolmätare kan Du ta hem lite i en filmburk och ställa i frysen över natten, klarar blandningen den testen så kan Du sova lugnt så länge det inte blir kallare än -18 grader. Bäst är dock en mätare. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 29 September , 2012 Eftersom jag har en bit att åka till kranen så vet jag att termostaten är öppen Så mitt tips är tag en sista båttur innan du tar upp och vinterkonservera med en gång. Ha den stått på land och det varit kallt kan det ta en bra stund innan motorn blir varm nog för att köra i glykol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 30 September , 2012 Men Marexxx, det gäller ju sjövattenkylda motorer, har man som Amikino57 en färskvattenkyld motor behöver man inte bekymra sig om termostaten. Dessutom hinner nog din termostat stänga sig under tiden den lyfts och ställs på uppställningsplatsen. Säkrast är att köra en stund till på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 September , 2012 En liten glykolvattenkyld motor har inte något ställe i själva motorn som kan frysa sönder. Det som är kvar är sjövattenfiltret, sjövattenkranen, impellerpumpen, röret och slangen upp till Martecen, själva Marteken, avgaskröken, avgasslangen och ljuddämparen. Släpper man ut vattnet genom att ta bort sjövattenimpellern och kollar att sjövattenfiltret är tomt är det Martecen som möjligen kan ha lite sjövatten kvar i sig. Tar man loss slangen till kröken och blåser i slangen får man ut ev kvarvarande vatten i vakuumveentilen och Martecen. Rinner ut vid i sjövattenimpellern. Det är alltså möjligt att slippa glykolkörningen. På köpet får man lite mekkunskaper för kylsystem på sin motor. Kan komma väl till pass när den går varm nån gång ute på böljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 30 September , 2012 Många motorer, tex. Penta MD11, kan vara försedda med MS-backslag och dom är sjövattenkylda så passa dig för att skippa glykolkörningen !! Glykolen skapar dessutom rostskydd. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 September , 2012 Bra påpekande. Min metod ska givetvis inte användas om man är det minsta osäker på var det kan ligga vatten som riskerar spränga. Själv skulle jag nog hälla glykolvatten från impellerpumpen och utåt sjön. Har segeldrev själv och där rinner vattnet ut. Man kan ju också blåsa eller suga bort vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 30 September , 2012 Jag förstår inte varför man ska riskera att grejerna fryser sönder, när det är så enkelt att köra igenom glykol och veta att det fungerar. En av gubbarna på båtklubben förordar också tömning och blåsning, resultatet hittills är att hans Martec-värmeväxlare har frusit sönder 2 gånger!! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 September , 2012 Då man vet att luft inte fryser sönder grejerna är det ju en metod. Har använt dn i många år för sommarstuga och torp så det blev naturligt att avlägsna vatten i båtens sjösystem. Känns lite för ambitiöst att köra motorn och blanda flera liter glykolvatten för några meter slang och rör. Skulle jag vara osäker på nåt ställe skulle jag hälla i lite just där. Tex skulle jag då hälla några liter i slangen som förser avgaskröken med kylning. Men alla väljer sin metod efter eget övervägande. Kan vara bra att veta alternativ metod. Luft fryser inte vid normala köldgrader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 30 September , 2012 Jag är nog gärna ambitiös när en ny motor kostar 100 000:- plus besvär. Vad det gäller att blanda glykol, så samlar jag upp glykolen efter genomkörning i en upphängd hink under avgasröret. Glykolen tas sedan hem i en dunk för återanvändning nästa år. Jag tror säkert att man kan lyckas med tömnings/urblåsningsmetoden om man vet vad man gör men risken att misslyckas är större och jag skulle inte våga rekommendera den till en ovan båtägare. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prettypenny 0 Postad 8 Februari , 2013 Hej,jag hadde nog detta problem i höstas , att inte termostaten öppnade på min sjövattenskylda V-8:a . Men den står ju också i varmgarage ,men förstår ju ändå fördelarna av att få bort allt sjövatten,nu har vi ju bräckt vatten men hur mycket skada tar motorn av att inte fått en korrekt genomsköljning detta år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser