Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Trix

Ihopkoppling av olika enheter som plotter autopilot vindinstrument osv.

Rekommendera Poster

Jag har en Autopilot som heter Raymarine autohelm 3000 och en modern garminplotter Garmin 720 samt Nexus Sailpack med NX2 server
Kan man få något eller några av dessa instrument att arbeta tillsammans så man t.ex. kan lägga ut en rutt på Garmin 720 G2vision och sedan få tex. autopiloten att göra så båten åker i uppgjord rutt?
Jag är lite ny på detta och förstår att det finns kompabilitetsproblem mellan olika instrument osv.
Kanske finns det en server som omvandlar alla in/utdata så dessa kan fungera ihop?
Finns detta så har nog båtvärlden också hittat en ny Bill Gates?
Någon som har positiva svar på mina frågor?

Mvh Tommy med nyinköpt Scanmar 33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning.

Jag har inte köpt någon autopilot ännu, men har som du en Garmin 720 och NX2-systemet.

Jag har dock inte kopplat färdigt NX2 i år, så det får bli klart nästa sommar.

Men som jag förstår det, borde alla enheterna kunna kommunicera via NMEA 0183- kodade signaler för de erforderliga kurs och possisonsuppgifterna och i princip utbyta all information som överenstämmer.

Vore kul om någon som testat detta hör av sig, så är vi nu två som är tacksamma för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som även har tridata, vindinstrument osv från raymarine som jag villa ha kopplat mot min Garmin 4010 fick köpa en SeaTalk <-> NMEA 0183 converter från Raymarine. En dyr historia men ack så trevligt att få information om vind osv direkt i plottern (och garmins multiinstrument)

Detta har inte med dig att göra egentligen då du kör nexus - men kan vara nyttig info för andra. Tror prylen kostade ca 2000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast helt automatiserat kan man väl inte få det? Min Raymarine autopilot tar emot instruktionerna fr plottern men vill ha bekräftelse på att man verkligen vill ändra kursen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så klart att man måste bekräfta giren. En båt som girar okontrollerat kan ställa till förtret.

post-571-1394237261,7002_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, vissa AP kan man lura genom att dela upp giren i flera mindre girar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kör jag med TIKInavigator i PC.

Där måste jag vid varje brytpunkt bekräfta den nya kursen.

Det känns tryggare än om båten slaviskt följer rutten.

Det kan finnas båtar som ligger nära på parallellkurs, om man då får en oönskad gir gäller det att ha bra avfendrat.

Nu är det sällan jag rutt navigerar, TIKIs enkelhet gör att jag väljer kurs för varje ben.

Jag pekar på båten, trycker ner musknappen, drar till önskat mål eller girpunkt och en rutt är skapad som går till autopiloten.

http://lasselundell.se/tiki.html

http://lasselundell.se/pcnav.html

http://seniorseglarna.se/morkernavigering-filer/morker101108.htm

post-571-1394237261,8833_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det fler som har erfarenheter av NMEA 0183 och Nexus NX2. ?

och hur man kan få vinddata att harmonisera med autopilot.

All info är av intresse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har Nexus NX eller NX2.

Är valet av autopilot avgörande för om det är enkelt eller svårt att få det att fungera ihop med vinddatasystemet.

Målet för mig är att hålla bästa kurs i förhållande till vind med autopiloten, mer än att hålla gps-spår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en båt i våras med installation en ligt ovan med en Garmin 272, Nexus server samt Autohelm ST4000. Detta fungera furutom ett irreterande sak.

När jag försöker att se värden från vind och lod i autopiloten - så visas dessa bara i knop samt fot. I autopiloten så skall det finnas inställningar för att ställa om dessa enhet men jag hittar inte denna undermeny. När jar pratade med en säljar på öppna båtvarv på Orust så sa han bara ett känt problem verkade inte vara intresserad att lösa det - bara att jag skulle byta fabrikat på Nexus utrustningen. Någon som har samma problem?

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei Tommy!

Jeg har også Garmin 720 og Nexus Sailpack med NX2 server..

Har du fått til å koble disse sammen?

Jeg vil ikke ha autopilot inn i dette, da jeg kun setter en kurs om gangen.. Men å få data mellom garmin og nx2 er nyttig. Har forsøkt å koble de sammen men får det ikke til.. 

Mvh Truls, Aphrodite 33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stod på båtmässan i våras och frågade en garminförsäljare om det går att koppla samman en 720 med en nexus vinddgivare. Jag vill ha ett instrument som visar fart mot vind, baserat på gps-loggen. Han gick då ochhämtade en nexussäljare. Jag fick tillfälle att ställa frågan till bådasamtidigt och de erkände att trots att båda apparaterna pratar nmea 2000 kan de inte samverka så som jag ville.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Det var länge sedan jag öppnade denna tråd nu så en del av er har säkert bytt lite av utrustningen.

Jag har hittat en lösning tror jag ang. NX2 Nexus server och Garmin 720 plottern.

Då Nexus gått upp I Garmin för en tid sedan så tillverkades en modul som skall lösa kommunikationen mellan dessa instrument Kolla in denna. Den heter

GARMIN® GND™10 BLACK BOX INTERFACE

Jag har köpt denna nu, som finns lite överallt för c:a 1300:- Skall snart monteras. Vet någon något om dess kompabilitet. Får man se allt I Plottern nu? Jag kommer återkomma om detta när jag fått igång dessa. Jag funderar på att köpa en Autohelm ST4000 också. Då det ska finnas NMEA 0183 länkning I den. Vet någon om det faktiskt fungerar med kursläggning I Garmin 720 plottern så ST4000 följer dessa angivelser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...