Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Tobbe_Snobb

mercery 45hp varvar 3000rpm vid fullgas !

Rekommendera Poster

Hej.

har en mercery 45 hp -97 4t, som vid fullgas varvar max 3000. Tyckte mig läsa att den ska gå till max 6000. Börja fundera på detta när en kompis började att prata om ämmnet. Har inte tänkt på det tidigare , men nu så tycker jag mig att den ä lite seg. Motorn sitter på en gammal örnvik 550 ht. Topp farten är ca 19 knop.  (har ingen aning om vad toppfarten ska vara på ett dylikt ekipage ) kan detta ha att göra med propellern ? Eller är motorn bara trött. Eller är det vad som kan förväntas ...  Propellern som sitter på nu är, diameter : 10-1/4  Pitch :14 ,3st blad ,  i aluminium. Har själv ingen aning/kunskap i ämnet.

så tacksamför svar å funderingar  // smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

45 hk är ganska lite till en såpass stor båt, så det stämmer att motorn får jobba hårt. Men propellern verkar helt fel tycker jag. Stigningen (pitch?) är som växeln på en bil, den avgör hur många varv proppen snurrar per meter vatten.

Och vid 3000 varv får du inte ut full effekt från motorn utan kanske bara 30 hk, plus att motorn får jobba för hårt vid det varvet och slits mer. Alltså borde du byta till en propeller med lägre stigning (lägre växel). Bäst att fråga en firma som säljer propellrar, fråga så att du får bytesrätt och kan testa tills du hittar en stigning som gör att du vid full gas kommer upp strax under motorns maxvarv.

Diameter och antal blad spelar mindre roll. Men större diameter och/eller ett extra blad gör att du får lite bättre grepp i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten tidigare har gått fortare och med högre varv, så kan det ju vara skitig botten eller något fel på själva motorn.

Men jag tolkade frågan som att båten alltid gått max 19 knop och 3000 varv, eller åtminstone hela sommaren. Annars borde väl frågan vara Varför går min båt mycket långsammare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såvitt jag kan dra mig till minnes så har den under hela mitt ägande gjort ca 19 knop och max 3000varv. och som svar på botten skicket, så skulle nog lite vård inte skada . Men skulle  skitig botten kunna sänka  varvet så pass mycket ? Toppfarten på ekipaget har jag ingen aning om , men på båten står det max 50hp. Så 45 hp borde ju kanske räcka om man får i iordning på varvet... Kanske kunde låna kompisen propp å testa, den har lägre stigning . 11 tror jag det var. Borde varvet öka isåfall ? Och iså fall till ca vad ? //smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga , då jag fiskar (trolling ) och vid anläggning till brygga mm, så tycker jag att båten går fort på lägsta möjliga varv med växel i. Kan det ha samband med att det är fel stigning på nuvarande proppeler ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om baloo, har nu varit ute och provkört med en 11 propp. Resultatet blev en smärre besvikelse . Kom upp i ca 3500-3600 varv. Men ca 21-22 knop. Dock kändes det som om motorn drog fasen så mycket bättre. Kändes som att den va betydligt piggare iväg vid gaspådrag. (kan även sinnesförvirring hos mig)..  Med det här resultatet kanske jag skulle ner på en 4 propp för å komma till ca 5500v  smiley  .  Eller kan skitig botten göra > 2000 v ?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 propellern är nog inte rätt, men jag tror att du också har problem med varvräknaren. Baktill på instrumentet hittar du antagligen en omkopplare med vilken räknaren kan anpassas till generatorns poltal. Den kan vara fel inställd, men det förekommer också att den korroderat. Anteckna inställningen. Vrid omkopplaren mellan ändlägena en tre fyra gånger. Ställ in omkopplaren som den var. Testa om det visade varvtalet ändrats. Om detta inte ger något resultat så testa om varvtalet blir mer rimligt med omkopplaren inställd på 6p. Detta är är den vanligaste inställningen men det blir naturligtvis meningslöst om den redan är inställd på 6p.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om hur räknarn ska se ut baktill, men lägger med en bild på min som sitter i båten nu. Den står på läge 4. Vet ej om det ska vara det läget, eller denna typ av v.räknare , men den satt i när jag köpte båten. Hoppas någon vet mer ... // Tobbe

post-10019500-1394237261,942_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt passar varvräknaren til motorn. En 12-pol generator ger 6 pulser per varv (6p), vilket är vanligast.

Prova att vrid som jag skrivit om. Du kan också koppla in en frevensräknare för att kolla. Mät mellan jord och pulsingången.

f = rpm x antalet pulser per varv/60 sekunder (Hz)

Dvs med 6 pulser per varv visar en frekvensenräknare en frekvens i Hertz som är en tiondel av varvtalet i varv per minut, så 1000 varn/min = 100 Hz. Det är idag ganska vanligt att frekvensräknare är inbyggda även i relativt billiga instrument. Finns t.ex. på Biltema.

Ännu bättre är naturligtvis om du kan mäta varvtalet helt oberoende av generatorns frekvens. Felet kan ju tänkas ligga i själva generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan beräkna teoretisk hastighet vid ett givet varvtal enligt följande.

Farten i knop = (pitch x rpm/utväxlingen) x 0,00082

Utväxlingen brukar vara runt 2, men varierar mellan motormodeller.

Propellern slirar lite i vattnet (slip), så i praktiken ligger hastigheten ca 10 % lägre.

Om du stoppar in siffror skall du finna att för att uppnå 21 kn med en 11 propeller måste varvet vara drygt 5000 rpm vid ett slip om 10 % och en utväxling på 2:1.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute och provkört efter att ha grejat med omkopplaren. Blev ingen skillnad. Men la märke till att vid ca 3300rpm så börjar visaren fladdra på varvräknaren, vet ej om den ska hålla på så, har aldrig tänkt på det tidigare. Kan det vara tecken på något eller ska det bara va så. På olika varv upp till  ca 3300 så är den precis som den ska. Nästa grej får nog bli att ge sig på med en frekvensprovare. (eller få tag på en ny mätare).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så, har varit hos en båtverkstad å fick låna en tachometer. Med den så vissade det att motorn varvade 5400rpm. Och då var vi två personer i . Alltså så är det varvräknaren som e kaputt. Toppfarten var ca 42km/h. och så med lite båtbotten vård sen så , blir den i toppskick. smiley Tack för all hjälp , samt förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du återkom med feedback.

Om varvräknaren du lånade inte kopplades till generatorn pss som den du redan har, så notera att det kan vara generatorn som spökar. Testa i s.f. helst med en annan varvräknare eller frekvensräknare innan du köper en ny varvräknare. Men sannolikt är det varvräknaren som inte är frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...