Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Gäst Henrik

Båtbottentvätt

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

Smart tabs?? har dom samma funktion som vanliga manuella hydraualiska trimplan förutom att trimmningen sker med automatik eller.., varför jag frågar är att jag har manuella trimplan och skulle ju i sådana fall labba lite med dom först för att se om det ger någon effekt för att eventuellt gå över till smart tabs. /Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har precis tagit upp båten och vanligtvis tar det 3-4:a timmar innan jag har skrubbat botten helt ren. Då kommer en polare förbi med en flaska Shark Bite , jag brukar inte tro på mirakelmedel och det gjorde jag inte denna gången heller. Men jag sprayade på och spolade av... Helt rent inte ett spår av snäckor eller annat sjögräs. Jag trodde inte mina ögon.

//BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju onekligen lovande ut. Har väl funnits på Jula ett tag? Hur verkar den egentligen - i kemiska termer talat alltså?

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett reklaminslag? Köp Oxalsyra eftersom det är huvudingediensen i alla Mirakelmedel.

Skillnaden är priset. 330:- l mot 5:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga band till denna produkt.

Bara ett konstaterande att den funkar otroligt bra.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snäckor , från saltvatten ,  som simmat fel och kommit ända upp till Sthlm !?!?!....

..då ÄR DET ett mirakelmedel . :-) ... någon som vet i vilka butiker man hittar detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyran funkar bäst bara på ''slemmet''...har aldrig provat på snäckor ...kanske man skulle!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyran brukar funka dåligt på snäckorna, behövs lite saltsyra för att de skall försvinna.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verksamma beståndsdelen i sharkbite är oxalsyra och är en anpassning till GDS marknaden av medel som används professionellt  på  marinor odyl .

Så precis som påpekats så går det förmodligen lika bra med allt som har oxalsyra som verksam ingrediens.

Till alla er som inte testat oxalsyra, gör det men var försiktig och använd handskar samt försök att inte andas in ev sparydimma det är starka grejer!

Har aldrig provat på snäckor men kan tänka mig att det funkar om man inte späder lika mycket.

 

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har under åren testat lite olika produkter. Alla som innehåller oxalsyra verkar funka bra.

Nu till nästa fråga: Gör ni rent på hösten och vaxar på våren? Känns som att man öppnar upp gelcoaten rejält med dessa medel.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tvättar på hösten och lägger på ett lager vax utan att jobba in det, så fastnar inte skiten över vinterna och det blir lättare att tvätta igen på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, brukar själv tvätta så långt det går med vanligt schampo på hösten och oxalsyra på våren innan vaxning. Funderingen är då hur mycket skiten hinner sätta sigb under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättar ordentligt på hösten och vaxar om jag orkar med det, men troligtvis vaxar jag till våren om jag känner mig själv.

Min båt står i garage, så den blir inte särskilt ingrodd under vintern.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha gnuggat med både Båtshampoo, JIF och alla möjliga snälla rengöringsmedel så försvann det gula från vattenlinjen ändå inte!

 

Letade i minnet efter lite tips som jag tidigare läst här på forumet och det som fastnade var just Sharkbite från Jula. Åkte därför och köpte mig en flaska i helgen och testade den lite kort under min timma vid båten (lät medlet verka några minuter bara).

 

Sprayade och sköljde sedan av det efter ca 3-4 minuter och resultatet förvånade mig (se bilden)!

 

post-10023329-1394237277,0887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade Shark Bite på vattenlinjen som var grönt beväxt, fick det inte att fungera.

Provade Biltemas fälgrent , släppte lite.

Provade Rönnqvist båttvätt och då släppte beväxtningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att blanda oxalsyra och vatten1:4 och färga med lite grönt eller annan färg och sälja för 250 kr  500ml. Kalla det för Gäddbett eller något annat spännande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kört med Rönnqvist i några år

kan säga att den är GRYM

kan starkt rekomendera pumpflaska

om man ska spraya som amatören på filmen får man ju kramp













 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...