Jontea 0 Postad 27 September , 2012 Hej! Ska för första gången byta olja i drevet (s-drev) och i backslaget på en Volvo Penta D1-20 (backslaget heter MS130). I manualen ser det ut som man fyller på olja på samma ställe för båda, dvs oljepåfyllnadshålet som sitter på backslaget. Någon som har erfarenhet av detta? Var fyller jag annars på olja till drevet? Tack på förhand! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 September , 2012 Det är samma typ av olja men är helt separerade och fylls på två helt olika ställen. Motorn har sin olja och den ska du byta på hösten (tillsammans med oljefilter 861473). I drevet 130 (som inte kallas backslag utan segelbåtsdrev) behöver du inte byta mer än vart 5:e år eller så, bara kolla nivån vår och höst och att oljan är ren och klar. Drevet fyller man på på ovansidan av drevet.. Motorn har ett skruvlock på toppen av motorn. Oljan du ska använda är 15W-40 mineralolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jontea 0 Postad 27 September , 2012 Hej och tack för svaret! Förstår jag dig rätt att det bara är två ställen där man byter olja vid underhåll: drevet och själva motorn? Alltså inte i backslaget? Vänliga hälsningar, Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 28 September , 2012 Antingen har man ett backslag eller så har man ett drev. Inte båda. I drevet finns även växel så man kan få fram och back. Den olja man häller i drevet smörjer hela drevet inkl växelenhet och vinkelväxel nere vid propellern. Det finns således bara två ställen man har olja, de är skilda åt men man använder samma typ av olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 28 September , 2012 Det finns en oljesticka på drevet (backslaget) - där fyller du även på ny olja. Den gamla tappas ur från underhuset genom att lossa på skruven märkt 24 i bifogad bild. Har du oljestickan på ovansidan uppskruvad går det fortare. Kopparbrickan 25 kan behöva bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jontea 0 Postad 28 September , 2012 Underbart, tack för hjälpen!!! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 563 Postad 28 September , 2012 Använd absolut inte någon kopparbricka till avtappningspluggen. Den orsakar korrosion på drevet. Använd istället den O-ring, som är avsedd för pluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scasel 0 Postad 16 Oktober , 2016 Hej. Jag hade samma fråga då manualen inte är så tydlig. Har dock en MD2030 med 120S-E. Tack för svaren. Nu förstår jag varför det gick att hälla i så mycket olja i det som jag trodde var backslaget.... Jag kopplade pumpen som jag använt till att tömma motorn på olja till hålet för oljestickan för segelbåtsdrevet. Jag pumpade en god stund men vet inte hur mycket jag fick ur. Blev dock förvånad när jag behövde fylla på så mycket. Frågan jag nu har är hur bra ett sådant oljebyte blev. Är det sannolikt att jag fick upp oljan i botten? För själva motorn kan man ju pumpa upp oljan genom ett rör som går (utanför motorn) ner till bottenpluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 563 Postad 18 Oktober , 2016 Det går inte att suga ur oljan ur drevet. Man måste tappa ur den via avtappningspluggen. Nyare S-drev, S 130, och S 150, har ett sugrör, men det slutar en bit ovanför propelleraxeln, så man får inte ur all olja den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser