Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Jontea

Olja i backslag och drev-VP D1-20

Rekommendera Poster

Hej! Ska för första gången byta olja i drevet (s-drev) och i backslaget på en Volvo Penta D1-20 (backslaget heter MS130). I manualen ser det ut som man fyller på olja på samma ställe för båda, dvs oljepåfyllnadshålet som sitter på backslaget. Någon som har erfarenhet av detta? Var fyller jag annars på olja till drevet? Tack på förhand! /Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma typ av olja men är helt separerade och fylls på två helt olika ställen.  Motorn har sin olja och den ska du byta på hösten (tillsammans med oljefilter 861473). I drevet 130 (som inte kallas backslag utan segelbåtsdrev) behöver du inte byta mer än vart 5:e år eller så, bara kolla nivån vår och höst och att oljan är ren och klar.

Drevet fyller man på på ovansidan av drevet.. Motorn har ett skruvlock på toppen av motorn.

Oljan du ska använda är 15W-40 mineralolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret! Förstår jag dig rätt att det bara är två ställen där man byter olja vid underhåll: drevet och själva motorn? Alltså inte i backslaget? Vänliga hälsningar, Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har man ett backslag eller så har man ett drev. Inte båda. I drevet finns även växel så man kan få fram och back. Den olja man häller i drevet smörjer hela drevet inkl växelenhet och vinkelväxel nere vid propellern. Det finns således bara två ställen man har olja, de är skilda åt men man använder samma typ av olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en oljesticka på drevet (backslaget) - där fyller du även på ny olja.

Den gamla tappas ur från underhuset genom att lossa på skruven märkt 24 i bifogad bild. Har du oljestickan på ovansidan uppskruvad går det fortare. Kopparbrickan 25 kan behöva bytas.

post-10013420-1394237259,6734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd absolut inte någon kopparbricka till avtappningspluggen. Den orsakar korrosion på drevet. Använd istället den O-ring, som är avsedd för pluggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag hade samma fråga då manualen inte är så tydlig. Har dock en MD2030 med 120S-E. Tack för svaren. Nu förstår jag varför det gick att hälla i så mycket olja i det som jag trodde var backslaget.... Jag kopplade pumpen som jag använt till att tömma motorn på olja till hålet för oljestickan för segelbåtsdrevet. Jag pumpade en god stund men vet inte hur mycket jag fick ur. Blev dock förvånad när jag behövde fylla på så mycket. Frågan jag nu har är hur bra ett sådant oljebyte blev. Är det sannolikt att jag fick upp oljan i botten? För själva motorn kan man ju pumpa upp oljan genom ett rör som går (utanför motorn) ner till bottenpluggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att suga ur oljan ur drevet. Man måste tappa ur den via avtappningspluggen. Nyare S-drev, S 130, och S 150, har ett sugrör, men det slutar en bit ovanför propelleraxeln, så man får inte ur all olja den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...