Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Ingson

Dieseldrivna spisar och ugnar

Rekommendera Poster

Hej.

Skall skaffa mig en spis och ugn med dieseldrift. Är det någon som har erferenhet av detta

vore jag tacksam för att höra edra erfarenheter av dessa.

Mvh.

Ingson .  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän har en wallas dieselspis i sin Aquador 28 DC, men han har ofta problem med att den avbryter startförsöken med resultatet att han måste nollställa strömbrytarpanelen och börja om igen. Tydligen är dessa spisarna mycket känsliga om man har en låg strömspänning i batteribanken. I gästhamn måste han ansluta landströmmen ganska ofta eller starta motorn för att uppnå full spänning. Båten är en -09 tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen egen erfarenhet, men en bekant har dieselspis och upplever att den är väldigt seg att få upp värmen på, vet att han hade gasol innan så jämförelsen är väl med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dieselspis med keramisk häll och två plattor, den är fantastisk, bränsle finns alltid och den startar med ett knapptryck.

Visst kan den kanske ha problem om spänningen är väldigt låg eller om man har stort spänningsfall under uppstarten men då har man andra problem och visst är den trög jämfört med gasol eller induktion men jamlik med vanliga slektriska spisplattor.

När lågan är tänd så ger den väldigt mycket effekt så jag lider inte av att den är seg och då har vi haft en bebis med i sommar så det blev många uppkok i sommar!

Jag har bara positiva erfarenheter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har du använt spisen som värmekälla också? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart är gasol snabbare i starten än en keramisk häll som värms av en diesellåga. Det beror på att dieseln måste förvärmas innan den tänds, samt att det tar ett tag för värmen att gå upp igenom brännaren och glasytan.

Fördelar med diesel är att avgaserna ventileras ut av en fläkt, medan avgaserna från gasolspis stiger mot taket inne i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror på hur mycket effekt man behöver också. Vi har en dieselhäll som jag tycket är helt OK snabb om man vill koka upp kaffevatten 4 koppar. Men att koka upp 3 liter pastavatten tar en evighet känns det som.

Tillverkarna anger väl maxeffekt, antar att det skiljer, men de gasolspisar jag använt har haft mer effekt på max än vår dieselspis.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effektmåttt är egentligen bara ett mått på energiförbrukning som beror på två saker. Bränslets energivärde och bränsleförbrukningen i volym. Hur detta mäts och sätts är för gaskök reglerat i CE-norm. I dieselfallett finns inte någon norm, så tillverkarna brukar vara lite olika noggranna i sin beräkning av energiförbrukningen. Den tillförda effekten och verkningsgraden beror på en massa andra omständigheter som material i kokkärl och design av själva hällen.

Har själv en wallas diesel i båten, och jag tror att effektförlusten är ganska stor i konstruktionen bl.a. eftersom man jämfört med gasspisen inte använder brännarens låga till att värma kokkärlen, energin försvinner på flera håll. Så om wallas anger 1900 W som max effekt och en gasspis kanske 2500 W som max på stora lågan så är jag övertygad om att skillnaden i verkningsgrad är mycket större än skillnaden i nominell effekt (vilket alltså är ett förbrukningsmått).

Wallasen är väldigt bekväm. Knapptryckning, rent, snyggt, bränsle från huvudtanken, avgaserna ut genom skrovet. Som många säger är den dock långsam (förvärmning sannolikt låg verkningsgrad). Men jag har sällan bråttom i båten, man vänjer sig snabbt. Det jag stör mig lite på är att hällen är för liten, d.v.s. svårt att få plats med stekpanna och kastrull samtidigt. Eftersom hällen är omgärdad av en gummilist så funkar det inte med kokkärl som sticker ut. Sen är den beroende av ström och känslig för att man har rätt spänning. En gasspis är mycket enklare i sin konstruktion men kräver som alla vet säker installation av flaska, ledningar etc.

Det finns för- och nackdelar med allt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemma har vi vant oss vid de tröga glashällsspisarna. Alla med en sån fin spis har också en vattenkokare. När jag har bråttom häller jag en tiondel av vattnet i kastrullen på spisen och resten i vattenkokaren. Det tar samma tid att koka upp. Tragisk konstruktion dessa spisar men snyggare och de är lättare att sälja. Nästa spis blir en med vanliga plattor om det går att köpa. Viktigast är att man har hög effekt när man steker biffen. Den blir annars kokt men det kan också vara gott. Mer som köttgryta. Vattenkokare kan man ha om man har en duktig inverter till 230V eller sladd till bryggan. Två koppar kaffe 7 Ah från batteriet eller 84 Wh. Spar gasol har vi märkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemma har jag induktion som är betydligt snabbare än vattenkokaren!

I båten har jag sällan så bråttom så där är dieselspisen oslagbar pga bekvämligheten och säkerheten.

Kaffe brygger jag i bryggaren via en stor inverter.

Såfort spisen är tänd så tycker jag att den levererar väldigt mycket effekt, en liter vatten stormkokar efter en kort stund och avgaserna från förbränningen går genom skrovet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde det handlade om riktiga dieselspisar, typ Dickinson. Mycket populära bland båtägare i Alaska!

---

Elektrisk kaffabryggare: Jag köpte en liten (550W) och billig för att testa. Två koppar kaffe tar mindre är än 5 Ah inkl Peukerteffekt. Nu letar jagefter en vattenkokare på ca 500W. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jagar också en vattenkokare på500-750W, vet att det finns i hotell så det borde inte vara omöjligt att hitta! väldigt praktiskt när man har småbarn! vi använder ofta spisen bara till att koka vatten! länka gärna om du hittar någon!

Jag har en wallas 85 DU och det kallar jag för en riktig dieselspis! http://www.wallas.fi/default.asp?id=boat-stove-85Dt

0,19A drar den enligt specen.

dickinssonmodellen kallar jag för kamin och då föredrar jag den wallas 30DT http://www.wallas.fi/default.asp?id=boat-heater-30D som jag har framför en klump med öppen låga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok om jag ger mig in i debatten. Vill skaffa ny spis till båten. Gillar woka, har en 8 Kw brännare hemma. Gssolspisari båtar - finns det några där en platta alla fall har hög effekt? Verkar inte som dieselspis är min grej då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...