Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Amwaj

Easytec på Anytec

Rekommendera Poster

Hej, 

jag har en ny Anytec 622 SPD och tänkte skaffa en Easytec-ställning. nu undrar jag om nån har erfarenhet av hur det funkar, i synnerhet med tanke på targabågen, som ju är rätt så rejäl?

om inte Easytec, finns det nån liknande lösning? är trött på min A-ställning som jag använder till den andra båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken och kollade beskrivningen:

...Genom att EasyTecs täckställning bygger på rör i ABS-komposit i 2-metersbitar, som sätts ihop till önskad längd, är den lätt att bära och transportera.

Den patenterade täckställningen bygger på ett antal rör i specialplast som sätts ihop och skjuts in i en sydd kanal på presenningen. I för och akter sätts S-krokar fast. När man sedan trär på röret med presenning på S-krokarna skapas en bågformad täckning, som sedan enkelt fixeras i sidled, när man spänner fast presenningen runt båten...

= mellanting mellan tält och täckställning.

= jag blir skeptisk till hållbarheten, en ställning i aluminium ska väl hålla i 20 år minst, men ABS-plast, hur mår den när solen har legat på några vårar?

= du är fast att köpa deras press, som har de sydda kanalerna.

= S-krokarna belastas väldigt hårt, om jag fattar rätt. Tänk dig att det blåser 20 sekundmeter i november, hur stor kraft blir det då som drar i krokarna och vad på båten sätter du fast krokarna i? Fram går det väl bra (pollare) men vid utombordaren bak?

spänner fast runt båten -- blir tätt. Men det jag lärt mig är att det är viktigt med luftcirkulation på hösten, så att båten hinner torka innan vintern. Fast det problemet finns väl inte med en alu-båt som Anytec förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

håller med dig helt och hållet, den ser rätt smäckig ut för det priset. Rören är ju vanliga kabelrör och man måste ha deras press, som ju faktiskt inte är figursydd. Tydligen är det en del som gjort sina egna har jag hört.

jag gör nog en A-ställning av trä, lägger en ribba över ställnigen och targabågen samt en längsgående så att presenningen hålls ut lite grann.

vi får se hur de går...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...