Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Berra2

skärbräda?

Rekommendera Poster

Behöver höja skotskenan på vår båt. Både för att underlätta förflyttning av skotvagnen men också för att placeringen nu leder till att den låser in vatten, det blir som en liten avlång pöl framför skenan.

Tänker mig därför små klotsar i plast under respektive skruv.

Någon har, i ett annat ärende, skrivit att det i ett sådant läge kan fungerar med att jag skär ut bitar från en plastskärbräda. Blir ju i så fall billigt och lätt. Fungerar det?

Min andra lösning, som innebär betydligt mer jobb, är att gjuta en lång stång i ren epoxi och skära av den i lämpligt långa bitar. Behöver jag vara så ambitiös eller fungerar skärbrädan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte svara på din specifika problemlösning men just skärbräda är ett ofta förbisett material att jobba med. Det är otroligt smidigt och hållbart som mycket enkelt kan bearbetas med diverse verktyg.

Nyligen gjorde jag en stor täckbricka av just skärbräda. Jag hade ett hål i botten efter en antik loggivare där jag ville sätta ett sjövattenintag. Intagets rör var för smalt för att sitta tight i hålet och dess mutter täckte inte tillfredsställande. Jag tog då en hålsåg och sågade ut en lagom ring av skärbräda och borrade upp centrumhålet så intagets rör passade precis. Med mycket SIKA satt intaget som det skulle och jag hade blivit av med ett hål i skrovet!

Jag testade först med en bit tjock plexiglas men det var för styvt och jag befarade att det fanns risk för sprickor när mutten skulle dras åt. Då tänkte jag på mitt lager av gamla skärbrädor. Beroende på skärbrädans tjocklek så är ju materialet lite flexibelt vilket gör att underlaget inte måste vara helt slätt och det finns antagligen ingen risk alls för sprickor.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärbrädor av polyeten (HDPE) är ett mycket användbart material. Det finns flera cm tjocka skärbrädor om man behöver lite tjocklek. Används en del i stål eller aluminiumbåtar som isolering vid montering av bordsgenomföringar men det är bra i alla skrov för att få lite utjämning av trycket. Polyeten mjuknar runt 100 gr vilket är tacksamt när man ska demontera, värm bara lite med varmluftpistolen. Polyeten är inte UV-stabil men det bryts ner ganska långsamt. Det finns dock UV-stabil polyeten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde funka med skärbräda

Ren epoxi blir nog inte så bra, den behöver armeras för att hålla. Glasfiberflock borde i och för sig funka så det är väl inte så knepigt att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, hade också provat skärbräde-metoden.
Funkar säkert utmärkt i massvis av år, och mellanlägg tar ju inte upp den egentliga lasten.

Skulle kanske enligt skissen inte tärnat skärbrädan under varje skruv, utan hellre satsat på att slitsa den till läkter enligt figuren. Att rensa dränagekanaler ifrån smuts och annat bäbb blir nog enklast ifall de är fåtaliga, även om stora överdimensionerade kanaler nog hindrar det mesta ifrån att fastna. Exempelvis brödsmulor, algtillväxt eller annat kanske rent av stinkande?? 

Stämmer conqubin-bilden nåt så när på din skotskena?

post-10006646-1394237259,0272_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungera nog utmärkt med bitar av skärbräda, men en enklare lösning borde vara att använda vanliga rostfria brickor av lämplig storlek.

Skenan kanske inte kommer upp så mycket som du önskar med vanliga brickon, men avrinningen borde iallafall lösas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Ett litet tips.....lägg skärbrädan i frysen och kolla hur spröd den blir....det är ju ogjort arbete att göra jobbet och till våren konstatera att brickorna spruckit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort ganska många olika distanser och mellanlägg av just skärbrädor i plast och aldrig upplevt att dessa har blivit spröda av frost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar.

Blir ju väldigt mycket mindre jobb med en skärbräda än en epoxilösning.

Metallbrickor är uteslutet eftersom jag vill bygga litet höjd för att lättare kunna justera vagnen och dessutom har fästena för skenan läckt och läckagerisken blir mycket större med brickor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska inte ta vilken skärbräda som helst utan man ska ta en av polyeten. Det är ett material som tål -50 gr samt har en rad andra goda egenskape

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips om att använda skärbrädor i plast. Borde väl funka
att använda som ”kraft/tryckutjämnare” på insidan av akterspegeln
vid montering av höj och sänkbart fäste för utombordare.

yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jobhurt,

Det torde vara ett utmärkt ändamåll för skärbräda!

bhemac,

Du skriver att det finns PEHD-brädor som är flera centimeter tjocka. Har du något inköpsställe att tipsa om? Jobhurts fråga fick mig nämligen att komma på hur jag ska få fast ett av fästena till styrningen jag ska montera. Då skulle jag dock behöva kunna försänka in en ganska stor skruvskalle på baksidan av skärbrädan för att sedan skruva fast denna i hålen från gamla styrningen i akterspegeln.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proffs hade använt POM (Polyoximetylen) knappast det material som finns i skärbrädor.

Bra hålfastighet, bra hållbarhet över tiden i tuffa miljöer.

Här är en sida om leverantör som kanske kan hjälpa dig. http://www.c-m.se/

Annars får du kolla med företag som tillverkar tekniska maskinkomponeneter eller utrustningar om du kan få köpa en bit där.

Detta materal går att svarva, fräsa och berabeta på olika sätt till den geometri man behöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Företag som säljer utrustning till restaurangkök har tjocka skärbrädor av polyeten. Den vanligaste tjockleken verkar vara 2 cm. Jag har köpt av en kille som har en restaurang så slapp jag frakten.

Polyeten är som trä med skillnaden att det inte ruttnar, spricker, sväller eller torkar sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft samma problem på min Omega 28 där en kort skotskena sitter på bridge-däcket.

Gjorde skenan ca 1 cm kortare än nischen den sitter i. Har i efterhand ångrat att jag inte kapade den ytterligare 3 cm kortare då hade jag fått 2 cm öppning på var sida. (skotvagnes hjul når ändå inte ut till kanten). Nu blir jag av med vattnet men en del skräp blir kvar.

Slipper dock se vad som samlas där eftersom jag laggt en liten durk framför skena.

Kanske syns denna på någon bild på hemsidan, ref nedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för många bra råd och tips. 

min skotskena är lång men jag vill inte korta den, vill ha den lång för att det blir bättre storsegeltrim så.

dessutom vil jag höja skenan av ett annat skäl än smutsen. det är så att skenan sitter på bridgedäck och ratten är mer än 1 1/2 meter bort. vill därför dra vagnsjusteringstamparna längre bak så att rorsman kan nå dem. den åtgärden underlättas om skenan är någon cm högre än nu.

verkar som någon form av skärbrädesmaterial duger för den åtgärden. tack för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...