Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
rgsson

Ersätta teak i sittbrunn

Rekommendera Poster

Hej!

Teaken i sittbrunnen börjar se allt sämre ut; två av plankorna har rest sig upp och nåten är borta på en del ställen. Är därför på väg att laga alt ersätta teaken.

Är det värt att laga/fixa? Själva trät ser väldigt tråkigt ut.

Har kikat lite på flexiteek. Någon som har erfarenhet?
Dyrt att lägga på? Bökigt att malla och klistra fast? Kan man lägga på det själv?

Det jag är inne på nu är att ta bort teaken helt och hållet och lägga antihalkmatta istället. Vet någon var man får tag i sådant? Har tittat lite i båtaffärernas hemsidor, men hittar inget/vet inte vad jag skall söka på.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem.
Stod inför några val:
- Försöka rädda den gamla teaken
- Anti-halkmatta
- Syntetisk teak
- Riva, spackla, måla.

Jag valde att slipa ner, nåta om, proppa om och byta vissa ribbor och sedan fernissa all teak, orsaken till att jag valde det är för att jag gillar att jobba i trä och tycker det är snyggt med fernissat ädelträ, se bild på resultatet. 
Men, förmodligen var det definitivt den mest arbetskrävande vägen...

Hittade av en händelse en rätt snygg anti-halkmatta som limmas på tofterna till aluminiumbåtarna från Linder. Det var när jag var och kikade på en båt som var till salu för ett par-tre år sedan hos http://www.alvarbatar.se/
De sa att de kunde ordna fram materialet även i ljusgrått, Linder tror jag har blå matta.

Syntetisk teak tycker jag ser för syntetisk ut.

Måla är smidigt, men jag blev osäker hur jag skulle göra med halkskydd. Blandar man sådant skydd som man har i färgen när man målar däck sabbar man kläderna.

post-832-1394237258,527_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha något som är näst intill underhållsfritt. Har ingen möjlighet att jobba i trä så mycket, så det lutar åt anti-halkmatta. Skall kontakta AlvarBåtar och se vad de säger. Tack för tipset!

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi beställde vår nya båt med syntetteak. Duradeck heter det. antar att det är liknande flexiteak mfl. Har inte ångrat mig en sekund. Underhållsfritt, snyggt, håller färgen, skönt att gå på mm. Faktum är att flera byggare av superyachter även börjat med syntetteak. Sunseeker har det som option på flera modeller mm, så jag tror absolut det blir mer och mer populärt.

Syntetteaken borde vara lika att malla som ett vanligt teakdäck. Iaf den varianten jag har är nåtade ribbor och ribborna kan slipas och sågas på samma sätt som vanligt trä. Vet dock inte om det är samma för all sorts syntetteak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mattan de har är som ett väldigt kompakt och väldigt tunnt liggunderlag, alltså förmodligen väldigt skön att sitta på, och skall tåla slitage och solljus bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På vår båt har vi en färg som bildar halkskydd, den är skön att gå på! Blir som en gummimattta konsistensen...Är ljuddämpande! 

Mitt på sidan syns dunkarna med produkten

http://meadiva.se/2012/03/04/lite-bilder-2/

och här ser du hur det ser ut

http://meadiva.se/2012/04/19/utsagningar/

Vi har ju inte någon praktisk erfarnehet ännu då vi inte sjösatt ännu men vi springer på den nästa daligen under bygget och det har hållt utan problem.

Får man en skada skall man kunna måla i och laga den!

/Tobias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI har också önskat oss en underhållsfri durkbeklädnad och tittade på följande alternativ

- Riktigt teak som oljas och får åldras/gråna.
- Plastteak.
- Antihalkmatta/liggunderlag á la Buster (svart). Finns på Kuntze.se för ca 450:- kr/m2
- Gummikork (500:- kr/m2)
- Lacka med halkskyddsfärg. (sliter på hud och kläder)

Vi fastnade för gummikorken som vi beställde från industrikork.se (hittar dem inte längre, men gummikork bör att få tag på på annat vis). Ser ganska ok ut, men inte jätteflådigt. Om man beställer en 5-6 mm kork kan man fräsa ur spår och nåta för att få det lite snyggare,

Vi är nöjda efter första säsongen.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips med gummikork, det minns jag att mina föräldrar hade men har inte tänkt på det som alternativ förrän nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva sittytorna i brunnen bör vara blanka och utan överdrivet halkskydd, kan jag tycka.

Gjorde misstaget att måla mina plast-sittytor med HalkaNix i färgen.
Slet ut byxbaken på jeansen löjligt fort, och det var inte ens bekvämt att sitta. Vid segling vill man tydligen lätt kunna ändra ställning genom att glida runt lite, inget kul för grenen när byxbaken sitter som limmad. ;-)

Bra också att lätt kunna torka torrt efter en regnskur, alltså gärna en plan och icke vattenuppsugande sittyta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade teak på tofterna som såg rätt tråkig ut och som släpt lite i ena hörnet. Samt att nåtmassan satt löst och där det mesta av nåtmassan gick lätt att slita bort. Upptäckte även att det läkte in vatten genom toften på undersidan vid en av vincharna. Skruvade därför bort dessa slipade teaken och krafsade bort all nåtmassa. Upptäckte fler ställen med undermåligt tätade skruvar. Därav även skador i underliggande distanmaterial (balsa) som kratsades ur med insexnyckel i borrmaskin. Torkade ur hålen och fyllde hålen med epoxi. Nåtade om och slipade sedan ner teaken till gämn yta och drog i fler skruv för att fästa teaken som pluggades. Borrade sedan nya hål i epoxilagningarna och återmonterade vinscharna.

Rätt nöjd med resultat. Inte som nytt men rätt snyggt ändå!

Eftersom jag hade teak från början anser jag att det var rätt åtgärd. Skulle jag däremot börja från början kanske något av de nya materialen kan vara bättre, men knappast snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummikorken är ganska lätt att få torr faktiskt. Funkar bra med en fönsterskrapa och några minuters sol och vind för att tofterna ska bli sittbara.

Vill slå ett slag för fönsterskrapan, inte bara för gummikort. Den funkar mycket bra på alla plana ytor och man får bort i princip allt vatten i ett svep. Köp en rätt smal, 20 cm räcker...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på den. Klart att det skulle vara enklast och lättast att hålla efter om man inte hade något på sittbänkarna. Det får nog bli så. Då gör det inget heller att man spiller lite när man sitter och äter i sittbrunnen. Bara att torka av.

Funderar på hur teaket sitter fast nu. Gissar att det bara är limmat. Kan inte se några pluggar någonstans. Om det är limmat, har någon något tips hur man får bort teaket och limmet enklast? Är det varmluftpistol som gäller?

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina sittbrunnsbänkar av massiv teak var lackade, snyggt och praktiskt. Men förrädiskt halt. Numera är de nedslipade och oljade med vanlig kinaolja. Såptvätt och ny olja då och då.  Nu har jag börjat fundera på ett enkelt sittbrunnskapell när båten ligger i hamn. Det blir mindre rengöring och självlänsarna kan vara stängda.

--

Teak i sittbrunnen som inte ser ut att vara skruvad/pluggad kan vara färdigköpta bänkar. Ofta är dessa teak som limmats på en tunn plywood. Sen limmas hela skivan mot plasten med epoxi, kontaktlim eller sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI har också önskat oss en underhållsfri durkbeklädnad och tittade på följande alternativ

- Riktigt teak som oljas och får åldras/gråna.

- Plastteak.

- Antihalkmatta/liggunderlag á la Buster (svart). Finns på Kuntze.se för ca 450:- kr/m2

- Gummikork (500:- kr/m2)

- Lacka med halkskyddsfärg. (sliter på hud och kläder)

Vi fastnade för gummikorken som vi beställde från industrikork.se (hittar dem inte längre, men gummikork bör att få tag på på annat vis). Ser ganska ok ut, men inte jätteflådigt. Om man beställer en 5-6 mm kork kan man fräsa ur spår och nåta för att få det lite snyggare,

Vi är nöjda efter första säsongen.

Mackey

 

 

Har du några erfarenheter med gummikorken efter 5 år? Ser det slitet ut eller som nytt?

Har du behövt slipa eller göra nått underhåll førutom att såptvätta?

Är 6 mm lagomt tjockt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bara skurat den då och då och den ser någorlunda ok ut.

Den har grånat, troligen av luftföroreningar, men inte skadats i övrigt.

Formmässigt är den i nyskick, men färgmässigt ser den inte ut som ny.

Troligen kan man slipa eller sickla ner den lite lätt för att återställa ursprunglig färg.

 

Det är bra att gummikorken inte är hal och den blir inte heller skållhet av solen eller allt för kall när vädret är dåligt.

 

Vi är nöjda med resultatet även nu efter ett antal år.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bara skurat den då och då och den ser någorlunda ok ut.

Den har grånat, troligen av luftföroreningar, men inte skadats i övrigt.

Formmässigt är den i nyskick, men färgmässigt ser den inte ut som ny.

Troligen kan man slipa eller sickla ner den lite lätt för att återställa ursprunglig färg.

 

Det är bra att gummikorken inte är hal och den blir inte heller skållhet av solen eller allt för kall när vädret är dåligt.

 

Vi är nöjda med resultatet även nu efter ett antal år.

 

Mackey

 

Tack.

 

Vilket lim använde du till limning och nåt?

 

Jag ser att Marinedeck2000 rekomenderar Bostik Simson MSR CA till limning och Simson MSR DC till nåt. Bägge är ganska dyra.

 

Sika har ju 298 till limning och 290 DC till nåt. De är billigare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kapning. Vad skiljer gummikork från den flera gånger dyrare marindeck 2000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag limmade med någon Sikaprodukt som skulle vara bra för limning.

Jag fräste aldrig några spår för nåtning.

 

Gummikork tror jag är mer en industriprodukt, därav billigare än Marindeck 2000. Tillverkningen verkar likartad, dvs att man blandar korksmulor med ett bindemedel. Gissningsvis är bindemedlet lite olika anpassat efter hur produkten är tänkt att användas.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey

Jag beställde industrikork, och när jag fick den så var rullarna märkta "Marinedeck2000". Så, det verkar som det är exakt samma produkt, men att den "dyra" varianten är färdiguppskuren i remsor.

 

Hur tjockt lim la du?

Jag har testat lite innan jag börjar limma hela däcket, och det verkar som man får 100% täckning med en mycket fintandad spackel som ger bara några tiondels mm tjockt lim.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, önskar jag kunde svara.

Det var inte alls tjockt om jag känner mig själv rätt. Jag tillhör inte de som tror att limningen blir dubbelt så stark om man har dubbelt så mycket lim.

 

På en slät yta räcker absolut några tiondelar, men tänk på att ojämnheter slukar rätt mycket lim. Korken är rätt styv så en grop - även om den har rätt stor utbredning - måste fyllas ut en del med lim eller spacklas före limning.

 

Jag lade mera lim i kanterna och så använde jag brödkavel för att trycka ner korken i limmet.

 

Får man fråga vad ostrimlad Marindeck 2000 kostar?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Jag beställde industrikork, och när jag fick den så var rullarna märkta "Marinedeck2000". Så, det verkar som det är exakt samma produkt, men att den "dyra" varianten är färdiguppskuren i remsor".

 

Var köpte du industrikorken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just nu brevväxling med Industrikork och de har en produkt de kallar Marinedeck 2052.
Den är 6mm tjock jämfört med Marinedeck 2000 och kan därför antagligen inte fräsas spår i för nåtning. Den kostar 750-1000kr/m2 beroende på hur mycket man köper.

Jag har en produktspec. på PDF men vet inte hur jag delar den här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering:

För en kostnad på uppåt 1000kr/m2 så är en teaktrall ett bra alternativ som troligen blir billigare.

Alltså inte lagt som ett teakdäck utan som trall. Lätt att tillverka, lätt att ta bort och enkel att renovera. Som tex i en Najad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte slipa teaken i min sittbrunn & lägga på flera lager Benar-olja, samt ev. avsluta med ett sista lager där jag blandar i friktionspulver. Misstänker att jag får lägga på ett nytt friktionsskikt varje säsong för att det inte ska bli halt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, LilleNo säger:

Jag tänkte slipa teaken i min sittbrunn & lägga på flera lager Benar-olja, samt ev. avsluta med ett sista lager där jag blandar i friktionspulver. Misstänker att jag får lägga på ett nytt friktionsskikt varje säsong för att det inte ska bli halt.

Om du absolut vill ha det blankt. ja. Jag förerdrog att slipa ner och lägga Kinaolja. Det blir inte blankt men en snygg brun färg. Det är heller inte halt. Någon gång under säsongen får man lägga ny olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackay, Skoter, Bsven

 

Stämmer. Jag köpte av Industrikork i Göteborg. Väldigt bra att ha att göra med.

 

När jag köpte fanns det tre tjocklekar, 4, 6 och 8 mm.

Jag testade att fräsa spår och det går fint, men jag valde ändå att bara kapa med kniv.

 

Jag har snackat med en kille som valde 4mm till hela däcket. Jag valde själv 6 mm då jag tyckte det verkade enklare. Jag ser också fram emot bättre isolation och att båten blir tystare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, LilleNo säger:

Jag tänkte slipa teaken i min sittbrunn & lägga på flera lager Benar-olja, samt ev. avsluta med ett sista lager där jag blandar i friktionspulver. Misstänker att jag får lägga på ett nytt friktionsskikt varje säsong för att det inte ska bli halt.

Sittytor med halkskydd förstör byxbakar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, sailoman säger:

Stämmer. Jag köpte av Industrikork i Göteborg. Väldigt bra att ha att göra med.

 

När jag köpte fanns det tre tjocklekar, 4, 6 och 8 mm.

Jag testade att fräsa spår och det går fint, men jag valde ändå att bara kapa med kniv.

Hur gjorde du vid skarvar mellan styckena? Jag funderar på att lämna en glipa och fylla med nåtningsmassa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, bhemac säger:

Om du absolut vill ha det blankt. ja. Jag förerdrog att slipa ner och lägga Kinaolja. Det blir inte blankt men en snygg brun färg. Det är heller inte halt. Någon gång under säsongen får man lägga ny olja.

 

Ja, jag är en "sucker" för blankt trä. Jag har lackat teakmöblerna här hemma med Benarolja & tycker att det blev jättebra (typ "inglasat" trä).

 

13 timmar sedan, Peter_K säger:

Sittytor med halkskydd förstör byxbakar...

 

Tänkte lite måttfullt med friktionspulver, som dessutom är ganska så finkornigt. Bara så att den värsta halkan dämpas. Så går tankarna iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...