PejPej 0 Postad 26 Januari , 2005 Hej alla sjövänner har ett litet inlägg som jag känner jag behöver ventilera. Har sen några år en långsamt gående Ansö 31 som vikajkar runt med i skärgården och möter idel trevliga och glada sjöfarare som glatt vinkar och hejar. Då jag i slutet av sommaren införskaffade en Vattenskoter 3sitsig för att kunna ta mig till och från min ordinariebåt för att jobba och familjen vill ligga kvar ute i skärgården så förändras väldigt många glada miner till tummen ner m.m. nämnas skall att jag är en person som följer de regler som finns på sjön och håller hastigheter m.m. har också nautisk kompetens ,är det inte så att vi som har långsamma båtar också måste acceptera de som gillar andra fartyg om man bara sköter det efter normalt sjövett, Det finns ju många båtar som går lika snabbt som min skoter men inte möts man av sura miner om man håller sig till reglerna. Visst förstår jag att många som har dessa makiner kanske använder de som en ren leksak och kan uppträda störande men då är det återigen den som sitter på som är ansvarig vad tycker ni ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 26 Januari , 2005 Det är klart att den som framför vattenskotern är ansvarig, tyvärr är det väl så att alltför många har köpt en skoter för att leka och kanske aldrig haft en båt tidigare (och det sjövett som är önskvärt). PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 26 Januari , 2005 Det har väl blivit så att den stora massan av fritidsbåtägare söker uppnå själslig frid på sjön. Och att då höra ett högt vinande motorljud som pulserar i styrka ÄR enerverande påfrestning. Åtminstånde är det så för mig när jag hör dessa skapelser på sjön. Det behöver ju föralldel inte innebära att föraren av densamma tycker som jag. Och tilläggas kan att framförandet inte på något sätt behöver vara vårdslöst för det. Men ljudet ÄR likväl störande och resulterar ofrånkomligt i negativa attityder överlag mot vattenskotrar på sjön. Samma sak anser jag gäller ungars framförande av jollar i vikarna runtomkring kvällstid. Jag vill påpeka att jag inte på något sätt är emot barn! För jag har egna och det är inte barnens fel att föräldrarna är så slapphänt nonchalanta mot sin omgivning. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 26 Januari , 2005 Vem vill inte ha en vattenskoter igentligen? Alla tycker nog det är både smidigt och säkert en hel del skoj i det också. Dom flesta skulle nog villja vara i dina kläder och kunna köra en vattenskoter till och från den utplaserade båten för att tex proviantera. Jag tror det är ren och skär avundsjuka som råder i de svenska farvattnen!!! :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst käms Postad 26 Januari , 2005 Ja, så länge det finns bittra människor som inte gör annat än att hitta sätt att klaga på andra så lär det tyvärr fortgå. Är det inte vattenskotrar så är det säkert något annat som inte passar sig. Förmodligen är Danskarna (enligt egen utsago) de värsta av alla på att instifta jantelagar, men jag tror att svensken är på god väg att gå om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 26 Januari , 2005 Hej Jag håller också med Thure. Det är lite så även när det gäller både större och dyrare båtar. Det tycks ofta vara just de båtarna som alltid ligger i vägen (för nån). Förra sommaren låg det en större seglare midskepps vid bryggan. Ingen sa något direkt till ägaren, men... många ville nog, (fast tordes nog inte). Att det dagligen annars kan ligga 4-5 styrpulpets på motsvarande sätt är det ingen som tar notis om. Höll på att glömma att det dessutom stod en insändare i en av våra lokalblaskor om hur båten tog plats. Vojne, vojne....! Nej, den svenska avundsjukan är total! Tyvärr! Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sierra 0 Postad 26 Januari , 2005 fick samma problem själv jag var bästis med alla när jag kom farandes i min fina träsnipa, men då jag köpte en bayliner ja då vart det annat fan man ser ju tydligt att folket väljer att kasta ankare långt bort hellre än att ta bojen bredvid oss. i alla fall första gången väl på bryggan ångrar de sig och tar bojen nästa gång.detta är ett rykte som vi i klubben sakta håller på att ta bort.tyvärr finns det idioter som förstör för alla .allt från släpjollar fullpackade med ungar som drar upp jättevågor inne i gästhamnar till snabba båtar som kör slalom mellan segelbåtar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 26 Januari , 2005 Hej! Men det är ju även så ... ... att vid ett antal tillfällen så tas den svenska avundsjukan till som mot-argument/förklaring, eftersom man saknar konstruktiva svar på en befogad kritik! Så lätt och populistiskt att då säga att allt beror på den svenska avundsjukan ... Rätt använd är väl vattenskotern inget störande, men den som har avnjutit soundet från vattenlekarna i ett antal dagar i sträck, har nog, TYVÄR, tämligen lätt att överreagera när man ser skötsamme Thure komma glidande i sin skoter! Mycket onödigt men mänskligt ... Ser själv ett antal på Vänern varje år, men har aldrig blivit störd eller irriterad på dem. Men så har dom det goda omdömet att leka långt ut på fjärden, långt från de som vill ligga och njuta av tystnaden i vikarna mvh // mats ps. Thure! Jag vinkar ALLTID till skotrarna som jag möter ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Januari , 2005 Hej Everyhopa! Måste hålla med Mats att det är lite enkelt att skylla så mycket på avundsjuka även om jag tror att det ibland visst spelar en roll hos vissa. Och jag tror också på de andra argumenten som har nämnts här tidigare. Men jag har ytterligare ett par aspekter som i alla fall jag tror på: Farlig hotbild och okunskap hos båtfolket! Men låt mig få utveckla vad jag menar..... Hotbild på så sätt att de som sitter i båten inte vet ett skvatt om den person som frmför scotern. Någon skylt om nautisk kompetens eller annat håller scoterföraren knappast upp, och det kan ju vara en yngling som kört som en galning lika väl som det kan vara Thure som kör som man bör. Alltså: Vad kommer scoterföraren att nu hitta på!? Kanske något som utsätter oss för fara?....osv....Många kan nog bli rädda för att kontrollen sitter hos scoterföraren och inte hos båtfolket eftersom det är just scoterföraren som förflyttar sig både snabbt och enkelt jämfört med en t.ex. 6 metersbåt. Det andra om okunskap menar jag då hos båtföraren. Ärligt talat....hur många av oss har riktiga superkunskaper i båtkörning? De som brukar ha de kunskaperna som jag syftar på är t.ex. rallyförarna. Även vissa av oss vanliga båtförare med för den delen, men det är ju inte det sedvanliga. Jag ska ta ett exempel: När båttidningarna ska göra sina tester av snabbgående båtar kör dem som om de vore sjöbusar av allra värsta slag! Jag också faktiskt. De kan ju verkligen köra båt, men för en utomståeende eller för den som inte har dessa kunskaper så långt gåeende som jag menar, uppfattar denna typ av båtkörning som....just buskörning! Om någon kör en scoter ser det automatiskt ut som buskörning hur den än kör såvida han/hon inte endast kör rakt fram. Så ser det ju ut för ett ovant öga. Det är alltså skillnad på körning och körning, men inte alla har förmågan att se om det är ren buskörning eller om det är en kompetent förare bakom. Ibland kanske men långt ifrån alltid menar jag. (Ibland är det ju uppenbart.) Dessutom är det stor skillnad på fart och fart. 18 knop är alltid 18 knop....oavsett om det är en scoter eller Silja Line som kör. Men det ser förbaskat mycket ettrigare och snabbare/busigare ut med scotern! Ljudet förstärker dessutom. Att då köra i hiskeliga 40 knop.....ja då är man riktig illa ute med en polisanmälan hårfint närastående! Några svängar ovanpå det....så är du en äkta busförare! Nä....tacka vet jag sunda och mogna båtförare som som jag själv! Jag kör bara i 37 knop. Men jag har ju bara en styrpulpet så det kan väl inte vara så farligt!?l :-D Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 Januari , 2005 Mats....jag tror att jag åker på stryk snart! :-D :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sierra 0 Postad 27 Januari , 2005 En vattenskoter okey men två är en för många :-D :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 27 Januari , 2005 Jag tror helt enkelt att man kanaliserar sin ilska man har byggt upp mot de som leker dagarna i ända med sina skotrar på ALLA som kör skoter, för det måste ju vara så att alla som kör skoter är lika! Detta drabbar även andra se Sierras inlägg även Bayliner ägare verkar drabbade av denna inställning att alla med liknande farkoster är lika. Själv körde jag stridsbåt i lumpen och det var lika där, måga var de som hade uppfattningen att ALLA stridsbåtar ALLTID körde dåligt och bara var till besvär. Anledningen här var nog mera att båttypen onekligen sticker ut lite i sjölivet så drogs alla över en kam igen. Den här inställnigen drabbar inte bara båtfolket utan även invandrare, direktörer m fl. Jag tror att vi alla måste förändra hela samhället från att generalisera till att se individer för att komma till rätta med det här problemet. Snabbast lösning just nu är väl att de ordentliga skoterförarna blir fler än de som anses störande så blir nog bilden mer positiv. Roddarn, jag håller med om att det inte syns vilken nautisk kompetens en skoterförare har, men det syns inte på båtförare heller, vad är skillnaden??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Januari , 2005 Hej norpan! Skillnaden ligger i att båtföraren känner samhörighet med andra båtförare. Trots att inte den heller håller upp någon skylt,så finns det en mycket större VI-känsla, och nog tror jag allt att många tar mer för givet att båtföraren har erfarenhet och kunskap än en vad de tror om scoterförare. Scoterförare har ju bara skaffat en leksak medans båtföraren har skaffat sig ett nyttoredskap! Ungefär så tror jag tyvärr att många tänker men ibland kanske mer undermedvetet. Själv tycker jag att vi sitter i samma båt när man är på sjön men med olika verktyg och lika självklart ska man hälsa på alla! Det är tråkigt med t.ex. prestige, för presteige tillför sällan något positivt! Och presteige finns även på sjön så som på land. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 27 Januari , 2005 Mmm. Och så snackar de om att förbjuda skotertrafik i fjällen där den är av nyttokaraktär... Sjöskoter kommer att förbjudas igen när en politiker blir störd. Var så säkra på det. Själv tycker jag att alla med sunt förnuft ska få vistas på sjön. Tyvärr råder brist på sunda förnuftet i våra vatten :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 27 Januari , 2005 Hej Fra Danmark javist har vi janteloven. men angåenden sejllads hindringer er det jo ikke kun for søens folk at man har regler De badende folk vil jo gerne have sig en dukkert uden at blive kørt over og forvmange båtejere afe hurtig gående både og vand scootere med mere skal det jo helst være i nærheden så de rigtig kan ses og høres . så i danmark har man indrettet områder hvor man kan gå ind og ud af kysten for windsurfing vand scootere med flere . forresten du må være heldig sådan at kan tage vandvejen til dit job og efterlade en vandscooter uden der er nogen som forsøger at stjæle den. arda :tant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 27 Januari , 2005 Vi känslan tror jag nog haltar lite, jag har inte sett någon större vi känsla mellan t ex segelbåtar och motorbåtar. Varför ligger de då så sällan bredvid varandra i naturhamnar? Jag kan däremot köpa resonemanget att köp av leksaken skoter automatiskt ger lite oseriösare intryck än den som köpt en båt, samtidigt ser jag själv vattenskidbåt som leksak. Alla båtar ses nog inte som nyttosaker. Jag kan hur som helst köpa resonemanget delvis. Jag håller helt med om att vi alla sitter i samma båt när vi är på sjön dock, vi framför ju alla fartyg enligt föreskrifternas mening så visst är vi alla lika. Prestige suger så enkelt är det, huvudsaken är väl att vi alla trivs och får ut det vi vill ha av vårt fartygsanvändande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Januari , 2005 Jag skulle kanske ha varit tydligare och säga motorbåtsägarerespektive segelbåtsägare, istället för enbart båtägare :-D (Men du måste väl ändå hålla med om att många motorbåtsägare känner större samhörighet med gelare än med scoterföraren??) Och visst finns det undantag även bland båtar och båtfolk så att även vissa av dess kan ses som leksaker och inte bara nyttosaker. Men jag pratade lite generellt. Undantag finns ju alltid. Hälsningar; Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 27 Januari , 2005 hej, jag blir så sur på konservativa människor som gör tummen ner för vattenskottrar etc. Vattenskotern är en utmärkt farkost som vattenskotern är snabb och på många sett bränsle snål, dessutom finns det 4takts skotrar som går så tyst. Själv blir jag glad när jag ser en vattenskoter och gör tummen upp. Sen varken man är en ansvarig eller oansvarig person kommer folk alltid bli sura, om det beror på avundsjuka eller erfarenhet är en omöjlig fråga. Det är som när jag har kört runt på min mopped(såld nu när jag är 17), folk blir sura och tror direkt att jag är en liten agresiv tonåring som är ute efter att göra deras liv till ett helvete, när man egentligen är på väg och handla. Att förbjuda vattenskotrar skulle vara som att man förbjöd alla motorcyklar, och jag tror inte det kommer att hända. P.S. PejPej jag hoppas verkligen att du leker lite med vattenskotern nån gång med, det är grymt kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 27 Januari , 2005 Hej Roddarn. Kan bara konstatera att vi verkar vara väldigt överens. Så jag tycker vi slutar här. Vi behöver ju inte krångla till det. Vi vinkas på havet ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PejPej 0 Postad 27 Januari , 2005 Intressant att se alla tankar kring detta jag tror det är som roddarn säger att man fförutsätter att på skotern sitter det nån som bara har en leksak medan andar fartyg ses som nytta tack för alla svar Pej Pej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 27 Januari , 2005 Jag kan bara instämma och jag vinkar till dig gärna både här och på land också! Men skulle vi inte ses så önskar jag dig en härlig 2005-sommar! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 27 Januari , 2005 Bästa sättet mot vattenskotrar är att bygga sej en Apelsinkanon, hålle rpå konstruerar min nu.. Tidigare kanon sköt runt 300 meter, Blir skaplig fruktsallad om man träffar nån yngling på vattenskoter kan jag säga.. :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 28 Januari , 2005 Va e det för mening med en sån grej?????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 28 Januari , 2005 SUCK!!! :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 28 Januari , 2005 hei Jimmy haha har aldrig hørt tale om ejn apelsinkanon har du bilder af sådan en arda :tant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arda 0 Postad 28 Januari , 2005 hør engang jeg spinkler og spare for at købe en båt solø eller fortuna for 150.000 kr og imens kan knægten få af sin far en vattenscooter til det samme men han kan ikke køre ret langt - i dn har vi kun visse steder de for at køre og heldigvis ikke meget ude på havet så kære svenskere i bliver nok også til at lave nogle regler arda :tant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 31 Januari , 2005 Inga bilder på apelsinkanon just nu, ska ta nån trofebild sen med kanonen lutad mot en vattenskoterförare med munnen full av apelsinskal. Är det så att de åker utan flytväst behövs bara apelsinkanon, granatkastare är oonödigt bara man ser till att träffa uppåt huvudet så sjunker de som stenar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 1 Februari , 2005 Man hör mycket snack om undomar som inte sköter sig. Jag har framfört egenägd båt sedan 12 års ålder. Visst har har jag lekt en del, men inte bland andra båtar eller fara för andra än mig själv. Men f-n vad många vuxna drönare jag stött på ute på sjön under de här 19 åren. Jag blir helt klart upprörd när undomar får skit för allt. Nu e jag 31 (eller imorgon) så jag är väl fortfarande ung i mångas ögon men grinig gammal gubbe har jag inga planer på att bli. Jag tycker det är bedrövligt att bla PejPej inte kan åka sin skoter utan sura miner från andra. Jag ska iaf ge tummen upp för dig! Det är mänskligt att fela, synd bara att vissa gör det om och om igen - men dessa är inte bara ungdomar. Jag är för ett körkort på sjön så länge det inte är årdersbegränsat. Knappast ungdomar som vräker sig fram i stora båtar?? Själv har jag förarintyg och kustskepparen - för min egen säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 1 Februari , 2005 Kan till del hålla med om körkort på sjön, inte för att jag tror att det hjälper direkt men i alla fall... När det gäller åldersbegränsning så tycker jag nog att man bör vara straffmyndig i alla fall, så att det inte råder något tvivel om den juridiska biten när man bryter mot gällande lagar, problem uppstår ju då, hur skall barn kunna lära sig segla??? Rimligen bör inte körkort gälla alla fartyg! Håller verkligen med om att det inte är ungdomar som är problemet, de ungdomar som inte är intresserade av sjön skaffar sig inte råd att köpa en båt, däremot vuxna som inte har någon koll på båtar kan mycket väl ha råd och attraheras av tanken på båt... Därav tror jag faktiskt att det är fler vuxna som inte har någon koll. Däremot kan man kräva ett större omdöme av en vuxen än av ett barn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Käms Postad 1 Februari , 2005 Trist att båtens utseende skall avgöra hur man uppfattas som person och förare. Klychan du är vad du kör stämmer inte, när man väl tar sig tid att umgås. Det gäller väl även dem som är på husvagns semester på sjön (Nimbusägarna).... :-) Åk in med skotrarna till gästhamnen och bjud på bryggfika, så skaru få se på fågelholkar... :-O Attityder ändras med kommunikation (inte apelsiner) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser