Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Matte_lule

Synpunkter Bayliner 2755 - 89

Rekommendera Poster

En bekant till mig är intresserad av en bayliner 2755 från 1989 med en omc motor och drev. Motorn är i botten en Ford 351.

Är det någon som har ägt eller äger en sån? Vad är bra och dåligt? svaga punkter? vad ska jag be han titta på lite extra på?
 

Nått annat som kan vara bra att veta som jag kan tipsa han om.

Mvh

Matte_lule 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp reservdelstilgången  på drevet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men motorn kan ju hålla 20 år till beroende på tidigare skötsel, och framtida skötsel, vad blir det 30 - 50 timmar per år 1200 timmar runt 6000 land mil om jag inte minns fel. . Frågan är finns det framtida reservdelar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske lite halvt off-topic men du kan inte jämföra med landmil.
Att jämföra energin du stoppar in i motorn är ett ganska bra mått på skillnaden i vad som händer därinne. Om du kör på landssväg med denna motor kanske den drar 1,2 l/mil. Säg att den drar 2 l/distansminut i en båt. Det blir ca 10 l/mil. Det hanteras alltså i runda slängar 8 ggr mer energi inne i motorn när den sitter i båten. Det är alltså rena kriget därinne....

Ta bilen, häng på ett rejält släp, leta upp en brant uppförsbacke, 6000 mil lång, och gasa på så du kommer upp i 10 l/mil (om det är möjligt...) och se hur långt du kommer. smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det blev först på mitten -90 tal som allt började hamna på plats i OMC världen , för då köpte VolvoPenta allt och styrde upp !  Så gamla OMC som din kompis tittar på är nog en liten tickande .......överaskningslåda ..modell ,trist !   Tror det var 93-94 som VP kom och började peta i produktionen , man kan tydligt se att OMC drevet  Cobra SX är samma som VolvoPenta SX ...och att på motorerna står ''power by VolvoPenta''

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men nu drar den cirka 1 liter per distns och det blir väl runt 5 liter per landmil och det är det inga problem att få en större bil att dra.enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är väl inte motorn OMC i grunden utan Ford eller GM beroende på modell. Så motorn är det inget fel på utan det är drevet som har dåligt rykte mest för att det var problem med bla växel wire vilket gjorde att dreven skrunkade. Sedan är väl växeldesignen inte den bästa vilken VP ändrade på när dom kom in i bilden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 liter per distans drar den absolut inte i marshfart iaf om det nu är det säljaren försökt lura i din kompis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt med b23 an drar cirka en liter per distans väldigt enkelt har 10 distans i älven upp till siljan går åt 10 lit bensin fart runt 17 knop .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten importerad som begagnad från USA kan båten gått betydligt mer än vad man tror. I Sverige använder man båtarna under några sommarmånader men i USA är det ibland vanligt att de används året runt.

Äldre Bayliner har haft en hel del kvalitetsproblem så ta gärna hjälp av någon med liknande båt för besiktning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad har förbrukningen på din båt att göra med båten som diskuteras i tråden???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har citerat mig i tidigare inlägg läs ovanför. vad jag skrev och du svarade att då har din kompis ............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdelstillgången på Cobra drevet är absolut inga problem, går att köpa nya ersättningsdrev komplett om man vill det. Konstruktionen är samma som alpha med en klokoppling vet inte om det är så stor skillnad på antalet rasade alpha drev jämfört med Cobra. Skillnaden med växelmekanismen är att Cobra har en modul som bryter var tredje tändpuls vilket gör att motorn inte kan stanna helt om vajern skulle börja bli dålig eller är fel justerad jämfört med Alpha. Annars är det precis lika noga att man kör med fräsch växelvajer och rätt justering precis som på Alpha. Fordmotorn har väl däremot lite sämre rykte. Den var inte lika vanlig och tex limpor,knä är betydligt dyrare än till GM.

Volvo SX som mycket riktigt är ett Cobra SX drev från början passar inte rakt av på OMC skölden. Behövs nytt bellhouse, nya trimkolvar alternativt modifering för att begränsa slaglängden och vattenpump monterad på motorn istället för i drevet. Sist jag kollade vad dessa konverteringssatser kostade fick jag ett pris på 80000kr vilket jag inte tyckte var helt billigt. Har som tur var inte behövt byta då mitt cobra drev verkar vara ett undantag och bara snurrar på år efter år dock inte utan underhåll såsom oljebyte, packboxar samt framförallt kontroll av trögheten i växelvajer samt justering av densamma.

Vad gäller baylinerbåtarna så var finish inte någon stark sida på åttiotalet men man får ändå rätt mycket båt för pengarna.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs zwens inlägg nr 2 uppifrån angående körsträck förbrukning svarade på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...