kafel 0 Postad 24 September , 2012 Hej, Jag undrar om någon vet om det finns några skillnader mellan Mercruiser 3.0 1992 och Mercruiser 140 (också 3.0liter) tidig -80tal? Kan man använda delar från ena till andra? //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 September , 2012 Även jag har ägt en 3.0 sent 80tal , och den va på 120 hp . Det var inte fören senare tid ,långt in på 2000 talet dom blev 135hp . Så jag förstår inte vad du fått dina uppgifter ifrån? Läge att dubbelkolla .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 25 September , 2012 Motorerna är nästan likadan med heter olika pga. årsmodellen. En skillnad sitter i bakre vevaxeltätningen. På de äldre sitter det en delad (tvådelad) vevaxeltätning som ersattes av en hel tätning på senare motorer. Detta innebär också att det på de senare motorerna sitter en kåpa monterad på blocket för att hålla den nyare tätningen. Detta innebär t.ex. att ett oljetråg från en sen motor inte passar på en tidig motor osv. pg. kåpan som håller packningen. Fler skillnader finns säkert men det får någon annan bidra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 September , 2012 jag missuppfattade nog hela frågeställningen ...:-) sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafel 0 Postad 25 September , 2012 Låter bra, tack Är toppen likadan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser