Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Alvin

Bottenplugg Buster, sitter fast!!!

Rekommendera Poster

På akterspegeln av min Buster RS är det en gängad avtappningsplugg av aluminium för kölen. Har nyligen övertagit båten som är 20 år gammal och pluggen har förmodligen aldrig varit ur. Pumpen tar ur det mesta vattnet i kölen men helt torrt blir det inte.

Nu ska pluggen ur och grejerna ska fungera. Det är ett spår i den för en bautaskruvmejsel men pluggen rubbas inte alls. Nån som har nåt bra knep?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej pröva med slagskruvmejsel så får du nog loss den mvh Tuyye

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bautasktuvmejsel som passar i spåret, lika bred som spåret och lika tjock, har nästan alltid något ställe där du kan hjälpa till med en skiftnyckel, och den rätta knycken, inte segdra utan ett rappt slag på nycklen av någon kompis medan du pressar mejslen innåt. Funkar inte detta får du skaffa en slagmejsel.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa till ett gammalt stämjärn så att det passar i spåret.

Får du inte loss den får du väl borra och slipa ur den och sätta dit en ny nola / dyvika.

post-945-1394237258,3841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - naturligtvis inte på aluminium -men det var den bilden jag hade.

Vid toalettbesöket efter att jag postat inlägget kom tanken - VÄRME - i någon mån - samtidigt som man vrider - skiftnyckel - och knackar på stämjärnet (det förstörda)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger du alubatar om värme? Jag är lite tveksam.

Nu menar jag rejäl värme inte med någon varmluftspistol som brukar föreslås här ibland, som är ganska verkningslöst på fastrostade saker.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså?
Min värmepistol från Clas Ohlson ger 650 grader och har hittills räckt för att ta isär ihopoxiderade saker. Man kanske får värma en fem minuter, men båten lär å andra sidan inte ta skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå ur den och köp en ny. Så gör vi när dom fastnat. Har svårt att tro att du får ur plastpluggen hel om den suttit så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

650 grader är ingen problem.

Men som sagt tar bort den och sett i en ny.

Tror inte det finns mycket gänga kvar ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min dyvika använder jag sk rensplugg som kostar under 10:- och har en perfekt grepp för skiftnyckel och brukar hålla för att par rejäla påskruvningar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda ideer.

Så här blev det till slut: Pluggen, original gängad aluminium plugg, hade fullständigt oxiderat ihop med muffen så det vara bara att borra ur den. Jag fick inget grepp om var gängorna hade varit och att börja med insatsgängor för att få lika original kändes som overkill. Tog en expanderande gipsplugg och en planbricka av lämplig storlek, gjorde en gummipackning till brickan, och satte in i dräneringshålet likt en termosplugg.

Runt dräneringshålet är det en stos så pluggen som är väldigt enkel är ändå skyddad från mekanisk påverkan. Förutom att det blev tätt och var väldigt billigt tycker jag det var en elegant enkel lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra det på riktigt? Som förslagen här tidigare varit. De var just lite mer än goda idéer de var riktig lösning på problemet.

Borra ur och sätt dit en ny dyvika av lämpligt material.

Skulle din hemmagjorda plugg läcka och båten sjunker får du garanterat problem med försäkringsbolaget.

Du får ursäkta om jag låter hård men det finns på tok för mycket slarv som ställer till problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en blandning av goda ideer och förslag till lösning. Det var ingen plastplugg som man kunde slå ur och det gick inte med en femkrona i spåret. De spåren ledde inte till någon lösning men det hade ju varit bra om det gått så enkelt. Värme tillräckligt för att få aluminiumoxid att släppa ett massivt tag om varandra fungerade inte heller i det här fallet. Slagmejsel funkade inte heller, slagen vred sönder den relativt mjuka aluminiumen och det fanns ganska snart ingenting kvar av spåret.

Återstod bara att borra ett hål och sen att täppa till hålet. Båten skulle köras en kort bit för att läggas upp och vinterförvaras och jag hade behov att bli klar inom hyfsad tid.

Den lösning på problemet jag fick fram var så enkel att den också blir rejäl i sig själv. Jag är inte alls orolig för att lösningen är så bristfällig att båten börjar läcka eller sjunka.

Jag är inte otacksam för alla råd och var och en ger råd utifrån sina erfarenheter. Det är jag tacksam för. Däremot verkade det inte som nån erfarit samma ihopoxiderade bottenplugg som jag stötte på.

Kan nämna att jag också frågade Busterhandlaren till råds och han svar var:slå in en skruvmejsel i plastpluggen så får du ur den. -Men jag sa ju att det var en aluplugg! -Jaså, finns det såna också, då vet inte jag hur du ska göra. Men jag kan ta hem nya plastpluggar åt dig... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till din egen fina lösning på problemet. Har själv inte lyckats med aluminiumoxiden då jag försökt med mantågsstöttorna som blivit fastlimmade med aluminiumoxid. Plastskrovet håller inte för hur många hundra grader som helst och oxiden behöver en hel del för att det ska hända nåt.

Expanderkork är en fiffig uppfinning och håller nog lika bra som en nola (lärt mig nytt ord) bara skruv och mutter är i syrafast och med tillräckliga dimensioner.

Fördelen är att det som hänt inte kan hända igen. Skruvar man åt en gummiplugg i ett hål får man en fantastiskt stark propp. Det är hålets styrka och bult och brickor som sätter gränserna. Tätt blir det också utan tätningsmedel om hålet inte är alltför ojämnt. men expanderande gummipropp kan fylla ut en hel del ojämnheter. Läcker det drar man bara lite till på bultförbandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det var en bra lösning. Du kommer nturligtvis att ta ur din nya nola varje höst och byta vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfri skruv genom gummipluggen innebär ju dessutom att det är elektriskt isolerat från aluminiumskrovet. Det innebär att du bör slippa framtida oxidation/korrosion i din hembyggda dyvika. Är det en stor Rawlnut-plugg du använt eller är det någon annan typ av gipsplugg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...