Lunde 0 Postad 24 September , 2012 Igår var det dags för premiärtur med nyinstallerad Johnson 70 hk -91. Allt gick mycket bra förutom att larmet för hög temperatur började pipa efter några minuter. Jag upplevde detta även på land med spolmuff, men jag antog att det var termostaten som var kass och tog bort den i väntan på att köpa ny. Trots allt pep larmet, men skvallerstrålen var jämn och fin. Jag testade motorn i ungefär 45 minuter på olika varvtal trots varningslampan och motorn gick väldigt jämt och fint, hade dock hela tiden uppsikt över skvallerstrålen. Då till min fråga... Är det så enkelt att sensorn är kass? Ny kostar ca 30 dollar på Ebay, så det är ju ingen kostnad. Någon med samma erfarenhet/tips/råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 24 September , 2012 Det var den som varnade då?? Så det inte var VRO systemet som jag hoppas är bortkopplat på denna motor också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 24 September , 2012 Nej, det var tempgivaren. Jag kollade för säkerhets skull och la givaren direkt mot blocket och då lös rätt lampa. VRO-systemet förmodar jag är urkopplat då jag blandar direkt i dunken. Det är dessutom en annan varningslampa och den lyste inte under gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 September , 2012 Det kan va lite lurigt att köra utan termostat, dels kan motorn gå för kallt men vissa delar kan gå för varmt eftersom hålet som termostaten efterlämnar sej är mycket större än termostaten i sej. Detta kan ställa till vattenflödet så vissa delar blir utan kylning. Jag hade kollat termostaten istället för att köra utan. Det är bara att köra den i en gryta med en termometer. De flesta utombordare har en termostat som börjar öppna vid strax över 60 grader. Du kanske inte ens hade behövt beställa en ny.. Skvallerstrålen är på de allra flesta motorer kopplade från avgasmanteln som är kyld hela tiden. Bara själva motorblocket är termostatstyrt. Skvallerstrålen säger alltså inte att motorn får vatten, bara att avgasmanteln får det. Så att köra vidare med pipande kylvattenlarm bara för att man har stråle kan leda till haveri. Vad gäller termoswitchen så sluter den mot jord vid templarm så den är oxå mycket enkel att kolla. Dra ur sladdarna när det larmar, tystnar det är det switchen som larmar, annars nåt annat. men du måste såklart va säker på att motorn verkligen inte går varm och precis som Sea-Ray säger kan det ju även va VRO-systemet som larmar. Att kasta nya delar på en motor utan att felsöka vad som egentligen felar brukar bara bli dyrt o tidsödande.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 September , 2012 Du hann posta medan jag skrev, ser nu att du löst det :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 24 September , 2012 Tack för tipset. Håller med om att det är bäst att kolla termostaten före nyköp av sådan och givare. Mitt problem är att veta när den öppnar i grytan. Jag provade flera gånger i gryta med termometer, men det var väldigt svårt att märka när den öppnade. Till skillnad från en traditionell biltermostat är denna termostat nästan helt sluten i ett plasthölje. Motorn låg på pall under några år innan jag köpte den i somras och jag misstänker att termostaten tappat funktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 25 September , 2012 Jag provade som sagt termoswitchen mot motorblocket på land med tändningen påslagen och då lyste varningslampan vid kontakt. En fundering jag har är att jag provade koppla ur switchen (motorn avslagen) med ingående sladd under provturen i sjön, men den larmade trots allt efter några minuter efter att jag startat motorn. Hur hänger det ihop? Termoswitchen var ju urkopplad? Några idéer eller tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 September , 2012 Normalt så innebär detta att du har jordfel i larmkretsen. MEN eftersom motorn är nyinstallerad så kanske du ska börja med att verifiera att allt verkligen är rätt inkopplat. Du skriver att larmet piper, va menar du med det..? Templarmet är en ihållande kontinuerlig signal och VRO-larmet är pip, långt mellan pipen (20s) är låg oljenivå och kort mellan pipen (0,5s) är inget oljeflöde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 26 September , 2012 Jag ska börja med att säga att motorn är en 91:a och reglaget i stort sett nytt. Jag köpte motorn och reglage var för sig och till reglaget följde en adapter med som kopplar samman äldre motor med nytt reglage. Allt funkar fint vad avser start, varvräknare (som markerar att varningslamporna är i funktion) och den enda kabel från stammen in i motorn jag inte kopplat in är en rund kontakt med fyra bruna och svarta kablar som jag förutsatte hörde ihop med VRO pump/oljebehållare. Tre lösa kablar (bruna och svarta) utan kontakt hänger lösa från motorn och de går in i motorns kabelstam, men jag förutsatte att även dessa hörde ihop med VRO pump/oljebehållare. Eller är det så att dessa kablar ska kopplas ihop? Det finns även ett par lösa lila kablar som går från reglage mot varvräknare som inte är inkopplade, men då varvräknaren fungerade trodde jag att dessa skulle användas om man inte hade den fasta kontakten in i varvräknaren. Angående larmet så piper summern ihållande i ca 20 sekunder sedan tystnar den, lampan fortsätter dock lysa hela tiden. Om nu summern tystnar kanske det är jordfel som föreslås? Tips och idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 September , 2012 Jag är ju tyvärr i detta fallet Yamaha-snubbe så jag har väldigt begränsad systemkännedom om Johnson-motorerna. Hade du haft en Yamaha hade det nog redan varit löst ;-) Har heller inte nån vidare dokumentation om Johnson men på på boatinfo.no finns iaf en pirat-servicemanual upplagd. http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1990-2001johnsonevinrude.html#/0 Om vi går på jordfelsspåret så hade jag börjat med att koppla ur batteriet, har du motorn via huvudbrytare är det bara att slå ifrån den. Sen hade jag kopplat ur tempswitchen och ersatt den med en multimeter kopplad mellan switchens sladd o jord, gärna satt instrumentet så det piper när det får kontakt. Sen hade jag ryckt o dragit i alla sladdar o kabelhärvor både i båt, motor, reglage o instrument, svängt åt alla håll, kört olika tilt o trimlägen, alltså få alla kablar att röra sej. Om instrumenetet nån gång piper så har du ringat in jordfelet. Men jag får intrycket att felet är relativt regelbundet och det är sällan jordfel som kommer o går, därför tycker jag fortfarande man inte ska lämna spåret att nåt är felkopplat. Du har ju blandat årsmodeller och motorn är ju även modifierad med bortkopplad VRO. Mina uppgifter om pipandet är erfarenheter från äldre Johnson motorer, va säger din ägarmanual om olika larm? Det kan ju va så att larmet måste resetas o att alla temptriggningar ger 20 sek tut o sen lysande lampa tills man t ex bryter o slår på tändningen. På Yammisar är det t ex ofta så att larm o slow-down måste resetas via tändningslåset. Isf är ju jordfelsspåret hett ändå. Har motorn nån slowdown-funktion vid larm o isf ska det komma vid templarm? Kort sagt vad säger ägarmanualen om hur motorn ska bete sej vid olika larm...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 26 September , 2012 Återigen tack för tips! Den enda infon jag hittar i verkstadshandbok/manual om varningssignaler är som du tidigare sagt att överhettning av motor ger ihållande signal med ljus och ljud. I mitt fall tystnar ju ljudsignalen konsekvent efter ca 30 sekunder varje gång, men lampan fortsätter lysa. Jag har både på land och i vatten startat motorn säkert 10 gånger och detta moment upprepas exakt lika varje gång. Överhettningslarm efter några minuter med ihållande ljussignal, men med upphörande ljudsignal. Skulle motorn bli överhettad borde väl summern fortsätta ljuda och motorn så småningom nypa? Jag kunde ju köra på höga varv i ca 45 minuter utan problem. Jag börjar tro som du att jag kopplat något fel... Bara att kolla över kopplingarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SlemPelle 0 Postad 26 September , 2012 Hade ett liknande problem med min 60hk Johnson -94 med bortkopplad vro,fick överhettnings larm innan jag ens startat motorn. Av någon anledning var inte kablaget till oljedunken bortkopplat,nåt vajs med givarn i dunken,kopplade bort kablaget och larmet försvann. Värt att kolla upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 26 September , 2012 Tack för tips! Hade du också tre kablar (tror det är en brun och två svarta) från motorn som saknade inkoppling? Hur kopplade du bort dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 September , 2012 Sitter på en väldigt dålig internetuppkoppling o boatinfo sidan är väldigt tungladdad. Finns där nånstans ett elschema för en 70 VRO 1991 i den manualen o i så fall på vilken sida? Fick jag se ett elschema skulle det va mycket kättare o begripa hur det ska funka. Det finns ju bara en termoswitch på denna motor o den har du ju verifierat att om den är inkopplad eller inte spelar ingen roll. Vill du testa switchen så är det bara o ner med den i en gryta o kolla med en multimeter när den sluter o öppnar. Sen om motorn verkligen går varm är ju en helt annan sak som hade varit det första jag hade kollat. Larm ska man ta på allvar tills man är helt säker att de är falska. Att köra 45 minuter på hög last är inte ett av de bättre sätten att kolla det ;-) Men en sak är säker o det är att du har problem med din larmkrets. Utan ett schema famlar man egentligen i blindo o vet inte vad man kollar. Har du mätt om tempkretsen är jordad redan från början? Eller med tändning på? Eller om den jordar när du startar? Eller om den jordar när larmet kommer? Eller om det aldrig jordar o det egentligen är nån annan krets som larmar trots att templampan lyser, dvs felkopplat? Om du inte gjort det o inte vet hur du ska mäta kan jag förklara men för att kunna analysera mätningarna måste det till ett schema. Utan det är i alla fall jag lost.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 27 September , 2012 Håller med dig att om att det inte var helt genomtänkt att fortsätta köra motorn i 45 minuter när larmet löst ut... Jag hade dock tur att den höll trots allt. Men med tanke på att larmet varnade efter ca 30 sekunders gång trots att jag kopplat ur termoswitchen, borde väl det hela röra sig om ett kopplingsfel? Jag har letat i boatinfo.no, men de kopplingsscheman som finns syns knappt vad det förställer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 September , 2012 Att tro i såna fall kan tyvärr bli dyrt. Motorer är dyra, termometrar billiga. Sannolikt kyler motorn eftersom den höll men utan ett fungerande larm eller mätning vet du ju inte. Det har dock inget att göra med ditt larm. Det vet vi ju säkert att det inte funkar som det ska. Varför vet vi däremot inte men en felkoppling nånstans är det mest sannolika. Har du mätt nåt? Vilken sida fanns schemat på? Jag kanske kan se nåt även om kvaliteten är dålig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 27 September , 2012 Håller med, tror gör man i kyrkan.. Jag har ju en verkstadshandbok, så jag tog en bild och bifogar mitt inlägg. Hoppas att det kan vara till någon hjälp. Jag kan ta fler bilder på kopplingsschemat om det behövs samt schema över kopplingar reglage. Tack för att du tar dig tid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 September , 2012 Jag vill ha schemat i orginalstorlek, MG minskar ner det så mycket, så jag har skickat ett meddelande till dej med min mejladress. Hoja till om du inte fått det så skickar jag igen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 September , 2012 Av det jag ser så går sladden (bruna?) från tempgivaren dels in i multikontakten som går ur motorn och dels in i CDI-boxen. Anledningen att CDI-boxen ska veta att det gått ett templarm borde va för att sätta motorn i slow-down. Vad jag förstår så går motorn inte i slow-down? Du kunde ju köra på hög last med tutande larm...? Har du schema på instrument och reglage så mejla dom oxå :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lunde 0 Postad 27 September , 2012 Hoppas du fått bilderna på mailen. Som sagt tror jag inte heller på slow down funktion, då jag fick upp motorn i ca 4500-5000 varv med lysande larmlampa. Vet dock ej toppvarv. Kanske står i verkstadshandboken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 September , 2012 Japp, fått mejlet men inte hunnit titta så mycket på bilderna ännu :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser