Sigurd55 0 Postad 24 September , 2012 Vatten i B20-motorn Får in vatten i motorn men var? Har trycktestat oljekylaren, vattenpumpen med impeller. Har bytt topplockspackning och övriga packningar men det hjälper inte. Har hört att korrsion inne i motorn mellan oljekanal och vattenkanal kan vara en orsak. I så fall vilken del är känsligast blocket eller toppen? Hur konstaterar man detta enklast. Även att det kan komma från avgaslimpan och i så fall hur? Tacksam för goda råd. Christer Sigurdson 0702-415553 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 September , 2012 Provkört på land? Om svaret är ja, redogör hur du ordnat med kylningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 September , 2012 Att blocket rostar sönder händer då och då men är nog inte så vanligt. Det är mer troligt att toppen rostar sönder. Ett komp prov är ju aldrig fel. Finns ju en tråd ang en AQ130 som vi nyligen avhandlat med liknande problem http://www.maringuiden.se/forum/;thread=458677 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sigurd55 0 Postad 24 September , 2012 Har kopplat kylningen via trädgårdsslangen in i filteret som går vidare till vattenpumpen. Har tryckprovat densamma från vattenslangen. Pumpat vatten med den genom att köra den med borrmaskin. I båda fallen inget läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 September , 2012 Det är inte att rekommendera att sätta tryck på inloppet för impellerpumpen., Skarva på en slang som går till en balja/ hink/ dunk som pumpen får suga själv från, och fyll med trädgårdslangen där istället för direkt på pumpen/ filtret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 September , 2012 Då har du säkert fyllt på vattnet själv som så många andra. Gelis kan detta har redgjorde för den rätta metoden ovan. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sigurd55 0 Postad 26 September , 2012 Innebär det då att trycket gör att vattnet kommer in via pumpen eller någon annan stans och i så fall var? Har ju trycktestat pumpen och inget vatten kom in den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sigurd55 0 Postad 20 Oktober , 2012 Har nu löst problemet. Avgaslimpan sönderrostad bytt och satt i en ny. Nu funkar det. En undran hur sjutton kan vatten komma in den vägen på utblåsningssidan ner genom ventilen in i cylindern och vidare ner i vevhuset. Skulle vara intressant om någon kan ge en förklaring på detta!! Hälsningar Christer Sigurdson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 20 Oktober , 2012 När du stänger av så rinner vattnet in i avgaskanalen och sedan vidare in i cylindrarna där motoroljan är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wallen 0 Postad 3 November , 2012 Vattnet kommer in genom de ventiler som står öppna för avgasutsläpp just då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser