Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Corvus_corax

Hur stor är nyttan med vaktgång i klubbarna

Rekommendera Poster

Enda sättet att få empirisk erfarenhet av vaktgångens nytta är väl att inte ha någon under några år, och den chansningen vill i alla fall inte jag ta. Vi hade tills för några år sedan vaktgången fördelad på två olika områden och på det en området räckte inte antalet medlemmat till för att alla nätter skulle kunna bevakas (med en vaktnatt/plats) och på de bevakningstomma nätterna hade vi några stölder. Nu bevakas båda områdena alla nätter och vi har inte haft ett enda inbrott/stöld sedan dess :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att få empirisk erfarenhet av vaktgångens nytta är väl att inte ha någon under några år, och den chansningen vill i alla fall inte jag ta. Vi hade tills för några år sedan vaktgången fördelad på två olika områden och på det en området räckte inte antalet medlemmat till för att alla nätter skulle kunna bevakas (med en vaktnatt/plats) och på de bevakningstomma nätterna hade vi några stölder. Nu bevakas båda områdena alla nätter och vi har inte haft ett enda inbrott/stöld sedan dess :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är en liten klubb som ligger i mälaren (100 medlemmar).

Under 20 års tid så hade vi haft väldigt lite stölder och heller inte haft behov av vaktgång.

För några år sen så förändrades allt och vi hade på kort tid stölder av både soppadunkar,utombordare,jollar mm.

Ett vaktsystem infördes och vi gick vakt 2 2 under säsogen..

En utvärdering gjordes och vi kunde konstatera att det var på helgerna det var aktivitet i vattnen utanför vår lilla hamn, folk vi drog då in bevakning på vardagar.

Vi monterade även en kamera som kan styras via dator från hemmet,där  alla har möjlighet att logga in för att kunna kolla att inga obehöriga är på området samt att man kan kolla så att ens egen båt ligger som den ska.

Vi har nu en vaktgång endast på helger samt belysning från mast på alla bryggor,kameraövervakning med en stor banderoll som talar om detta och nu är stölderna ett minne blott.

Vi är dock en liten klubb där alla känner alla så det underlättar naturligtvis oxå.

//Anders

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara svara för vår klubb och där har vi inte haft stölder dagtid men som sagt vi är små med lite folk i rörelse på dagarna.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har absolut rätt att ingripa för att avstyra brott, det kallas envarsgripande.

I samband med stölder så är  den applicerbar, däremot så får man ju inte bruka överdrivet våld för att kvarhålla personen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul och höra att enkla medel hjälper.

Ni har ju också lyckats göra en utvärdering och åtgärd efter det.

Intressant att ni inte längre har några stölder, beror det på vaktgången på helgerna eller på bevakningskamera, ljus och banderoller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På frågan om leverantör och fabrikat på vår kamera så har jag ingen aning, detta installerades av vår kassör som vid den tiden även  levererade bredband på vår lilla halvö.

Kostnad för klubben har jag för mig var 15 000:-

När det gäller inverkan på stölder så tror jag att  kameran spelar en stor roll då medlemmar som bor nära ibland går ner och pratar med okänt folk dom ser när dom är inloggade (oftast en pinknödig fiskare som bara vill slå en drill och sträcka på benen)

Att vi sen har en stor banderoll som man inte kan undvika att se från sjön har säkert också en avskräckande effekt.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett annat sätt som vakterna ökar tryggheten. Första rundan i vår båtklubb kollar vi noga alla båtar och deras förtöjningar. Varje gång jag har varit vakt har det varit minst ett par båtar som haft något problem (fender som hoppat på fel sida Y-bom, lina som har nötts av, kapell som behöver stängas, båt utan självläns som behöver ösas, o s v).Vid allvarliga problem ska vi ringa till ägaren och varna.

Jag tycker det känns skönt att veta att någon går förbi min båt varje kväll och kollar att förtöjningen är OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan man meckar upp kameror för en massa pengar bör man känna till att Länstyrelsen brukar vilja säga ett och annat när det gäller kameraövervakningens vara eller icke vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt så. Men det är inte alla som gör det, och om kameran skulle visa t ex en allmän del av området (vattenyta utanför hamnområdet, förbifartsväg mm) kan man glömma tillståndet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett uttryck som säger;Där det inte finns nån åklagare, där faller ingen dom.

Kom i samband med Peters inlägg att tänka på den lokale resturangägaren som annsökt om att få sätta upp en reklamskylt vid vägen men fått avslag.

En annan resturangägare hade en jättelik skylt vid vägen och resturngägaren frågde honom som hade skylten hur han kunna få tillstånd. Svaret blev; Jag har aldrig frågat indecision

Man skall naturligtvis söka tillstånd för övervakningskamror

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår klubb gjorde som restaurangägaren med jätteskylten och sket i att söka tillstånd. Vi investerade i en dyr kameraanläggning vi nu fått åläggande att stänga ner. Vi jobbar nu med överklaganden av beslutet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det händer även på dagarna, men då är det mer typ bensindunkar som försvunnit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår kommun håller precis på att utreda ett förslag om att hamnen ska vara tillgänglig för allmänheten,delar av politikerna tycker att det finns ett allmänintresse att få tillgång till klubbens bryggor osv för att kunna titta på båtarna,vi kan i värsta fall bli ålagda att ta ner staket kodad grind och göra klubbens ramp tillgänglig för alla inom nåt år eller två ni kan ju tänka er vad som kommer hända.

Det här är horribelt vem har intresse utav min båt förutom jag själv och ja ni vet väl vem just det tjuven......rampen kan jag förstå att det kan finnas efterfrågan på ja men det måste kunna lösas på annat sätt kan tyckas.

I övrigt tror jag att dom flesta stölder sker mörka höstnätter när båtarna precis blivit upptagna och inte alla fått av all utrustning som drev snurror plotter radar spisar laddare osv detsamma på våren,vi går vakt på vårat varv 2veckor innan sjösättning just därför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det där att gå på bryggorna och titta på båtar är ju ett stort nöje.

Är från västkusten. Samhällena här har ju öppna hamnar där det är tillgängligt för  att gå ut på bryggorna och titta på de olika båtarn. Så är det i regel även både i Norge och Danmark.

Har ju haft båt i Stockholmstrakten i några år. Där är det ju mycket stängt och låst och privatskylltat och man känner sig inte speciellt välkommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...