Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Corvus_corax

Hur stor är nyttan med vaktgång i klubbarna

Rekommendera Poster

Jag har funderat över en sak.

De flesta båtklubbar har ett system med nattvakt för sina medlemmar. Där ska man stövla runt 1 gång i timmen med självlysande väst och ficklampa och på så sätt skrämma iväg eventuella tjuvaktiga typer. Min undring är:

Har någon utvärderat hur stor nytta detta vaktande gör ??

Finns det inte en stor riskfaktor i att stövla runt i mörkret 2 och 2 om nu en organiserad liga vill stjäla det som vaktas. Vilka metoder har de och räds de verkligen av båtägare med ficklampa och väst.

Kan det vara så att metoden är helt föråldrad och kan ersättas av det som är mer effektivt och innebär att man som båtägare utsätter sig för mindre risk ?

Kanske jag rör vid det som är heligt, men jag tycker att hela företelsen skall ifrågasättas annars sker ju ingen utveckling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min klubb ska vi inte ingripa om tjuvaktiga typer upptäcks utan
istället slå larm. Mobilens effekt är långt kraftfullare än
ficklampans och västens.
Tänk dig själv om du hade till ”yrke” att under nattliga timmar
stjäla olika båtprylar och det då dyker några västprydda personer
som du ser tittar åt ditt håll och sedan börjar prata i mobilen.
Måste vara åtminstone lite störande för ”arbetsron”.
Där jag går vakt inträffar det aldrig något nattetid utan det som
har försvunnet stjäls dagtid när ingen förväntar sig att något sådant
ska ske.
Alternativet till att medlemmarna vaktar nattetid måste ju vara att
anlita ett vaktbolag. Vilket tyvärr inverkar menligt på
medlemsavgiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ingripa är ju direkt olämpligt då man inte har någon rätt till det och kan bli både ihjälslagen och straffad. Vilken försäkring täcker upp om man blir misshandlad under ett vaktpass? Med moderna smarta övervakningssystem borde själva patrullerandet gå att undvika. Vaktbolag med patrullering låter också aningen stenålder tycker jag,( men med hund kanske effektivt).

Doberman funkar ju alltid men vem ska släppa ut dom och hur bra funkar det på bryggor ?

Nä nä ingen bra ide'.

Men rörelsedetektorer och strålkastare i kombination med webbkameror som gör att man ser vad som händer fjärrstyrt ett automatiserat larmsystem som påkallar uppmärksamhet från vaktpersonal som ringer polis. Något åt det hållet kanske, eller så är det också omodernt.

Ny friska ide'er vore bra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådant kostar mycket pengar. Vill man ha den typen av bevakning finns marinorna, och då betalar man för det. Tanken med klubben är ju att medlemmarna tillsammans ska fixa och på det sättet hålla kostnaderna nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nattvakt är ju jättebra. De klubbar som har nattvakt har mer eller mindre eliminerat inbrott och motorstölder.

Jag har inga problem att sitta en natt per säsong för att veta att båten är i gott skick.

Sen ska man såklart inte ingripa, men med ficklampor och västar lär ingen normal tjuv fullfölja.

Jag har för övrigt varit med om att få en pickup som backade upp klockan halv tre en augustinatt att helt enkelt åka iväg igen. Det enda som behövdes var två ficklampor som lös upp bilen. Den drog ganska omedelbart lustigt nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae vi stövlar inte omkring wink vi tar en trevlig promenad runt hamnen i oregelbundna intervaller och sammanstrålar med grannklubbens vakter sedan är det trevligt att prata båt med likasinade det som är riktigt jobbigt är de sista timmarna på morgonen då behövs verkligen stickor för att hålla upp ögonlocken men vi har aldrig några bekymmer med stölder i vår hamn så det är värt att gå en natt om året

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes.  En del båtar står utanför inhängnaden. Plus att det är bra att få koll på om täckningar blåst av etc..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behöver inte vara stölder som händer, det kan ju vara en så pass allvarlig sak som eld. Det finns en del båtägare som glömmer en kamin eller något annat. Det händer titt som tätt

Då är det många båtägare som är tacksamma för ett par ögon som kan se, men då gäller det att medlemmar tar sina turer och verkligen kollar. Det finns ju båtägare som helst skulle vilja kunna köpa sig ur detta också. Men då kan vi som någon annan skrev, Ha båten på en marina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur det är på Bosö båtklubb i dagsläget, men tidigare år upplät man lite plats för uppställning av bebodda husvagnar på uppläggningsplatsen vintertid så fick man automatiskt vinterbevakning.

Hälsn.
Mackey

PS
Jag tror att den händige båtklubben kan snickra ihop ett halvautomatiskt larmsystem som larmar till vaktkuren om någon rör sig på eller i närheten av en brygga för en billig penning idag. Det verkar dock inte vara nödvändigt eftersom de som går vakt på traditionellt vis verkar nöjda med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjuvar väger risk mot framgång. En klubb med ordentlig belysning med rörelse detektor samt några IP kameror samt givetvis stängsel och lås/larm värt namnet är en billig investering.
Har man sedan ett vaktbolag i bakgrunden med gemensam radio är den fysiska närvaron ett utmärkt komplement.
Klubbvakten ser andra saker som kan rädda värden samt kanske också håller borta tjuvar.
Att det sedan finns de som fikar sig igenom natten är ju en annan sak...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fint och bra att de flesta klubbar inte är drabbade av stölder.

Beror det på vaktandet eller andra åtgärder som till exempel strålkastare kopplade till rörelsedetektorer, webbkameror, inhägnader etc.?

Vad jag funderat över är vilken nytta utgör själva vaktgången ? vad vet man om den faktiska nyttan.

Skulle man kanske kunna utnyttja medlemmarnas tid på ett mer effektivt sätt till andra uppgifter.

Om man utsätts för våld i sammanhang med vaktgång, vem bär ansvaret ?

Vad jag förstår får man skylla sig själv som utsätter sig för faran.

Är det ett rimligt krav från klubben att begära medlemmarnas deltagande i en vaktgång där man utsätter sig för en risk där man inte har något utökat skydd utan istället får skylla sig själv som utsätter sig för risksituationen där våld kan uppstå.?

Tursamt nog så upplever de allra flesta ingenting och ser inte heller några brottslingar som stjäl motorer, drev eller andra prylar.

Vad jag också undrar över om det finns en verklig effekt eller om vaktandet sker av tradition utan reflektion och utvärdering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så enkelt ,att några bilar är parkerade framför klubben gör att tjuven väljr att avstå vidare åtgärder , för vem vill inte jobba ostört ! ..Vi själva funderar på att montera upp ett larm på varvet , koplatt till ett vaktbolag .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det bra att ifrågasätta för att få utveckling. Men vad har fått dig att ifrågasätta det?

Jag uppfattar en viss oro för den personliga säkerheten, din eller annans?
Risken man utsätter sig för är ganska låg, tror jag. Tjuvar är oftast just det, tjuvar. De vill inte skada andra människor (fysiskt) och de vill heller inte utsätta sig för risken att åka dit.

Med andra ord är själva företeelsen vaktgång avskräckande. Poängen är inte att ta något bus på bar gärning utan att buset inte ens ska försöka om de ser att det finns vakter när de rekar.

Olika former av övervakning kan vara ett komplement men inte ersättare tror jag. Även om man har larm kopplat till väktarbolag så är det ju ingen där. Det är reaktivt och det tar en stund för väktare att komma dit. När de väl är på plats kan de inte göra mer än en privatperson, ringa polisen om de misstänker att brott har begåtts eller begås. I 99% av fallen är det nog över när de väl kommer på plats.

De enda jag skulle kunna tänka mig ha statistik på området är Stöldskyddsföreningen eller kanske någon av båtorganisationerna. Det känns dock lite långsökt eftersom torde vara nästan omöjligt att bevisa att avsaknad av stölder beror på vaktgång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är principen att man kräver medlemmars deltagande i något som enbart är grundat på hypoteser och där man inte har fakta på effektivitet riskfaktorn som gör att jag funderat över det hela.

Att kräva en medlems deltagande som om deltagandet uteblir får betala en bot på 2000 för varje uteblivet vakttillfälle känns aningen grumligt då man samtidigt utsätts för en risk. Må vara att risken är liten men är det rimligt att på så sätt tvinga sina medlemmar till vaktgång ?

Att medlemmar deltar i andra allehanda sysslor tycker jag är naturligt, och det är ju båtklubbens idé för att hålla ned kostnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är underligt.

Enligt nyheterna igår minskar andelen uppklarade brott som polisen ska lösa. Trots ökade anslag med flera miljarder.

Vi diskuterar i denna tråd behovet av att själva gå vakt för att skydda vår egendom (båtar) från stölder. I våra hem sitter numera larm med koppling till privata alrmbolag och kostar oss miljarder.

Alltförofta hör man eller läser att polisen inte ens åker ut och undersöker brotsplatser och strax därefter lägger ned fallen med kommentar om brist på bevis.

Samtidigt som vi vet att polis och KBV lägger betydligt mer resurser på att övervaka så ingen druckit två pilsner och kör båt.

Inte avsikten att debattera 0,2 lagen igen utan ska det verkligen vara så att vi måste själva måste bevaka våra prylar på grund av att det blir mindre risk att åka fast som tjuv och görs verkligen rätt prioriteringar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det enbart grundat på hypoteser? Det finns ju åtskillig empiri som visar att det är färre stölder på klubbar med än utan, gissar jag utan att ha några siffror.
Allt vi tar oss för innebär ju en risk i någon mån. I det här fallet är nog risken försumbar i förhållande till nyttan, syftet är ju som någon skrev att vara där, inte att ingripa om man ser något. Om man sitter i sin vaktkur/klubbstuga/bil/båt och ringer polisen, så tror jag inte att några båttjuvar kommer att börja jaga en. Tror du?

Vill man ändå inte ta den lilla risken personligen så kan man ju betala. Om summan sedan är 2000 kr så låter det fortfarande ganska billigt jämfört med att lägga båten på en komersiell marina där man betalar för bland annat bevakning.

@crabfish: Om du nu inte vill diskutera 0,2-lagen, varför ta upp den?
Som svar på din fråga; Ja, jag tycker i det exemplet du tar upp att prioriteringen är högst rimlig. Att visa att det inte är tillåtet att dricka på sjön känns betydligt viktigare än egendomsbrott. Ingen dör av att få sin båtmotor stulen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen måste man nog ställa frågan , är inbrotten på dagtid eller kvällen/natten . Personligen tror jag på dagtid ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ni alltid två på ett vaktpass ? Isåfall är det ännu mer olämpligt att en uteblir .... Den som nu måste utebli , köp tjänsten av en annan i klubben , för 1000:- / natt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår båthamn har också vaktsystem med två personer per natt. Man kan välja att båda går hela natten eller att man tar halva natten var.

Största poängen med det hela är nog att det lyser i vaktkuren så att buset förstår att någon kan finnas bland båthusen och buskagen. Då är det nog säkrare att försöka på något annat ställe...

Själv har jag inte sett vaknatten som något stort problem. Är man ute i god tid och reserverar sin vakttur så kan man passa in det när man har semester. Och en sommarnatt kan vara helt underbart vacker dessutom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är alltid två, det är förbjudet att gå själv ifall en olycka skulle inträffa. Det har faktiskt förekommit dödsfall i klubben på nattvakten när en person förmodligen fick en hjärtattack, föll i vattnet och drunknade när han gick själv.
Mycket tragisk historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Man kanske skulle börja vid källan. När man väljer klubb eller marina eller egen brygga kanske man borde kolla villkoren, göra en riskbedömmning? Är det nu oöverstigligt för någon att gå ett nattvaktpass i sin klubb, så bör nog vederbörande välja ett annat alternativ för sin båt. Man har väl själv valt att vara medlem i en klubb och då också accepterat de förhoppningsvis i demokratisk ordning fattade reglerna för medlemskapet.

Skulle inte vaktgången vara effektiv så skulle säkert klubbarna välja andra alternativ för att skydda sin egendom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I våran klubb har kraven växt fram över tid . Våra problem har uppkommit dom senaste fem åren med inbrått samt stölder . Vi tittar på förslag att larma hela området och koppla det till ett vaktbolag . Just för att inte medlemmarna skall känna sig oroliga samt att inte behöva utsätta gamla som unga ,att gå nattvakt ! Vi anser att en personlig insats är för riskabelt i frågan .... Så tänker vi !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Exakt Jocke, varje klubb utformar sina verksamhet som de vill och medlemarna kan välja om de vill vara med på klubbens vilkor eller själv välja ett annat alternativ. Oftast är det väl en kostnadsfråga. Jag vet en som köpt en industribyggnad i vilken han förvarar sin båt. Byggnaden är i det närmaste ett Fort Knox men det kan man ju om man har råd.

Däremot beklagar jag att utvecklingen tagit dessa former i vårt samhälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu finns emperi som visar det som du säger var kan jag och andra ta del av den ?

Vad jag anar så görs mycket av tradition och inte baserat på fakta.

Man skulle t.ex kunna fråga hur ni gör för att vinterkonservera båten.

Hur många utför de momenten enligt tradition och hörsägen ? och hur många gör det jobbet baserat på fakta kring vad som ger ett gott resultat.

Jag upplever att det är mycket tyckanden,nog och kanske i de övertygande fakta kring hur det verkligen förhåller sig med vaktnyttan kontra riskerna i de flesta inläggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

???

Jag anser att jag läst och förstått det du skriver, vad verkar jag enligt din åsikt inte ha förstått ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju åtskillig empiri som visar att det är färre stölder på klubbar med än utan, gissar jag utan att ha några siffror.

Jag helgarderade mig. :-) Så jag har inget att visa. Men som jag också skrev tidigare så kanske stöldskyddsföreningen, SBU eller liknande har stistik. Det är ju dock svårt att bevisa varför något som INTE händer, inte händer...

Jag var nog mer än lite trött när jag skrev den där helgarderingen tror jag vad jag menade var något i stil med:
Jag tror aldrig jag hört talas om stölder på klubbar som har vaktgång. Klubbar man inte vaktar på har jag dock hört och sett resultatet av nattliga besök åtskilliga gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...