kossor 939 Postad 23 September , 2012 Hallå någon som vet ? Jag har en aq171 b23 med slutet kylsystem, idag när vi tog upp för första gången skulle allt göras. Bytte olja i motor enl intstr bok, sedan kom frågan upp har jag gjort rätt, skulle köra igenom systemet med glykol lossade slangen från inkommande rör stort rostfritt, sköt in en slang i slangen tog en 10 liters hink med 50 - 50 vatten glykol lät motorn suga in blandningen, detta rann ut i drevet. Bra så långt men jag har letat som en dåre efter en avtappningskran för att tömma ur sjövattnet innan glykolblandningen, men det verkar inte finnas någon sådan. Ni som kan och vet behöver systemet tappas ur innan glykolblandningen ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 September , 2012 I och med att du kör in glykolblandningen blåser du ur sjövattnet, så har det kommit glykolvatten ur drevet så är konserveringen klar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 September , 2012 Räcker att göra så, när glykolvattnet kommer ut ur drevet så är sjövatten delen konserverad,. dock så blir det ju lite utspätt så det är inte 50/50 längre. Det man ska göra är att kolla fryspunkten på vattnet som kommer ut ur drevet. Sedan är nog 10 liter lite i minsta laget, jag kör igenom ca 20 liter. dock så rymmer nog min sjövattendel lite mer vatten än en b23:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 September , 2012 Men det skvalade ganska duktigt ur drevet, öppnade sjövattensilen och smakade på vattnet där och de var sött. den slutna delen är det väl bara kolla fryspunkten i. Men finns ingen kran att tappa ur sjövattnet ? Innan konserveringen. Hittade bara en skruvnippel i botten på kyllimpan men det måste ju vara för avtappning av det slutna systemet, det vore ju inte kul om hon frös sönder i vinter. Och räcker det inte med en 8 - 10 liter glykolblandning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanth 0 Postad 23 September , 2012 Nu har jag i och för sig en sjövattenkyld lösning, men jag brukar skicka tillbaka glykolvattnet från drevet in i systemet igen. Så håller jag på ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 September , 2012 Den slutna delen dvs motor o ena sidan på värmeväxlaren behöver du inte konservera, funkar ju som på bilen, se bara till att kolla fryspunkten även där, är det ok så behövs inget mer. Sjövattensidan: oljekylare, impellerpump, andra sidan av värmeväxlaren och avgaslimpa/ krök måste konserveras vilket sker när du gör som du beskriver, behöver inte tömmas före eller efter körning med glykolvatten. Avgaslimpan mår bättre av att stå med glykol än utan med avs på rost.. Om det räcker med runt 10 liter beror på hur många liter sjövatten delen rymmer. Vill man sova lungt så kör man genom lite extra, just för att vara säker på att allt vatten framförallt i avgaslimpan blivit glykolblandat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 September , 2012 Ok tack ! hur får man reda på hur mycket sjösidan rymmer finns det skrivet någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 September , 2012 Kan lägga till en fråga behöver man byta olja i drevet nu på hösten eller kan det vänta till våren ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 September , 2012 Olja i motor och drev bör bytas på hösten. För drevet ser du då även om det finns vatten i drevoljan. Vatten i drevet kan orsaka sprängning om båten står kallt under vintern. Har du vatten i drevet är det renovering som gäller. Kolla upp hur man fyller olja för ditt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 September , 2012 Tänk vad enkelt det var med utombordare bara ta upp och fälla ner motorn i garaget tom på vatten enkelt, mot en inombordare . Men det jag inte saknar med utombordaren är,avsaknaden av åkkomfort jämfört med en inombordare. Alla vibrationer dunk och slag är borta, nu går det tyst och mjukt, ingen 2 taktsolja som osar, så visst det är värt merjobbet. Nästa år blir det upptagning första veckan i september för fy vad kallt det är att stå och blaska nu. Sju grader kallt inatt brrrrr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 September , 2012 Byte drevolja gäller även för utombordare. 4-takt så är det motorolja också. Anoder gäller alla. Även plocka loss propp och göra rent samt fetta in igen gäller alla. Även konservering med olja i cylindrar. Renkörning med färskvatten och glykolblandning för att minska korrision och ev. frysrisk. Sedan övrig service beroende på motortyp. Men håller med, innombordare är trevligare 6 grader hade vi i morse, Bara att inse att vintern måste komma för annars blir det aldrig vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 24 September , 2012 Håller med dig för en sämre sommar än denna har då inte jag varit med om, regn regn regn regn och kallt. Bara inte vintern blir griskall iår igen, men mycket nederbörd borde det ju inte bli efter detta blöta halvår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser